Problem med uppstart samt System-process

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Problem med uppstart samt System-process

Har två fel jag haft ett tag nu som jag börjar bli rätt trött på, de har inte att göra med varandra och jag vet inte om detta är helt rätt avdelning men den får ligga här tills någon får för sig att flytta den i så fall.

Det första och jobbigaste problemet är uppstarten av datorn. Problemet har jag aldrig hört om tidigare och har att göra med uppstarten av datorn.

Det är så att den går aldrig direkt in i windows utan första gången jag startar datorn brukar den gå fram till uppstartsrutan för windows där man har loggan och en mätare som går från vänster till höger om och om igen. En bit in börjar det komma ett väldigt högpitchigt ljud från någonstans i datorn och den kommer bara fortsätta ladda och ladda. För att komma in i windows känns det lite som datorn måste vara lite uppvärmd men inte för varm. T.ex. kan jag aldrig reboota direkt utan får vänta ett tag tills datorn svalnat.

I den första rutan som kommer upp då jag startar datorn har jag lite information om datorn samt hur varmt det är på processorn samt inne i datorn. Har jag startat den och det är det här problemet med uppstarten så står temperaturen på båda på -1C/-33F. Då jag startar den och temperaturen står på rätt värden så vet jag att jag kommer komma in i windows. Utan det här hade jag nog blivit galen tillslut, nu vet jag i alla fall om jag kommer få vänta ännu mer eller om jag äntligen kommer komma in i windows.

Mitt andra problem har att göra med processen System alltid står och tar runt 30-60% av CPUn. Också måttligt irriterande men ingenting jag tänker speciellt mycket på. Har inga virus eller spyware på datorn och den är defragmenterad flertalet gånger sedan problemet först kom.

AMD64 3200+
EpoX K8T800-8237

Krävs det någon ytterligare information ska jag försöka ta reda på den. Tacksam förs var, oavsett om det bara är på ett av problemen eller på båda!