Permalänk
Medlem

Uppgradering = prestandaförlust???

Förut när jag körde C&C: Generals Zero Hour, då jag hade P4 2,4 GHz, 512MB RAM och GF4600Ti 128MB, kunde jag inte köra de största banorna (8 players) med alla motståndare på HARD, p.g.a. dålig prestanda. Datorn började lagga fan en bit in i spelet. Vad det berodde på var jag lite osäker på. Sedan uppgraderade jag mitt system med ytterligare 512MB RAM och ett GF6600GT 128MB. Jag overklockade också processorn till 2,7 GHz.

Den stora gåtan är: Nu presterar datorn ÄNNU SÄMRE i spelet, nu kan jag inte köra de stora banorna med en motståndare på HARD ens, vilket jag kunde förut. I andra spel har prestandan ökat som väntat, och jag får drygt 3400 poäng i 3DMark05. Jag har testat systemet med Prime95 och RTHDRIBL och är hur stabilt som helst. Hur kan detta komma sig?

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Lagget som brukar inträffa är ofta fiendens trupper som kör fast någonstans så att det står ofta runt en 50-60 tanks på en och samma plats och står och försöker ta sig loss, ett välplacerat artilleri löser biffen för mig ofta

Kanske inte är detta som är problemet hos dig, verkar konsigt om inte annat.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Ja, lagget uppstår ju en bit in i spelet då fienden samlar på sig större trupper, men som sagt det fungerade bättre förut med mitt gamla system. Dessutom laggar det så förbannat mycket att jag omöjligen kan göra någonting med mina egna trupper, och knappast placera ut något artilleri.

Men den är tråden handlar inte om C&C Generals Zero Hour, den handlar om hur prestandan kan bli sämre i just detta spel efter att man uppgraderat hårdvaran.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

testa klocka ner processorn igen, låter ju nästan som ett värme problem eller att ramen tar slut, eftersom att det kommer efter ett tag, eller bara att spelet är kasst programerat, vet inte riktigt gillade aldrig C&C Generals så orkade inte spela det så pass att man märker sånt där.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Hmm, tycker prestandan är väldigt konstig i spelet. 6X00-serien får väldigt konstiga resultat.

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/nv40_41.html

Mer bra info från personer med ungefär samma konfig som du.
http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/15623/

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Installerade du om ditt windows när du tryckte i de nya grejjorna ?

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Homer_S1
Installerade du om ditt windows när du tryckte i de nya grejjorna ?

/Homer_S1

Varför ska han göra det? Mer minne och grafikkort från samma tillverkare.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Varför ska han göra det? Mer minne och grafikkort från samma tillverkare.

Alltid en fördel att installera om när man sätter i nya grejer

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

skaffa bättre internetuppkopling? (sry kunde inte låta bli)

låter väldigt knepigt detta, men testa installera nyare grafikkort-, moderkort- och ljudkortsdrivrutiner

Visa signatur

Huvuddator: | Gigabyte X58A-UD3R | Core i7 930@4GHz | 6GB (3x2) Corsair XMS3 | Zotac GTX570 |
Backupdator: | DFI DK P45-T2RS Plus | Core 2 Duo E6750@3.2GHz | 4GB (2x2) Corsair Dominator PC8500 | XFX 8800GTS XT 640MB |

Permalänk
Medlem

låter som om proppern throttlar ned eftersom de blir för varm av din överklokning. Testa att klocka ned.

Det finns nått program för att mäta både temp och throttling på p4or, kan dock inte minnas vad det heter. Men om du mäter tempen kan jag meddela att min P4 2.8Ghz började throttla vid a 60-64C, så att du har nått som referens iaf.

Permalänk
Avstängd

för att det spelet SUGER!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabrioth
låter som om proppern throttlar ned eftersom de blir för varm av din överklokning. Testa att klocka ned.

Det finns nått program för att mäta både temp och throttling på p4or, kan dock inte minnas vad det heter. Men om du mäter tempen kan jag meddela att min P4 2.8Ghz började throttla vid a 60-64C, så att du har nått som referens iaf.

Throttlewatch kanske du tänkte på?

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av imperialwhale
för att det spelet SUGER!!

nödvändigt?

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Hedersmedlem

Regel nummer 1: Använd ALDRIG ett RTS-spel som benchmark om du inte har ett scriptat demo.

C&C har aldrig haft bra pathfinders, aldrig ens medelmåttiga. Eftersom en pathfinder försöker gissa sig till belastningen på datorn och inte alltid gissar rätt kan man inte förutsäga hur datorn reagerar. Att lägga till minne kan t ex göra det möjligt för AI:n att göra djupare sökningar, som tar längre tid.

Ominstallation är absolut inte nödvändigt i det här fallet, eftersom andra program beter sig som de ska. Jag måste säga att det retar mig ganska mycket att folk tjatar om tidskrävande ominstallationer bara för att de inte vet bättre.

Du kan ju klart prova att se till att Cool'n'Quiet är avstängt, men mitt tips är att rota i inställningarna till spelet, och se om du kan hitta begränsning av antalet enheter. Jag har ännu inte sett ett RTS som helt saknar denna begränsning, explicit eller inte. Inte heller något RTS som inte har detta problem.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Men är det inte så att nu har du dx9 kort och då blir det väl bättre effekter dvs det ditt gf4 inte kunde visa.

Men det ska endå inte "lagga" hacka med anda ord.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr0st
testa klocka ner processorn igen, låter ju nästan som ett värme problem eller att ramen tar slut, eftersom att det kommer efter ett tag, eller bara att spelet är kasst programerat, vet inte riktigt gillade aldrig C&C Generals så orkade inte spela det så pass att man märker sånt där.

Jag har redan prövat att ställa alla klockinställningar till standard, utan resultat. Jag har 1024 MB RAM i två DIMM (2x 512MB) i Dual-Channel. Har svårt att tro att spelet kan äta upp så mycket RAM. Kanske är spelet kasst programmerat, i så fall får vi köra upp en pinne i röven på EA tills det att de fixar en patch.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Hmm, tycker prestandan är väldigt konstig i spelet. 6X00-serien får väldigt konstiga resultat.

http://www.xbitlabs.com/articles/vi...ay/nv40_41.html

Mer bra info från personer med ungefär samma konfig som du.
http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/15623/

Ja... resultaten från de prestandatesten är något konstiga, men det förklarar inte mitt problem. Symptomen tyder inte på dåligt grafikkort, eftersom problemet uppstår även om man ställer alla grafikinställningar på LOW.

Det är tyderligen många som upplevt detta problem. Vad jag kan se så är största sannolika boven i dramat dålig programmering i kombination med vissa minneskonfigruationer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Homer_S1
Installerade du om ditt windows när du tryckte i de nya grejjorna ?

/Homer_S1

Ja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av €rik
skaffa bättre internetuppkopling? (sry kunde inte låta bli)

låter väldigt knepigt detta, men testa installera nyare grafikkort-, moderkort- och ljudkortsdrivrutiner

Redan gjort, ingen skillnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabrioth
låter som om proppern throttlar ned eftersom de blir för varm av din överklokning. Testa att klocka ned.

Det finns nått program för att mäta både temp och throttling på p4or, kan dock inte minnas vad det heter. Men om du mäter tempen kan jag meddela att min P4 2.8Ghz började throttla vid a 60-64C, så att du har nått som referens iaf.

Jag vet inte hur ni gör, men jag klockar aldrig utan att kolla min temp. CPU:n ligger på ca 45 grader i full load.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Regel nummer 1: Använd ALDRIG ett RTS-spel som benchmark om du inte har ett scriptat demo.

C&C har aldrig haft bra pathfinders, aldrig ens medelmåttiga. Eftersom en pathfinder försöker gissa sig till belastningen på datorn och inte alltid gissar rätt kan man inte förutsäga hur datorn reagerar. Att lägga till minne kan t ex göra det möjligt för AI:n att göra djupare sökningar, som tar längre tid.

Ominstallation är absolut inte nödvändigt i det här fallet, eftersom andra program beter sig som de ska. Jag måste säga att det retar mig ganska mycket att folk tjatar om tidskrävande ominstallationer bara för att de inte vet bättre.

Du kan ju klart prova att se till att Cool'n'Quiet är avstängt, men mitt tips är att rota i inställningarna till spelet, och se om du kan hitta begränsning av antalet enheter. Jag har ännu inte sett ett RTS som helt saknar denna begränsning, explicit eller inte. Inte heller något RTS som inte har detta problem.

Detta är inget benchmark det handlar om...

Cool'n'Quiet? Har det inte.

Jag har redan frågat EA om sådana inställningar, men de tjatar bara om drivrutinsuppgraderingar.

Jag tror att vi kan konstatera att EA har programmerat detta spelet helt åt helvette.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Men är det inte så att nu har du dx9 kort och då blir det väl bättre effekter dvs det ditt gf4 inte kunde visa.

Men det ska endå inte "lagga" hacka med anda ord.

No shit...

EDIT: Jag har framfört några klagomål till EA via deras support-site, men jag betvivlar att det gör någon skillnad.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Avstängd

Det han behöver är mer minne typ ett till 512mb

Permalänk
Medlem

Inte en chans.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E