Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2006

Vad sysslar intel med ?!

Conroe i all ära.. men vad håller intel på med annars??

Läste idag att deras mobo's inte stödjer NVIDIA SLI eftersom de inte vill riskera deras samarbete med Ati...

Sen har vi ju också att de tar bort sin Mängdrabatt för företag som Dell.. Och vi ser ju tydligt effekterna av det... Dell Servrar med AMD processorer och snart även Dell Stationära med AMD inbyggt...

Sen verkar deras nylanserade server prolle, intel woodcrest inte vara så bra som folk sagt efter man läst artikeln på sweclockers....

Intel har under senaste tiden haft massa problem med sina inkomster... Och troligen kommer deras Conroe sälja riktigt bra.. men att göra såhär skadar ju både oss konsumenter och de själva tycker jag.... Förlorar kunder som dell och irriterar storföretaget Nvidia....För mig är detta helt oförståeligt??

kommentera o diskutera gärna!!

Main: i7 4770k, 16gb corsair pro red, Asus Z87 pro, Corsair Hydro 100i, Nvidia Gtx 780 DirectCU II, Ssd Evo 840 500gb
Corsair Rm750 750w
Skärmar: 3x Asus VG248QE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

Att intel inte skulle producera några sli-plankor finner jag svårt att tro, eftersom de levererar mest till oem-företag vilka gärna använder nvidia framför ati då nvidia är ett starkare varumärke bland oem-kunder så vitt jag vet. Men om det nu skulle vara sant så är det ju en klar miss.

När det gäller dell tycker jag det är bra. Att Intel för börja kämpa på lika villkor med amd utan att använda enorma rabatter och annat är ingenting negativt, det gynnar snarare oss konsumenter i slutändan. Att intel sedan skulle ha några större ekonomiska problem tror jag inte heller... kanske att det inte gått lika bra som de hoppats eller som det gjort förr, men det lär ju knappast gå dåligt för dem, speciellt inte nu när conroe är på G och det lär nog bli ett rejält uppsving när de kommer ordentligt med de nya systemen.

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2002

Vad jag hört så får inte Intel införa SLI på sina plankor av nVIDIA.
Därför vi bara ser crossfirekort ute baserade på i97x i dagsläget.

nVIDIA vill väll att man kör deras N-forcekort som dessvärre inte är några höjdare om man kör Intel.

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2006

Direkt taget från Nordichardwares nyheter:

" Intel hindrar NVIDIA SLI på Conroe-plattformen"

Intel kan vara den verkliga boven i dramat angående inkompabiliteten mellan NVIDIA SLI och den nya Conroe-plattformen. Tidigare har NVIDIA fått ta smällen för att SLI inte fungerar på Intels 975/965 baserade moderkort men det kan nu vara så att Intel är de som satt käppar i hjulet för NVIDIA. Intel har nämligen ett samarbetsavtal med ATI vilket bland annat lett till att man officiellt stödjer ATI Crossfire på sina 975/965 styrkretsar och på grund av att man inte vill stöta sig med ATI vill man inte att SLI ska stödjas i sin styrkretsar, i alla fall inte officiellt. Vi på NH har redan fått tag på modifierade drivrutiner som trots allt gör det möjligt att köra SLI på Intels styrkretsar och även om de första versionerna var ordentligt buggiga ska senare versioner fungera riktigt bra. Hur, om eller när Intel ger grönt ljus för NVIDIA officiellt återstår dock att se."

Main: i7 4770k, 16gb corsair pro red, Asus Z87 pro, Corsair Hydro 100i, Nvidia Gtx 780 DirectCU II, Ssd Evo 840 500gb
Corsair Rm750 750w
Skärmar: 3x Asus VG248QE