Produkttest: AVerTV DVB-T Volar

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: AVerTV DVB-T Volar

AVerTV DVB-T Volar är en liten mottagare för digital-tv som man ansluter direkt till en USB-kontakt. Genom att ha en digitalmottagare direkt i datorn blir det möjligt att spela in ungefär som med en DVD-inspelare, men man kan även pausa mitt i ett program med en funktion kallad timeshift för att senare titta vidare eftersom man kan spela in på hårddisken. Kanske kan det vara ett alternativ för dig som vill kunna ta emot de nya sändningarna på din dator.

Läs produkttestet: AVerTV DVB-T Volar

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

whoa, grymt bra produkt.. inhandlas inom snar framtid ?

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Citat:

Det här är fönstret som visar tv-programmen. Av upphovsrättliga skäl kan vi tyvärr inte visa hur tv-bilden ser ut.

Eh, har ni någon info om detta eller har ni hittat på det själva?

Bildkvalitén med medföljande antenn samt kopplad till annan källa skulle vara intressant. Fungerar den med WMC 2005? "men i annat fall bör man nog satsa på någon annan lösning." Som t.ex?? Vilka andra produkter finns det som är bättre?

Permalänk
Medlem

behöver man betala någon avgift eller ha något abonnemang?

Visa signatur

- Furu since 1984 -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furan
behöver man betala någon avgift eller ha något abonnemang?

Med antennen kan du ta emot ”free to air” kanaler, då är det bara Tv licensen som behövs. För fler kanaler behöver du ett boxer abonnemang.. om jag inte minns helt fel.

Permalänk

Man undrar om det finns någon sådan här produkt som fungerar under linux(?)

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Bra test, men dock helt meningslöst iom att ni inte visar bildkvalite osv.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk

AVerTV DVB-T Volar" (A808) compatibles with Windows XP Media Center Edition(MCE)and Linux*....

Intressant, helt klart, men fragan ar hur man kan fa den att ta in kanaler som behover betalas for, kunde man fa boxer abonnemanget in i datorn genom denna skulle det vara underbart.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Det stod att det hackade när "en dator som uppfyllde minimikraven" användes. Vad var det för dator? Och hur hög var cpu-användingen med respektive processor under vanligt tittande?

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
AVerTV DVB-T Volar" (A808) compatibles with Windows XP Media Center Edition(MCE)and Linux*....

Intressant, helt klart, men fragan ar hur man kan fa den att ta in kanaler som behover betalas for, kunde man fa boxer abonnemanget in i datorn genom denna skulle det vara underbart.

Så denna USB-pryl kan ersätta den digitala boxen? t.e.x jag som inte kollar på TV så mycket kanske spelar in och ser vid något annat tillfälle.

Bra fråga Mikael skulle vara ytterst intressant om man kan fixa ett ab. så man kan kolla på Canal + osv , då kan man ju pumpa ut i HDTV om man har rätt grafikort , Har rätt eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onlytobbe
Med antennen kan du ta emot ”free to air” kanaler, då är det bara Tv licensen som behövs. För fler kanaler behöver du ett boxer abonnemang.. om jag inte minns helt fel.

stämmer men då det inte går att koppla in en kortläsare så är det ju kört att få in betalkanaler. Fire/floppyDTV är väl det enda som återstår då men dom är ju inte direkt gratis.

Stöd för MCE är ju fint finns det inga som har stöd för både analog och digitaltv? har kabeltv här hemma å skulle vara fint med tv i datorrummet på den bärbara å när man är i stugan eller bilen mm vore digitalt fint.

Ser fram emot flera test av dessa produkter, gärna ett jämförande. nån som vet om det gjort nån annanstans?

den testade produkten borde väl funka på min bärbara?
http://www.officeone.se/product.php?id=280211

hur vet man om grafikkortet stödjer directx9c? står bara directx9 på
http://www.ati.com/products/mobilityradeonx600/specs.html

"För att titta på HD-tv krävs det även att grafikkortet har stöd för DxVA"
hur vet man det? står inget om det på ovanstående sida och då kan man anta att det inte funkar eller?

undrar oxå om processorkraven
"Pentium 4 2,4 GHz / AMD Athlon XP 2400+ / Pentium Mobile 1,3 GHz / Celeron M 1,5 GHz"
hur kommer det sig att kraven är lägre på en mobile prolle än en stationär ? en p4 2.4 är ju snabbare än en mobile 1.3a? logiskt borde kraven vara tvärt om eller?

/Magnus

Permalänk
Medlem

så man får in alla kanaler som man får in med boxer? och behöver bara betala TV avgiften ingen månads kostnad?
t.ex
tv3
tv4
tv5
tv6
eurosport
mtv
ztv
discovery channel
animal planet

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

fy fan vilken skit, köpte en för laptopen kring 400kr och den får in alla kanaler och har S-video in, scart och anten, mjukvaran DVR(eller VCR något, hittar inte den nu) som är på svenska.

Kraven? fungerar med P3 500MHz laptop utan problem, dock så har jag den i min P3 1000MHz..

Tyvärr så finns inte butiken kvar som sålde dom, men det finns kort som är av samma tillverkare och nästan identiska förutom dom är analoga på tradera, bara å söka, köp nu pris har dom med, 350kr eller liknande(köpte en sådan till farsan, lägre krav med)

Det är instickskort för bärbara, fast samma säljare sålde PCI addapters till PC:n så dessa kort går att ha i stationära också

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PiZZaMaN
.... undrar oxå om processorkraven
"Pentium 4 2,4 GHz / AMD Athlon XP 2400+ / Pentium Mobile 1,3 GHz / Celeron M 1,5 GHz"
hur kommer det sig att kraven är lägre på en mobile prolle än en stationär ? en p4 2.4 är ju snabbare än en mobile 1.3a? logiskt borde kraven vara tvärt om eller?

/Magnus

Nej ditt antagande stämmer inte. En Pentium M är annorlunda uppbyggd mot en Pentium 4, den är mer lik en P3a, och utför fler operationer per klockcykel.

Jämför frekvensen kontra prestanda på en P4 med Athlon 64, samma sak där.

En mobileprocessor i 2GHz är oerhört kraftfull, medans en P4 2ghz inte hänger med så bra.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Det är väl ändå INTE brott mot upphovsrätten av att visa en stillbild från en tv-sändning? Det går väl under fair use?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Det här är fönstret som visar tv-programmen. Av upphovsrättliga skäl kan vi tyvärr inte visa hur tv-bilden ser ut.

Använda testbilden på svt i fortsättningen?

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Kvaliten på DVB-T kan jämföras med en vanlig DVD... dvs. ca 720x576 MPEG2 i 5-9Mbps.

Har du för dålig mottagning så blir det blockbildningar i bilden, ungefär samma sätt som på en repig DVD skiva eller likande.

Free to air kanaler jag får in här:
SVT1
SVT2
SVT24
Kunskapskanalen
TV4
TV6 (gammla ZTV) (försvinner nog snart)

SVT's och TV4's HDTV kanal som användes under Fotbolls VM finns bara i Stockholm och på några ställen till. Vill du ha HD någon annanstans i sverige så är det via Satelit från CanalDigital.

Permalänk
Medlem

Söker en liknade produk fast det ska gå att koppla ett boxer kort till. Så man får in Tex Tv3,Kanal5 osv. Skulle vara kul med en artikel på en likande produkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Kvaliten på DVB-T kan jämföras med en vanlig DVD... dvs. ca 720x576 MPEG2 i 5-9Mbps.

Har du för dålig mottagning så blir det blockbildningar i bilden, ungefär samma sätt som på en repig DVD skiva eller likande.

Free to air kanaler jag får in här:
SVT1
SVT2
SVT24
Kunskapskanalen
TV4
TV6 (gammla ZTV) (försvinner nog snart)

SVT's och TV4's HDTV kanal som användes under Fotbolls VM finns bara i Stockholm och på några ställen till. Vill du ha HD någon annanstans i sverige så är det via Satelit från CanalDigital.

TV6 kommer inte försvinna snart. Jag vet inte hur långt avtal dom har men minst ett år borde det väl vara.

Avermedia gör riktigt risga produkter, deras mjukvara är verkligen skräp. Finns bra mycket bättre produkter om man vill ha något sånt här. Tyvärr är FireDTV enda vettiga alternativet om man vill ha betalkanalerna, och den kostar ju en del.

Permalänk

jag bor i ett comhem hus å har cabeltv(?) med massa kanaler kan jag koppla in denna i den kabeln?

Visa signatur

den ä fin

Permalänk
Medlem

kan man stoppa sin antennkabel från väggen in där bordsantennen/takantennen egentligen ska sitta? Isf borde man få in alla kanaler man har i vanliga fall (om man tex har Comhem).

Edit: Om man kollar på bilden så borde det faktiskt gå att koppla in sin antennkabel i den lilla adaptersladden

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Medlem

Har man Comhem behöver man en produkt som tar emot DVB-C (Satellit är DVB-S eller S2 och "mobiltv" DVB-H) och utbudet är rätt begränsat, speciellt för externa, finns ju FireDTV men de är rätt dyra, runt 2000:- men de är och andra sidan väldigt bra, och man kan köpa till en modul som man kan stoppa in sitt betalkort med..

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem

Testade ni den i Linux? Skulle vara kul och få reda på om det fungerade bra och hur det såg ut i linux

Visa signatur

Hemsida: Alley.se

Permalänk
Medlem

Går det inte att citera flera i samma svar? jaja

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindhunter
Bra fråga Mikael skulle vara ytterst intressant om man kan fixa ett ab. så man kan kolla på Canal + osv , då kan man ju pumpa ut i HDTV om man har rätt grafikort , Har rätt eller är jag ute och cyklar?

Du är ute å cyklar lite. för att få in betalkanaler krävs ett abbkort och framförallt nånstans att stoppa in det och det har denna produkt inte.

kika på www.tystpc.nu efter fire/floppyDTV vilka har kortläsare

"KonstapelN jag bor i ett comhem hus å har cabeltv(?) med massa kanaler kan jag koppla in denna i den kabeln?"

nja troligtvis inte. du kommer iaf inte få in dom kanalerna du har på tv:n då denna är en digitalmottagare och du ser analogt. jag har provat förrut att koppla in en vanlig boxermottagare i centralantennen i ett comhemhus för att slippa en extern antenn och det funka inte utan fick köra med extern antenn.

"Milyn kan man stoppa sin antennkabel från väggen in där bordsantennen/takantennen egentligen ska sitta? Isf borde man få in alla kanaler man har i vanliga fall (om man tex har Comhem).

Edit: Om man kollar på bilden så borde det faktiskt gå att koppla in sin antennkabel i den lilla adaptersladden"

samma sak där det är en digitalmottagare och inte en analog. bor man i villa eller hyreshus med egen antenn borde det funka (testat det själv) dock får men ju bara in fria digitalamarknätet mao boxers fria utbud.

Själv ska jag skaffa någon dvb variant av firedtv framöver troligtvid Canal Digital om inte låser korten till en viss mottagare. sugen på hdtv mm. ev boxer varianten blir det då man kan ta med den till stugan å köra på bärbara

Permalänk
Medlem

Och redaktionen svarar som vanligt vänligt och ofta på de frågor som nästan alltid uppstår vid sådana här tester.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det är väl ändå INTE brott mot upphovsrätten av att visa en stillbild från en tv-sändning? Det går väl under fair use?

Fair use-konceptet finns inte i svensk lagstiftning. Det är inte helt klart om det finns citaträtt till bilder.

Permalänk
Medlem

så denna grej kommer inte att funka på min p4. 2.0 ghz

jaja då blir det en fet tjock jävla boxer ändå fast min dator är på dygnet runt suck

Permalänk
Medlem

Hittar inte någon butik som har den, eller jo en, men ej i lager.

Kan någon ge en fingervisning om vilka kanaler man få in?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
Och redaktionen svarar som vanligt vänligt och ofta på de frågor som nästan alltid uppstår vid sådana här tester.

Jag skulle tycka det vore jättebra om alla frilansare är registrerade på forumet och svarar i trådarna om deras tester men det är inte alla som väljer att göra det. Kan inte fråga dem om allt heller men systemet som bilden hackade lite på var en pentium M 1,6 GHz 512MB 40GB hårddisk.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite nu och komplett har :
Hauppauge! WinTV-HVR900,Hybrid TV-Stick, USB2.0, med wing software för 895kr

Den klarar både av analoga och dom fria marksända kanalerna.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319662
enligt nedstående länk är den MCE godkännd oxå
http://www.hauppauge.co.uk/pages/products/compare_products.ht...
här är lite mera info om den
http://www.hauppauge.co.uk/pages/products/data_hvr900.html

har inte sett nått test på den än men verkar rätt lovande enl specen.

Finns antagligen många liknande produkter med usb men alla är kanske inte så små och är dom större kanske dom kräver 220v men kanske är bättre, dock inte lika portabla.

EDIT: ett test av liknande produkter inkl HVR900
http://www.vnunet.com/personal-computer-world/compare/2153973...
Verdict

Editor's choice: Terratec Cinergy Hybrid T USB XS
Recommended: Freecom DVB-T USB Stick