hur gör ni när ni bygger ihop en dator?

Permalänk

hur gör ni när ni bygger ihop en dator?

hejsan

Vill bara veta lite om hur ni gör när ni sätter ihop en dator. Vad använder ni för teknik att få bort ESD o sånt.

tack på förhand

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag röra vid element ordentligt samt se till att jag inte har fleece etc på mig samt ingen matta eller så under.

Permalänk
Avstängd

ja skruvar fast moderkortet sen trycker ja i prolle o grafikkort o minne så ser jag till så allt sitter

för att få bort esd finns många skydd så som,madda armband o liknande men va jordad som HMB säger så ska det lösa sig.

Permalänk
Medlem

Som en av mina hjältar säger...
ph34r my l33t n3kkid Skillz!

Det och sen ett antistatband då...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

krama chassit brukar funka, men jag rör vid det med båda händerna bara.

Permalänk

Korstecken, skruvmejsel och råstyrka för cpu-fläkt o minne. Tycker det är otroligt roligt att man ofta behöver ta i så mycket när det gäller relativt känsliga grejer. Tycker man borde vara mer orolig över att slinta med skruvmejseln eller sabba ett minne än man är över statisk elektricitet. Har dessutom alltid använt magnetisk skruvmejsel och det har alltid funkat fint.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Jag känner att jag måste räta ut någa missupfattningar här. Folk i allmänhet tar inte ESD skydd på något större allvar.

Att vara helt jordad är lika dåligt som att vara ojordad. Det kan vara så att komponenten är laddad och laddar ur sig så att den går sönder.

Det som pajjar komponenter är när potential skillnaden är stor och jämnar ur sig snabbt. Dvs urladdning åt något håll.

En komponent tvärdör oftast inte av ESD men kan få latenta fel som dyker upp efter ett tag. Konstiga fel som krasher eller några kassa minnesceller är typiska ESD skador.

Vill man vara säker så bör man använda jordad ESD matta och armband. Ett armband jordar via en resistans på några megaohm vilket gör att en eventuell urladdning blir skonsam. Man bör undvika kläder i systet, bomull är bra. Sommaren är ochså bra eftersom det är mycket högre luftfuktighet då, vilket gör att saker inte laddar upp sig lika lätt.

Man bör förvara komponenter i ESD säkra förpackningar, oftast plastpåsar med en ledande beläggning på insidan. Detta är också viktigt att komma ihåg, att det är insidan som räknas, att lägga sina komponenter på utsidan av en påse är således ingen bra ide. Man ska också tänka på att påsar åldras och tappar sin skyddande effekt efter några år. Inte heller ska man använda tejp att försluta sina påsar med, de flesta tejperna skapar laddning då man drar bort dem. Det finns undantag. Detta är något som alla gör fel på.

Om man ska ESD säkra tex ett labb så börjar man med golvet. Det ska vara av en speciell typ av matta som jordas i flea punkter. Sedan är det bänkar, vars metallkonstruktion ska vara jordad, Mattor på bänkarna, jordade via resistans. Sen ser man till att inga vanliga plaster kommer in i labbet, man använder speciella förvaringskålar. Papperkorgar är i speciell plast och även plastpåsarna är special. Stolarna är special, med avledande hjul. Alla som vistas i labbet måste ha ESD skor. Man bör även ha provutrusting för skor och armledsband. Är det riktigt känsligt så ska speciell skyddsrock användas. Det förekommer ochså att man har tejp på golvet vid ingången som gör att skorna blir rena undertil så de håller rätt resistans.

Tänker man bara på armledsbandet och hur man förvarar sina komponenter så är man ganska säker.

Permalänk
Avstängd

man kan oxå stå utomhus å pilla med datorn då man står barfota på marken så är man jordad..HAHAHHA....Fattar ni? HÅHÅhå JORDAD:D fan vad grym ja e....

Permalänk

eller så kan man stoppa i fötterna i blomkrukor med jord :D:D:D

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge som det inte finns heltäckande matta eller att man sitter och gnider huvudet med kattskinn skall det inte vara någon fara.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkwingduck
eller så kan man stoppa i fötterna i blomkrukor med jord :D:D:D

eller pissar man sig själv i munnen

Permalänk
Avstängd

jag lindar in mig själv i aluminiumfolie innan jag rör någon datorkomponent.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

mogna ni är. tror ni är inne på fel del av forumet. dom borde skapa en tråd för er (kiss och bajsåldern)

Visa signatur

Antec P180B | Asus P5B Deluxe | Core 2 Duo E6600 | Zalman 9500LED | ASUS 8800GTS | WD SATA II 250gb | WD SATA II 320gb | Samsung SATA II 500gb | 4x1gb DDR2 PC6400 Corsair Extreme 800mhz | Zalman 600w Nätagg | Windows Vista Ultimate 32bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nimaloo
mogna ni är. tror ni är inne på fel del av forumet. dom borde skapa en tråd för er (kiss och bajsåldern)

Det måste vara fel på mig, jag tyckte faktiskt det här var lite på sin plats:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
man kan oxå stå utomhus å pilla med datorn då man står barfota på marken så är man jordad..HAHAHHA....Fattar ni? HÅHÅhå JORDAD:D fan vad grym ja e....

Jag tyckte inte det var lika kul som skaparen, men i alla fall.
Däremot när jag lästa följande:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av homosapiens
eller pissar man sig själv i munnen

Min reflektion var.. Rinnande vatten, jord hur då?

Antagligen behöver jag sova mer.

Lustigt nog är ESD någonting som allt som oftast glöms bort, eller fullt medvetet ignoreras. Folk har till och med uttryckt sig som att "eftersom butiken sålde en ESD känslig vara till mig, men inte skänkte mig ESD utrustning är det deras ansvar." Jag förstår inte tankesättet, men det är klart mig det är fel på, som vanligt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nimaloo
mogna ni är. tror ni är inne på fel del av forumet. dom borde skapa en tråd för er (kiss och bajsåldern)

Men det var tillräckligt intressant för att dra upp en tråd som var ett halvår gammal istället för att rapportera den?

*tråd låst*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||