Permalänk
Medlem

Datorproblem, är det nätagget?

Satt vid min dator som fungerat felfrit när den helt plötsligt stängde av sig.

Lät den stå i ett tag om den hade blivt överhettad men den vill fortfarande inte starta. Cpu och de andra fläktarna rycker till lite när jag trycker på knappen men sen så dör den igen och jag får felmeddelande (har ABIT moderkort) 8.3 sen 96, ska kolla upp vad dessa betyder när jag hittat min manual, kan inte komma ihåg vad det heter hehe.

var ett Abit AG8 i915P 4DDR-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX moderkort

hittade att 83 betydde

"83
Save all data in stack back to CMOS"

96
1. Build MP table
2. Build & update ESCD
3. Set CMOS century to 20h or 19h
4. Load CMOS time into DOS timer tick
5. Build MSIRQ routing table

och vad betyder de?

är det nätagget som har gått eller?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Kan vara ditt backup batteri på moderkortet som har lagt utav.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

hmm jag testade att byta batteri, nått mer jag ska göra när jag satt i det?

även clearat cmos

kan jag testa om det är nätagget på något sätt ?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Testa med ett annat nätagg... Men jag tror inte det är det som är felet.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

okej, får testa att byta moderkort imorgon då.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Även jag gissar på nätagget, men innan dess kan du ju även testa att plocka ut så många komponenter på moderkortet som möjligt, köra med endast ett minne, cpu och grafikkort på moderkortet (ingen hårddisk t.ex. datorn ska starta ändå).
I värsta fall kan du även ta bort grafikkortet och se/lyssna om moderkortet klagar på detta med en felkod.

Ibland kan det bli dålig kontakt mellan kablar och enheter, och även om datorn inte borde vägra starta är det lika bra att koppla bort hårdiskar och liknande och sedan koppla in dom efterhand om datorn hoppar igång igen.

Visa signatur

Asus Nforce4 A8N-SLI premium | AMD64-X2 3800+ E6 @ 2,30Ghz (Arctic Cooling Freezer 64 pro) | 2x1GB corsair XMS 2-3-3-7 1T | XFX 7900GT @ 520MHz/1.60GHz | Antec P180 | 2x500GB Seagate 7200.11 2x320GB Seagate 7200.10 SATA2 + 1x250GB Seagate 7200.9 + 2x160GB Seagate 7200.7 SATA1 + 1x160GB Hitachi | NEC 3550A DVD+-RW | Twinhan VisionDTV DVB-S
Bärbar dator: Fujitsu-Simens Si1520, Core 2 duo 1,66GHz, 1GB ram, 80GB hdd.

Permalänk
Medlem

Har testat att ta ut allting utom processorn och moderkortet (dvs alla minnen och sånt) och det är fortafrande samma problem.

kan det vara nätagget fortfarande då eller moderkortet?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"