Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Jun 2006

Vad gör processorn?

Vad gör processorn egentligen?
jag har en amd 2500+ 1.8 typ... (står iof på 1.1 nu helt plötsligt)
och den funkar jättebra, jag lirar wow och css helt utan problem
grafikkort: 9600pro
1.5 gig ram

har haft min dator i över 3 år och den funkar, så jag fattar det som så att processorer är väldigt överskattade... har jag fel?

fraga nr2.

varför står min processor på 1.1 istället för 1.8 nu? (har bytt moderkort)
plus att jag kan inte ändra hastigheten när jag trycker på F2 när datorn startar.... jag kunde ändra den förut innan jag bytte moderkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Jul 2002

Svar på fråga ett:

Processorn är hjärnan i din dator.
Hur mycket kraft du behöver av den bestämms av vad du använder datorn till.
Spelar du inte så avancerade spel och använder lägre upplösningar så behöver du inte så snabb processor eller grafikkort.
Använder du tunga applikationer och nya tunga spel i högre upplösningar (spelar själv i 1600x1200) så krävs det lite mera kräm.

Svar på fråga två:

Pröva att trycka in del knappen istället för att ändra hastigheten på processorn...

[MSI X79MA-GD45]-[Intel Core i7 3930K]-[Corsair VENGEANCE 16GB 1600Mhz]-[A-DATA SSD 120GB]-[Gigabyte Radeon 290x]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Jun 2006

Ok, tack... men

är inte hemma nu men F2 funkar.. jag kommer in på setup men sen kan jag inte ändra något där, vilket jag kunde förut (går inte att markera processorn).

och jag vet att processorn är hjärnan i datorn osv... men räknas inte css som ett avancerat spel? om inte, vad är då avancerat? min processor är väl änd å inte så "het"... ganska gammal ju...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Jul 2002

Skumt att du inte kan ändra processorn längre...

Heta spel idag kan väll oblivion och heroes of might and magic V räknas till som kräver bra hårdvara för att kunna spelas.

Css kräver inte speciellt mycket och åtminstonde grafikmotorn har väll något år på nacken tror jag (spelar inte fps).

[MSI X79MA-GD45]-[Intel Core i7 3930K]-[Corsair VENGEANCE 16GB 1600Mhz]-[A-DATA SSD 120GB]-[Gigabyte Radeon 290x]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Jun 2006

ok tack delat på 2

är det någon som vet hur jag ändrar på processorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

Beror helt på vad du har för moderkort. Varierar från kort till kort... är det en märkesdator du har? Isåfall kan man inte göra så mycket ändringar, de är låsta.

CPU: Intel i5 4670k + Corsair H110i GT MB: ASUS Z87-A Grafik: 2x ASUS R9-290 DC2 (5760x1080) RAM: Corsair XMS3 16GB SSD: Intel 530 180GB, Corsair Force GT 60GB, OZC Agility 3 240GB PSU: Corsair RM850x Ljud: Creative X-Fi Titanium NAS: Synology DS212j

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
malmö
Registrerad
Aug 2005

kolla så den står på manuel istället för auto

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skelleftehamn
Registrerad
Dec 2002

ctrl + F8 i en del bios öppnar avancerad meny där du kan fixa med inställningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Aug 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Skumt att du inte kan ändra processorn längre...

Heta spel idag kan väll oblivion och heroes of might and magic V räknas till som kräver bra hårdvara för att kunna spelas.

Css kräver inte speciellt mycket och åtminstonde grafikmotorn har väll något år på nacken tror jag (spelar inte fps).

Skulle väl inte direkt räkna heroes of might and magic V som ett "hett" spel, tom jag kan köra det maxat utan problem, heta spel är väl oblivion och F.E.A.R, finns många fler men bara för att ge ett exempel.

Dator: i7 4790K @ 4,8 Ghz , Asus VII Hero, 16gb 2133MHZ CL9 DDR3, Gigabyte 780ti WindForce OC , Corsair 750w, 3TB Mekaniska+560gb SSD, Corsair 750D, 24" Samsung LED-skärm
Mobil: Samsung Note 4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2005

heroes of might and magic V har faktiskt en ganska krävande motor har jag hört från många polare som spelar. Har dock inte testat det själv, ska göra det om några dagar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Jul 2002

För mej hackar heroes of might and magic 5 till lite då och då och jag kör då med en överklockad processor på 2.6Ghz och dubbla 7800gt kort så jag skulle vilja kalla det krävande...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Aug 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
För mej hackar heroes of might and magic 5 till lite då och då och jag kör då med en överklockad processor på 2.6Ghz och dubbla 7800gt kort så jag skulle vilja kalla det krävande...

Men det lär ju knappast vara fps problem, isf är det något väldigt fel.

Dator: i7 4790K @ 4,8 Ghz , Asus VII Hero, 16gb 2133MHZ CL9 DDR3, Gigabyte 780ti WindForce OC , Corsair 750w, 3TB Mekaniska+560gb SSD, Corsair 750D, 24" Samsung LED-skärm
Mobil: Samsung Note 4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Jun 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gymnasie.elev
kolla så den står på manuel istället för auto

nu funkar det fin jag kan ändra.. tack så mycket för all hjälp