Permalänk

Konstiga problem med jumpers

Jag har fått tag på en lite äldre dual 2x P3 500Mhz-dator.
Jag la ut alla komponenter på skrivbordet och kopplade in pwr on jumpern från en knapp i ett chassi som stod bredvid, helt tomt. Allt fungerade och jag installerade OS och såg till att allt sitter rätt.

När jag sedan skruvade fast moderkortet och alla kort i chassit (exakt samma komponenter som på skrivbordet) så fungerar inte längre bootknappen. Först trodde jag att något inte kontaktade, ström eller pinsen till jumpersen.

Till min förvåning startade datorn när jag drog ut alla pins.
Jag provad emig fram och kom fram till detta.

PWR ON sitter fast. Nätagg på. Tryck på knappen. Inget händer. Dra ut RESET-pin:en från moderkortet. Datorn bootar.

Vad kan detta knas bero på? Jag är säker på att PWR ON sitter rätt, då det fungerade innna. Provat vända på jorden också.

MVH

Visa signatur

I give good sex.
I liek to please people.

Permalänk
Medlem

nu kan jag ha fel, för det där låter som ett lite mysko problem att ha...
Men om datorn botar när du drar ur reset, kan det inte vara reset där är fel på då? Bara en tanke sådär.

Funkar pwr on normalt med reset urdragen? För om reseten fått nått ryck och sluter konstant så kommer ju datorn ingenstans, utan kommer ligga i obootat läge tills man bryter reset-loopen... Det gör min om jag håller in reset iallafall.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

När jag hade komponenterna utlagda hade jag bara power on-pinen insatt. Testade så i början när jag stoppat in allt i chassit och det fungerade inte. Sedan stoppade jag in alla pins - fungerade fortfarande inte. Då gav jag upp och rev ut alla, så startade datorn. JAg började då udnersöka att det var resetknappen.

Så ja, jag har provat med endast power on och då kommer jag ingevart :/

Visa signatur

I give good sex.
I liek to please people.