Permalänk
Medlem

Varm CPU. Har försökt allt!

Tjena..

Jag har en Intel P4 3,2 ghz.
Den ligger på 60 grader i viloläge och går upp till 75 när jag spelar något spel.
Vad kan detta bero på?
Jag har rensat datorn helt från damm, så CPU-fläkten är helt dammfri.
Idag köpte jag även ny kylpasta o applicerade. Lika varm för det.

Vad kan felet vara?

PS : Har även testat att lägga in kylklaffar från frysen i datorn :P, men det hjälpte dock inte.

Kan det inte vara att mojängen som mäter CPU:ns temperatur visar fel?
Isåfall, hur kollar man den rätta?

Är väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

.

Det är troligen så att du har en P4 med Prescott kärna och dom blir varma helt enkelt, upp till 75 grader i full-load är inte ovanligt.

Och lägga in kylklaffar från frysen i datorn är inte speciellt smart då fukten hade kunnat kortsluta/förstöra delar av elektroniken i datorn.

Permalänk
Medlem

Lore

En Prescott kärna säger du. Hur kan jag veta säkert att jag har en sån?

Och vilka temperaturer klarar en sån av? För att om max är 75 och den går i 75, så e det inte så jättebra

Permalänk
Medlem

.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinkel
Lore

En Prescott kärna säger du. Hur kan jag veta säkert att jag har en sån?

Och vilka temperaturer klarar en sån av? För att om max är 75 och den går i 75, så e det inte så jättebra

För att kolla vad det är för kärna bör det räcka att ladda ner CPU-Z(www.google.se).

Jag formulerade mig lite dåligt, det jag försökte säga var att en Prescott utan problem(låter kanske skumt) klarar att ligga mellan 70-80 grader i full-load. Om du nu är orolig över denna värme bör du byta kylare/kylpasta, har läst om folk som klockat sina Prescott's en hel del trots den höga värmen, tyvär kan jag inte svara på vilka kylare man ska rikta in sig på men det bör du kunna hitta i kylnings forumet.

Mvh

Permalänk
Medlem

Tack för Tipset om CPU-Z. Ska ladda hem och testa det nu.

Jag har inte riktigt lust att köpa ny fläkt o så, eftersom att den jag har nu kostade 400+ kr. Det är nån Ultra Silent fläkt av nåt slag.

Edit :
Jag har testat programmet nu och under fliken CPU och sedan "Code name" står det Prescott.
Då har jag antagligen en Prescott kärna va?

Permalänk
Medlem

.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinkel
Tack för Tipset om CPU-Z. Ska ladda hem och testa det nu.

Jag har inte riktigt lust att köpa ny fläkt o så, eftersom att den jag har nu kostade 400+ kr. Det är nån Ultra Silent fläkt av nåt slag.

Edit :
Jag har testat programmet nu och under fliken CPU och sedan "Code name" står det Prescott.
Då har jag antagligen en Prescott kärna va?

Det skulle jag inte heller gjort om jag var dig.

Ja då är det en Prescott kärna
Tycker inte du ska oroa dig, se till att ha bra luftflöde i burken så inte resten av komponenterna tar stryk av den varma cpu'n. En polare till mig har haft sin P4 Prescott ståendes 24/7 som spelserver i över ett år nu, den funkar(den ligger också på dryga 70grader).

Mvh

Permalänk
Medlem

I min Windowsbaserade Temperaturprogram som heter Winbond Hardware Doctor så är maxgränsen satt på 75 grader, men i BIOS är maxgränsen satt på 85 grader.

Är det 85 grader som är det rätta då eller? Som datorn satt in av Default när den läst av vilken processor det är?

Permalänk
Medlem

.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinkel
I min Windowsbaserade Temperaturprogram som heter Winbond Hardware Doctor så är maxgränsen satt på 75 grader, men i BIOS är maxgränsen satt på 85 grader.

Är det 85 grader som är det rätta då eller? Som datorn satt in av Default när den läst av vilken processor det är?

Maxgränsen är endast till för att skydda din Processor fall den skulle bli för varm (dock klarar en Prescott av 75grader+). Går du över den förbestämmda maxgränsen i Winbond eller BIOS så startar datorn automatiskt om.

Nu ska man inte stirra sig blind på vad temperatur sensorerna hävdar i BIOS och Winbond.

Du kan ju alltid prova att "ta tempen" på prollen med en rättvisande termometer, detta ger ju inte en fullt korrekt analys då du inte kan ha termometern direkt på kärnan utan att ta bort flänsen (Don't do that) utan man får ta ett uppskattat värde från att mäta på mitten av tunnaste ytan av flänsen.

Du kan ju också känna försiktigt med ett finger, garanterar att det känns om den ligger över 70 grader;).

Mvh

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios så ska du se att din processor tempratur säkert går ner en del.
Det låter nämligen som ditt moderkort läser av tempraturerna fel.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Lore

Nu har jag läst lite andra trådar här på Sweclockers om Prescott.
Och de flesta verkar ligga runt 50 grader. Och är rädda att det är för högt.
Och då får de svaren att den inte ska vara över 65.

Här är ett exempel

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk
Medlem

.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinkel
Lore

Nu har jag läst lite andra trådar här på Sweclockers om Prescott.
Och de flesta verkar ligga runt 50 grader. Och är rädda att det är för högt.
Och då får de svaren att den inte ska vara över 65.

Här är ett exempel

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Det var konstigt, läst flera fall att den legat på 70+ och att det inte var nån fara, men som Cyberhof sa testa uppdatera BIOS jag tror bestämt att det är missvisande med åtminstonde några grader.

Hur är det med luftflöde och så i burken du har? kolla så fläkten/flänsen är korrekt applicerad, haft på kylpasta etc?

MVH

Permalänk
Medlem

Jag applicerade ny kylpasta idag, men hjälpte inte.
Och fläkten och flänsen verkar sitta bra.

Nu när jag ska uppdatera BIOS, hur installerar jag det?
Eftersom att jag inte har någon diskettenhet i datorn.

Permalänk
Medlem

..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinkel
Jag applicerade ny kylpasta idag, men hjälpte inte.
Och fläkten och flänsen verkar sitta bra.

Nu när jag ska uppdatera BIOS, hur installerar jag det?
Eftersom att jag inte har någon diskettenhet i datorn.

Har eftersökt lite nu och hittat resultat med riktigt varma Prescott's.. Men låter ju inte direkt optimalt så förstår dig som vill sänka tempen.

För att uppdatera ditt BIOS får du läsa på ditt tillverkaren till ditt moderkorts hemsida, där bör du finna nog med information.

MVH

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen Cyberhof och Lore, ska testa att uppdatera nu, återkommer när jag gjort det.

Edit :
Jag ska ha denna BIOS uppdateringen :
http://www2.abit.com.tw/page/no/download/download_bios_detail...

Men det verkar bara som att den går installera via Diskettenhet.
Den fanns en guide längst upp på sidan om hur man installerar BIOS.

Det måste väl finnas något annat sätt? Ingen dator har väl Diskettenhet nuförtiden?

Permalänk
Medlem

Om du har en biosversion som är tidigare än ic724 så är det ditt bios som visar fel tempratur "Calibrated CPU temperature ".

Köp en floppy annars kostar inte mycket idag och bra att ha när man flashar om bios (jag har en bara för att flasha om bios med).

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Cyberdorf
Läste också det.
Jag har Version 2.2 nu.

Edit :
Hittade en diskettenhet på pappas gamla dator...

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha någon kompis/släkting med en gammal diskettstation som du kan få låna några minuter?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Hopp..
Efter att jag gjort iordning allt på min egna dator för att koppla i Diskettenheten, så passar inte sladdarna..

Nu blir det o sticka te morsan o sno Diskettenheten på min andra dator.

Permalänk
Medlem

min precort låg i 55-60 grader i vilo läge. 66 grader när man spelade, men jag köppte en zalman fläkt och ny kylpasta och det funkar bra nu med allt allt är kallare i datorn

Permalänk
Medlem

Ska ba berätta senaste..

Har inte kommit så långt med uppdateringen, men har nyss fått en Diskettstation att fungera. Så om 20 minuter vet jag vad som händer

Edit:
Körde Installationen o så. Allt verkade gå bra tills datorn startades upp igen.
Då står det nånting med
CMOS error : Default Loaded

Denna errorn kom på absolut första rutan när man startar datorn. Samma ruta där det står Detecting Drives osv.

Nu har jag fortfarande kvar samma version på BIOS:en.
Hur fixxar man?

Permalänk
Medlem

Du får gå in i bios och ladda "load optimal settings" eller "load optimal setup defaults" eller liknande brukar det heta, spara sedan i bios och starta om datorn så slipper du felmeddelandet.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Cyberhof

Nu hänger jag inte alls me här.
Efter installationen så står det att man ska trycka på F1. Då startas datorn om och då får jag meddelandet.

Den nya BIOS:en blev aldrig uppgraderad, har fortfarande kvar samma.
Förklara gärna lite mer utförligt.

Permalänk
Medlem

Re: .

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lore
Det är troligen så att du har en P4 med Prescott kärna och dom blir varma helt enkelt, upp till 75 grader i full-load är inte ovanligt.

Och lägga in kylklaffar från frysen i datorn är inte speciellt smart då fukten hade kunnat kortsluta/förstöra delar av elektroniken i datorn.

hmmm, min CPU temp ligger på 35 grader idle, klockad från 2.66 till 3.4 vid full load har det aldrig kommit upp i 65 grader ens, så att prescott ska vara varmare tvivlar jag på, BTW jag har orginalfläkt :O. kanske bara jag som har tur men

Permalänk
Medlem

Om du går in i bios (med knappen f1, f2 del eller liknande läs manualen) leta dig fram i menyerna tills du hittar någonting som heter "load optimal settings" eller "load optimal setup defaults" (eller någonting snarlikt) tryck på den så att den laddas välj sedan "save and quit".

Sen borde du slippa felmeddelandet och om biosen efter det fortfarande säger att den inte är uppdaterad så gör om allt från början igen.

Jag hoppas det blev tydligare nu.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Allt du skrev fattade jag dock.

Den visar inte felmeddelandet längre.
Men BIOS.en är fortfarande inte uppgraderad.

Jag har inte ändrat nåt i BIOS

Edit:
Nu börjar jag bli förvirrad här.

Om jag går in på cpu-z (program)
Så står det att BIOSen har blivit ändrad 2004/12 nånting.

Innan var det 2004/03 nånting.

Så något har den ändrat.
Och den nyaste uppgraderingen var exakt samma datum som står nu.

Men när jag går in på Astra32 så står det Biosversion 2.2
Och det är en gammal. Nya är 2.8

Vad stämmer o vad stämmer inte?

Permalänk
Medlem

Bra fråga, har du kollat dina tempraturer om dom är dom samma?
Om dom är lägre nu så kanske du fått in rätt bios i alla fall.
När du kollar biosversion var kollar du det är det när datorn sätter igång eller med CPU Z för CPU Z visar ofta fel version för mej (i två av tre datorer)?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Det var i CPU Z.

Hittade inte Bios versionen i BIOS.

Permalänk
Medlem

När datorn precis sätts på så fladdrar det förbi jättesnabbt det du kan göra då är att trycka ner knappen "Pause Break" på tangentbordet så efter ett par försök borde du kunna se vilken bios version du har...

Lycka till!

Jag ska tyvärr iväg nu men jag kollar denna tråden imorgon om du behöver ytlligare hjälp!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Cyberhof

Har inte varit hemma i helgen, så har inte kunnat svara.
Har skjutit SM i bågskytte.

Det står att jag har version 6.00, men jag installerade 2.8, men det var antagligen Uppdatering 2.8.

Hur ska jag veta om det är installerat eller inte?

Permalänk
Medlem

du kan inte uppdatera med t.ex asus update. Vet inte vad du har mobo.

det borde stå ett datum i postningen av dator, använd pause/break

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |