Permalänk
Medlem

Processor och modekort fel ?

Hejsan alla jag skulle behöva mycket hjälp med min dator för ca 2-5 Veckor sedan börja min dator krångla med att den inte klara ha sin orginal klock på 3600 Mhz så då har jag fått klocka ner den till 3000 Mhz och då fungera den.

Då antog jag att modekoret hade blivit helt konstigt och visa för höga temperaturer fast det inte ens va tex 80 C i idle mode utan kanske 45-50. Och jag testade ändra shutdown temperaturen i biosen till 95C men det gick inte för att jag inte kan spara saker på min CMOS utav någon konstig anledning.

Så då låg shutdown tempen på 85C som standard och den visa 80 i idle mode jag och min polare testade det här om dan och såg att processorn inte alls ligger på 80 utan snarare 45-50 som jag sa.

Och den starta om sig hela tiden och höll på så där jag har aldrig fått svar på det så ni vet kanske vad man kan göra åt saken. Det är mitt första problem.

Nu till det andra gällande min dator att den inte startar nu längre. För 3-4 dagar sen satt jag och spela fifa 2006 på datorn så krasha den igen men då såg jag att jag hade glömt koppla in fläkten till grafikortet så jag tänkte effter som att det har hänt förut så kommer den starta igen och nu vill den inte starta alls längre så kan jag har skadat kärnan på något sätt?

Borde inte en dator starta endå med en skadad kärna på grafikortet eller sånt ?

Det som gjorde så jag kunde klocka ner datorn så den fungera ett tag var ett program som följde med modekortet som heter U Guru vet inte riktigt om den klocka ner den eller bara lura datorn men jag tyckte det gick iaf segt effter åt.

Tacksam för alla bra svar hoppas jag slipper köpa ny dator.

Mitt System är

ABIT AA8 Dura Max Stöd För Intel P4 775 Som jag har och stöd för pci express kort + DDR2 Stöd.
Intel Pentium 4 3.6 Ghz Prescott
1024 DDR2 512 533 Mhz
Ati X800XT 256 MB pci express (sägs tåla mycket värme)

Sen om det är något mer en dom där bas sakerna ni behöver veta så skriv tacksam för alla hjälpande svar.