Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Nov 2002

Felsökshjälp

Vill ha lite mera ”stöd” innan jag beställer ett nytt moderkort så jag frågar er vad ni tror. Håller på att fixar en dator som var ”död”. Bytte nätagget och då startade datorn upp iaf, så nätagget var trasigt. Optiska-enheterna får också ström och verkar starta ok. Alla fläktar startar också. Men nu till nästa problem. Jag får ingen bild på bildskärmen, skärmen är helt svart. Jag har testat bildskärmen på en annan dator och då fungerar den. Har även testat grafikkortet i en annan dator och de fungerar också. Fläkten på grafikkortet snurrar när man startar datorn. Så jag kan stryka dem som felkällor. Jag tror de är moderkortet som har rykt.
Vad tippar ni att de är?

Uppdatering:
Installerade USB D-bracket med lampor nu och fick svar på att datorn hänger sig under "early chipset initialiaztion".
Sen testade jag för skoj skull om man kunde köra grafikkortet utan strömkabeln. Ska ju skrika lite om man gör de, nu var de knäpptyst = moderkortet verkar inte hitta grafikkortet eller de kommer inte så långt i bootningen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2003

kabeln till skärmen kanske är skadad glapp kanske? pröva en annan skärm på din dator. Pröva använd antingen analog eller dvi kontakten mellan skärm och graffakortet.

pröva en kompis grafikkort funkar inte det heller så borde det vara fel moderkortet. Kan ju vara kompatiblitetsproblem. värt ett försök iallafall.

Har du fått i grafikkortet ordentligt (dum fråga men ändå)

När du felsöker stoppa bara i det du verkligen behöver. Så man minimerar antal saker som kan vara fel.

hoppas det hjälper nåt.

Intel rockar fett nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Jun 2004

Fixade ett moderkort av en kompis så nu vet jag vad felet är Nu fungerar datorn som den ska. Så de var moderkortet och nätagget som fått sig en kyss.

Stal på ten´s användare, även ten som hade ett moderkort skräpandes hemma.

| I7 6700K | Asus Z170 Pro | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | Gainward GTX 1080 GLH | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC