Permalänk
Medlem

Asus A7N8X-E Deluxe nätverkstrubbel

Hej
Har ett väldigt skumt problem. Sitter med ett A7N8X-E Deluxe moderkort och har ADSL 24Mbit/s.

Grejen är att hastigheten verkar strypas till 10MBit/s (testat med TPTEST ett antal gånger). Det är när jag kör via Marvell Yukon porten. Jag har provat med annan dator och jag borde ha kring 20Mbit/s. Även testat ett annat modem, men ingen skillnad. Tyvärr kan jag inte testa den andra integrerade nätverksporten på moderkortet, för den pajade helt för ett bra tag sen... Jag har tidigare kört snabbare via Marvell-porten där jag bodde innan, kom då upp i 17Mbit/s.

Jag har provat att avinstallera drivarna och uppdatera med nyaste från asus sida, även provat att installera om OS (XP), men inget verkar hjälpa.

Är det någon som har nån idé vad jag kan testa?? Jag är helt nollställd...

/Tobias

Permalänk
Medlem

Tjenare jag vet inte om det är till någon hjälp men jag har precis ett sådant moderkort på barnen dator .Och jag har aldrig lagt in några drivisar till det interna nätverkskortet och det har aldrig strulat .Jag kör själv med 24Mbit BBB ,Och jag ligger bra i hastighet.Men skulle du inte få det att funka riktigt så sätt i ett eget nätverkskort för att testa .Eller ring din leverantör och be dom kolla din hastighet.Sedan så kan det vara så att om du kör med IP telefon så kanske dom har sänkt din hastighet för att göra så att telefonen skall vara säker ..

Visa signatur

Antec P182|Gigabyte MA790FX-DS5 AMD Phenom x4 955| xfx 260 black| Corsair xms2 6400|Antec 850W|

Permalänk
Hedersmedlem

Deluxe-korten brukar ha två Gbit-portar. Har du isåfall provat den andra?

Låter som om en drivrutin tror att det är en 10Mbit.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."