Permalänk
Medlem

Moderkort för många hdds ?

Tjena, hur gör man för att kunna ha typ 6 terabyte hdd på sitt moderkort om de är uppdelat i typ 250gb hdds ? inget moderkort har väll så många platser för ide / sata / scsi ?!

Vilket moderkort skulle klara detta ? skicka gärna länkar

Tack på förhand!

Visa signatur

Björn.

Permalänk
Medlem

får väll köpa kontrollerkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BesteN
får väll köpa kontrollerkort?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet

finns något som heter kontrollerkort,det är instickskort som sitter i pci platser o ger extra ide/sataportar.

Permalänk
Medlem

4st SATA och 4st IDE ger ju 8st HDD.
Sedan får man ju köpa kontrollerkort tills PCI/E platserna är slut.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Sen då ? jag menar hur gör dem för att få så stora "databaser" eller vad man nu kallar dem... och jag jag vet vad ett kontrollerkort är -.-

Visa signatur

Björn.

Permalänk
Medlem

Seagates 320 GB diskar är prisvärda. 70 GB mer per hårddisk då:-)

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elgus
Sen då ? jag menar hur gör dem för att få så stora "databaser" eller vad man nu kallar dem... och jag jag vet vad ett kontrollerkort är -.-

För att få stora databaser så använder man sig av en teknik som kallas SCSI (uttalas "skussi"), allt som oftast, undtag finns. Det fina med SCSI är att på en SCSI-kanal kan du ha upp till 16st diskar, i motsats till P-ATA IDE som kan ha 2st, en master och en slave. Tänk då att du har ett kontrollerkort med 4st kanaler; 4*16 = 64 diskar.

Dock är SCSI väldigt dyrt och används främst i servers m.m.

Här kan du läsa mer om det

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Dock är SCSI väldigt dyrt och används främst i servers m.m.

Sen så är det lite svårt att hitta SCSI-diskar i storlekarna runt 750GB även om perpendicular-tekniken är på väg även inom SCSI-segmentet

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Sen så är det lite svårt att hitta SCSI-diskar i storlekarna runt 750GB även om perpendicular-tekniken är på väg även inom SCSI-segmentet

Lite svårt att hitta IDE-diskar i de storlekarna också.

Finns dock 300GB:s SCSI.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

du kan även köra en massa externa usb diskar om du ill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Lite svårt att hitta IDE-diskar i de storlekarna också.

Helt omöjligt är det dock inte. Datorbutiken lagerför både SATA och PATA-varianterna utav Seagate:s 750GB 7200.10

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Asus A8N-SLI Premium kan du få in 12 hårddiskar på om du vill. 8-sataportar och 2 IDE-kanaler (master/slave på varje). Sen får du pilla med kontrollerkort. Kontrollerkort för flera hårddiskar är tyvärr DYRT.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Asus A8N-SLI Premium kan du få in 12 hårddiskar på om du vill. 8-sataportar och 2 IDE-kanaler (master/slave på varje). Sen får du pilla med kontrollerkort. Kontrollerkort för flera hårddiskar är tyvärr DYRT.

Perfekt, det plus två Promise SATA TX4 så får man plats med totalt 20 hårddiskar om man skippar optiska enheter (usb-dvd vid behov), 20x750GB ger en total lagringskapacitet på 15000GB vilket bör räcka ett tag även för den kräsne

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Helt omöjligt är det dock inte. Datorbutiken lagerför både SATA och PATA-varianterna utav Seagate:s 750GB 7200.10

Fy fan där ser man. :-/ Hänger inte med riktigt i utvecklingen känner jag. Iof kände jag på mig att du visste något som inte jag visste. ^^

Han kan ju alltid köpa sig ett "Promise SuperTrak EX16300", med plats för 16 enheter. 16*750GB = 12TB.

Ska nog räcka tror jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Sen kommer problem nummer två och tre. Hela rasket ska kylas och drivas. En massa grenkontakter är inte det optimala precis. Tycker också synd om nätdelen när den ska dra igång alla diskar samtidigt, om han inte skaffar en kontroller med fördröjning.

Permalänk
Medlem

Finns väl Tyan server kort för s940 med 2st IDE, 8 SATA och SCSI kontroller.. kostar väl dock 5000kr+

Permalänk
Medlem

Dubbla nätaggregat kan starkt rekommenderas vid drift utav så många hårddiskar i en och samma maskin

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Dubbla nätaggregat kan starkt rekommenderas vid drift utav så många hårddiskar i en och samma maskin

Vänta jag ska bara sparka in en öppen dörr. *spark* Så skönt.

Skämt åsido, men det känns ganska så självklart att han kommer behöva mer än ett nätaggregat med tanke på att det kommer bli ganska ont om strömkontakter. Om han nu inte är kär i grenkontakter. Vilket kommer bränna hela skiten så småningom.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Exakt, jag var bara en gnutta sarkastisk

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

De flesta kontrollerkort för många diskar går dock på PCI-X, en standard som väldigt få (inga?) vanliga moderkort med S939, S754 etc använder sig av, utan man måste gå på dyra S940-kort eller t.ex. Xeon-plankor.

Köra 16 enheter på PCI är ingen hit, PCI har för dålig bandbredd. Visst går det om man mest ska köra backup och inte använda alla enheterna samtidigt, men kopiera mellan 4 diskar som alla går via PCI blir en flaskhals.

Jag satt själv och spånade lite på en GB-ansluten filserver och kom fram till en rätt bra "budget-lösning" (notera att allt är relativt)

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315842
Detta moderkort är det mest lämpade då det har GB-lan och 2st 1x PCI-E anslutningar.

Sen kör man vå st av detta kort
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321183

Hade för mig att det skulle finnas ett billigare kort för PCI-E 1x, samt ett 8p för PCI-E 1x, men jag hittar det inte för tillfället.

Sen gäller det att fixa en CM Stacker-klon (aerocool baydream eller alplus xblade) eller ett vanligt stacker och några 4-in-3-moduler!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Ska du ha moderkor med stöd för PCI-X så rekomenderas s775 baserade moderkort från Asus. Raid på Intel kort är vida överlägsna de som finns på s939

Edit:

Här har du ett redigt moderkort http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316899

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319185 Lär ju göra jobbet också. Med 300GB-diskar blir det nästan 5 TB på ett kort.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010093936 är lite billigare.

Fördelen med ett monsterkort är att det går att bygga en enda stor RAID-array, istället för att behöva slita med flera småkontrollers som stöder 2-4 diskar åt gången. A8N-SLI Deluxe/premium har t ex tre separata kontrollers varav bara en av SATA-kontrollerna stöder RAID.

STOR skillnad på en seriöst stor RAID-array och ett vanligt disksvin.

SCSI är för övrigt förkortning för "Small Computer Standard Interface".

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Gillar tanken på Seriel SCSI som kunde ta upp till 128 Enheter med 3gb/s eller va de nu va... dags att börja tänka på ett fint nätaggregat som klarar de (lär behöva mer än typ 15 st för att klara 128 hdds)

Visa signatur

Björn.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elgus
Gillar tanken på Seriel SCSI som kunde ta upp till 128 Enheter med 3gb/s eller va de nu va... dags att börja tänka på ett fint nätaggregat som klarar de (lär behöva mer än typ 15 st för att klara 128 hdds)

Ska du sparka igång en filserver eller vadå?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elgus
Gillar tanken på Seriel SCSI som kunde ta upp till 128 Enheter med 3gb/s eller va de nu va... dags att börja tänka på ett fint nätaggregat som klarar de (lär behöva mer än typ 15 st för att klara 128 hdds)

Då sätter du även en spik på lämplig plats i proppskåpet antar jag?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319185 Lär ju göra jobbet också. Med 300GB-diskar blir det nästan 5 TB på ett kort.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010093936 är lite billigare.

Fördelen med ett monsterkort är att det går att bygga en enda stor RAID-array, istället för att behöva slita med flera småkontrollers som stöder 2-4 diskar åt gången. A8N-SLI Deluxe/premium har t ex tre separata kontrollers varav bara en av SATA-kontrollerna stöder RAID.

STOR skillnad på en seriöst stor RAID-array och ett vanligt disksvin.

SCSI är för övrigt förkortning för "Small Computer Standard Interface".

Båda diskkontrollerna på A8N-SLI Premium stödjer raid, men av olika nivå. Bara Sil 3114-kontrollern stödjer t.ex. Raid5, vilket är i mina ögon den mest användbara (enkla) raidformen.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

raid # har jag ingen koll på vet inte vad som är skillnaden mellan alla nummer... men vet hur de fungerar på ett ungefär... raid är nog inget som är interessant efter som jag vill ha så mkt utrymme som möjligt .... och ja ... filserver = sant så scsi diskar är nog lättast eftersom man kan ha flest enheter / anslutning. Men vad ett sånt moderkort kostar och vilket som har de vettte fan!

Edited : =S fy fan va scsi diskar kostade ... tur att de e min bror som ska köpat ^^

Visa signatur

Björn.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elgus
raid # har jag ingen koll på vet inte vad som är skillnaden mellan alla nummer... men vet hur de fungerar på ett ungefär... raid är nog inget som är interessant efter som jag vill ha så mkt utrymme som möjligt .... och ja ... filserver = sant så scsi diskar är nog lättast eftersom man kan ha flest enheter / anslutning. Men vad ett sånt moderkort kostar och vilket som har de vettte fan!

Edited : =S fy fan va scsi diskar kostade ... tur att de e min bror som ska köpat ^^

Om du vill ha moderkort med inbyggda SCSI-kontroller då får du börja rota bland server-korten.

Ett exempel: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010081672

I och för sig behövs det väl inget prestanda monster om man ska ha en filserver så SCSI kanske är lite overkill. Kan faktiskt inte jätte mycket om det så hoppas någon mer kunnig fyller i.

Ett par av dessa diskarna och han har snart rätt gott om utrymme (OBS! S-ATA): http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094062

En annan, kanske lite smidigare lösning är ju att köpa redan färdiga grejer; http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010091728 Där had du 2 TB från början. Där finns 4 st hot plug lediga platser, vilket innebär att du kan pressa in 4 st * 750GB-diskar till. Vidare finns det två stycken lediga PCI-E platser där du kan trycka in ett S-ATA kontrollerkort och smacka in ännu mer diskar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

scsi e uteslutet men en filserver kan ju köra på typ en celeron ^^ behövs verkligen inte många MHz för att ha en server... de e ramen som gör de. (beroende på syfte) men de e inte så många moderkort som har många sata connectors de e ju am2 moderkorten som har flest med nu 8 st

Visa signatur

Björn.