mystiskt moderkort, hjälp att hitta ersättare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

mystiskt moderkort, hjälp att hitta ersättare?

Fick tag i en sådan här burk idag:
http://www.chyangfun.com/pt_barebone_d.asp?MID=1&SID=e-cube%2...

Dock är det någonting som inte funkar som det skall. Vid boot börjar den tjuta och härja och ha sig på sätt jag aldrig hört en dator låta förut. Killen jag fick den av sa att de testat byta allt utom moderkort i den utan förbättring men givetvis kan man ju itne låta bli att testa själv också. Det jag kom fram till var att om man bootar upp utan processorn i, så händer ingenting (duh). Vilket kanske itne är så förvånande, men den håller sig igång och det tjuter inte. Vilket gör att jag inte är helt säker på om det är propp eller mobo det är fel på.

I vilket fall.
Om ni kollar länken så får man ju ingen formfaktor angiven, och den där fina texten leder iallafall mig till att tro att det är nått special de knåpat ihop då jag itne hittar någon vanlig storlek som kommer i närheten. Så nu kommer frågan, är det nån som vet var man kan få tag på ett nytt som passar? Eller bör man satsa på lite moddning och trixa in nått annat?

Måtten på lådan är ju 212 mm (W) x 306 mm (D), vilket säger mig att ett miniITX bårde gå att få in där, är det någon som har nått annat alternativ? Skulle ju gärna ha in ett m-ATX istället men det är man ju ca 4cm kort på i bredd ingen som vet nån smalare variant, typ flexATX var man nu kan få tag i sådana?

Edit:
Kan vara en sådan här också:
http://www.chyangfun.com/pt_barebone_d.asp?MID=1&SID=e-cube%2...

Står liksom ingenting mer än företagsloggan på burken så jag vet inte då de ser precis likadana ut. I det fallet är det ju ett flexATX som gäller då burkarna är precis lika stora. Men vart kan man få tag i ett flex-mobo? Jag har då alrdig sett nått i butik så vitt jag vet. Tips någon? Socket A eller s478 är de proppar jag har hemma till övers så det vore ju att föredra.

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Flex mobos säljs väldig sällan löst, för de är för det mesta designade för just det chassit. Om ett moderkoret i ett litet barebone ryker så är det oftast enklast att skaffa ett nytt chassi/moderkort som har stöd för samma processor/gfxkort/minne man redan har.

Vanligaste stället att hitta flex-atx moderkort för barebones är på ebay eller liknande, där moderkoretet kommer från ett slaktat chassi av en eller annan aledning.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Dec 2004

Det finns Mini-ITX för många olika processorer, inte bara VIA. Finns för Pentium M, Core Duo samt även för S775 P4 (vem vill ha en prescott i en miniburk?!). Problemet är bara att hitta dem. Säljs knappt i sverige tyvärr

Tror www.mini-itx.com kan ha något, de skickar till sverige om jag inte minns fel.

Min dator äger mig. True story.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

hmm...
Att flexATX inte är det enklaste att få tag på det visste jag... men att det skulle va så krångligt =(
Då lutar det åt att modda då alltså...
Göra en ny plåt och montera in ett mATX på snedden kanske. ^^

Edit:
Ok, testat med ytterligare en ny propp, och det blir samma fel så det lär nog vara plankan som har gått...

Nån som har några bra idéer? Bredda burken och köra m-atx kanske?

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.