Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
svall
Registrerad
Jul 2006

cpu´n som krånglar?

Så! Har ett mycket konstigt problem, datorn hackar till var 3:e sekund (ljudet hackar till och musen) när datorn gör det minsta jobb, (tex när jag tankar i 300kb/s från nätet) Jag tror själv att kanske det kan vara cpun som har blivit kass? Om jag tankar en fil på 200 mb tar det ca 10 min(att ladda ner vilket är ok), sen tar det 10 min för den att kopiera den till hdd sen tar det 10 min att packa upp filen, så ska det inte vara! ?

Nån som har nåt annat tips vad det kan vara för fel, el. ska jag helt enkelt köpa ny cpu?

wess

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Dec 2003

vad har du för grejer?

| Intel I7 950 3,06 GHZ | Noctua MH-U12P | Gigabyte GA-X58A-UD5 | ASUS GeForce GTX 680 2048MB DirectCUII TOP | Asus Xonar ESSENCE STX | OCZ 6GB DDR3 1600 MHz | Corsair Force 120GB | S

amsung SpinPoint 1TB HDD | Western Digital Cavier 2 TB HDD x 2 | Corsair AX750W 80+ Gold | Cooler Master STC-T01 Chassi Stacker | Logitech G510 | Razor DeathAdder | Surface 1030 | Benq G2420HDBL x2 | Benq GL2450 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
svall
Registrerad
Jul 2006

intel c 2,4 asus p4 8x-x nåt gf 6600gt

wess

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Aug 2004

den lär ju inte helt plötsligt bli "kass" utan det är väl isf om den blir för varm så den får throttla och greja, kolla så det inte sitter massa skit i kylaren, och/eller kolla så cpu fläkten snurrar som den ska.

Dator: i7 4790K @ 4,8 Ghz , Asus VII Hero, 16gb 2133MHZ CL9 DDR3, Gigabyte 780ti WindForce OC , Corsair 750w, 3TB Mekaniska+560gb SSD, Corsair 750D, 24" Samsung LED-skärm
Mobil: Samsung Note 4

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Wasserburg
Registrerad
Jul 2001

Defragmentera hårddisken. Kolla också vilket överföringsprotkoll disken använder. Ibland får ett system spader och kopplar om sig till PIO-mode. Detta kollar du i maskinvaruhanteraren.

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."