UDI hotar DisplayPort

Permalänk
Melding Plague

UDI hotar DisplayPort

Läs nyheten: UDI hotar DisplayPort

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att branschen borde tänka till lite extra här. Hemelektronik-branschen har klart och tydligt bestämt sig för HDMI på sina apparater i framtiden, även om den har vissa begränsningar (som endast 5Gb/s) och allt fler datoranvändare kommer att vilja ansluta sina datorer till sina nya högupplösta TV-apparater. Väldigt många förstärkare kommer också att få HDMI-genomkoppling. Att då inte satsa på HDMI-anslutningar utan köra med en för branschen specifik anslutning igen och hoppas på att den övriga hemelbranschen hoppar på tåget senare är bara korkat.

Acceptera att HDMI håller på att slå igenom på skärmsidan och skippa UDI och DP eller kör de parallellt med HDMI. Snälla. Jag vill inte behöva köpa en adapter när jag ska köra min dator till TV:n igen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

2500*1600 max och stöd för HDCP?

Jaha, som HDMI utan ljud? vad är det jag missar?

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
2500*1600 max och stöd för HDCP?

Jaha, som HDMI utan ljud? vad är det jag missar?

1. Tillverkare behöver inte betala stora pengar för licens

2. Tekniken är väldigt lik HDMI/DVI vilket underlättar en eventuell övergång på grafikkorten

Det missade du...

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk

Vad trött jag blir. Hur ska man kunna handla något när de inte ens kan enas om vilken standard vi ska ha på olika saker?

Permalänk
Medlem

äh palla..kör med vga o crt tv så länge jag kan

Permalänk

DVI + LCD här

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Inaktiv

S-video, CVBS och RGB genom scart sager jag bara... Strular aldrig...

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig varför vi behöver den här nya standarden? Vad är det för fel på DVI/HDMI?

Permalänk
Medlem

Jag personligen tycker vi ska sitta på DVI. Men om det inte går så är jag för UDI. Gillar inte alls idéen om DP eller HDMI. DVI för folket!!

Permalänk
Medlem

jag håller med NaWi. det behövs inte ljud i en monitor så udi äger.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
jag håller med NaWi. det behövs inte ljud i en monitor så udi äger.

håller med! ljud ska man ha separat antingen digitalt eller analogt till en separat förstärkare!

Permalänk
Medlem

ok...
Var det inte snack om att sån här inte skulle behövas längre? Att alla skulle samsas och "get along" när det gällde detta?

Så varför är jag inte förvånad? Det känns av någon anledning självklart att de ska dra igång krångeltåget igen. inte för att de behöver, utan för att de kan.

Och visst, jag håller med, man behöver inte ljud i en displayenhet, men det är ju trevligt att ha utifall man någon gång skulle ha ett behov av det? eller? Jag fattar bara inte varför de ska hålla på att bråka om det såhär. Hemelkroniken har ju som sagt bestämmt sig verkar det som, så varför nu börja tjafsa om det?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

UDI och DisplayPort tävlar med varandra för att bli nästkommande standard för datormonitorer, och vi får hoppas att standardorganen kan komma överens så att det helt plötsligt finns två standarder på marknaden vilket förvillar oss konsumenter.

Finn ett fel

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som att UDI faktiskt är exakt den typ av standard som vi alla vill ha. Det stora målet med den är ju faktiskt att vi INTE ska få ytterligare en standard som inte är kompatibel med de befintliga. Köp en UDI-tv och det spelar helt enkelt ingen roll om du har HDMI eller DVI på din dator eller dvd. Målet är alltså inte att skapa en tekniskt bättre lösning utan att samla HDMI/DVI till en enda standard (även om nu UDI faktiskt är bättre än DVI och jämnbra med HDMI).

Fram med UDI!

Permalänk
Medlem

heter inte hunden i garfield UDI? ;P

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av babuu
Jag tycker det låter som att UDI faktiskt är exakt den typ av standard som vi alla vill ha. Det stora målet med den är ju faktiskt att vi INTE ska få ytterligare en standard som inte är kompatibel med de befintliga. Köp en UDI-tv och det spelar helt enkelt ingen roll om du har HDMI eller DVI på din dator eller dvd. Målet är alltså inte att skapa en tekniskt bättre lösning utan att samla HDMI/DVI till en enda standard (även om nu UDI faktiskt är bättre än DVI och jämnbra med HDMI).

Fram med UDI!

Varför kan inte HDMI bli nästa standard för datorskärmar? Har jag missat nåt stort?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
UDI och DisplayPort tävlar med varandra för att bli nästkommande standard för datormonitorer, och vi får hoppas att standardorganen kan komma överens så att det helt plötsligt finns två standarder på marknaden vilket förvillar oss konsumenter.

Finn ett fel

Faktiskt lite svårt att hålla sig till ett fel. De tävlar om att vara den enda standarden medans SweC hoppas att båda ska bli standarder så det förvillar konsumenter. GJ!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Som ni sagt tidigare, DVI räcker för mig och jag ser nog hellst UDI som efterföljare

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
heter inte hunden i garfield UDI? ;P

Nope han here "Odi", svenska varianten är "Ådi".

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Nope han here "Odi", svenska varianten är "Ådi".

Odie.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Ser ut som ljud/bild kontakten till play station 2, är det samma?

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
2500*1600 max och stöd för HDCP?

Jaha, som HDMI utan ljud? vad är det jag missar?

Inte så mycket egentligen.. Såvitt jag fattar är HDMI och UDI i princip delmängder av samma "källa"...
Jag satt just och bläddrade i presentationen, och det nämns dock att UDI har "host-based monitor control", "PnP with extensions" mm.

Så det man får är en billigare, effektivare och mer "datorfokuserad" port som är kompatibel med HDMI/DVI. Låter rätt vettigt tycker jag.
Bara de kan bestämma sig för en plugg nu och hålla sig till den snälla!!!!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Inte så mycket egentligen.. Såvitt jag fattar är HDMI och UDI i princip delmängder av samma "källa"...
Jag satt just och bläddrade i presentationen, och det nämns dock att UDI har "host-based monitor control", "PnP with extensions" mm.

Så det man får är en billigare, effektivare och mer "datorfokuserad" port som är kompatibel med HDMI/DVI. Låter rätt vettigt tycker jag.
Bara de kan bestämma sig för en plugg nu och hålla sig till den snälla!!!!

Inget revolutionerande altså. Om det är kompatibelt med DVI/HDMI antar jag att UDI kan bli bra om någon hittar en vettig användning för dom features som finns, annars kan man ju lika gjärna fortsätta med DVI.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på DVI/HDMI? Har jag missat nåt? Det här känns bara så himla onödigt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Vad är det för fel på DVI/HDMI? Har jag missat nåt? Det här känns bara så himla onödigt.

större bandbredd ger högre upplösning. framtidens platta monitorer kommer så småningom att öka upplösningen och då kommer inte dvi att räcka till.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Men ZOMG, jag tror jag skiter på mig. När blir dessa überfeteupplösningar aktuella? Maxupplösningen har ju trots allt inte höjts särskilt mycket senaste tiden.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

om man i sinom tid får kameror som klarar 50 ggr högre upplösning så kan jag gå med på det..kommer det att hända?..vem vet :S

Permalänk
Avstängd

Beta-->Vhs igen ! Så löjligt att varenda sketen företag ska komma med "egen" standard. Jag kommer hålla hårt i plånboken till dessa nissar kommer överens.

Visa signatur

Der Steppenwolf