Permalänk
Medlem

Acpi?

HEJ! Need help!!!!
Windows starta inte det kommer upp en blue screen som det står: Moderkortet har inte full stöd för acpi och sen står det att jag kan stänga av det med F7 under den textade installationen. Ja jag vet inte ens vad acpi står för och jag vet inte hur jag inaktivera det.

Visa signatur

Quad Core 6600 @ 3,0 GHZ,2gb 800 MHz,
8800 GTX, 650 W, 2 TB

Permalänk
Medlem

Re: Acpi?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zergboy
HEJ! Need help!!!!
Windows starta inte det kommer upp en blue screen som det står: Moderkortet har inte full stöd för acpi och sen står det att jag kan stänga av det med F7 under den textade installationen. Ja jag vet inte ens vad acpi står för och jag vet inte hur jag inaktivera det.

ACPI Står för Advanced Configuration and Power Interface. ACPI godkändes som standard och introducerades 1996 och ersatte den föregående standarden APM (Advanced Power Management). Introduktionen av ACPI medförde att Operativ Systemet nu har full kontroll över funktioner som till exempel Standby Mode, Wake On Lan och liknande. Dessa funktioner fanns tidigare men tilldelades Operativ Systemet av BIOS. ACPI använder numera ett eget språk, ACPI Machine Language eller AML i stället för Assembler.
För att ACPI skall fungera fullt ut krävs det att ditt OS, Bios, Chipset och i vissa fall även CPU'n är ACPI kompatibla.

Och ungefär här slutar INTE sagan "And they all lived happily ever after".
Det händer med jämna mellanrum att Windows kan få för sig att en specifik del (det talas aldrig om vilken) av de komponenter som måste vara ACPI kompatibla helt plötsligt inte är det längre. Vilket är en fullständig omöjlighet på en modern PC. Så, gå in i BIOS och stäng av ACPI - sen kan du i lugn och ro installera Windows för att efter installation sedan gå in i BIOS och sätta på ACPI igen.
Läs manualen till ditt moderkort för att få reda på var du stänger av ACPI.

Lycka till.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk
Medlem

Jag testade att stänga av acpi och installerade ett nytt windows men det funkar inte nu heller. Det står att mitt Bios inte har fullt stöd för acpi. Jag har sata diskar om det nu spelar nån roll:P/Tack för ditt föra svar

Visa signatur

Quad Core 6600 @ 3,0 GHZ,2gb 800 MHz,
8800 GTX, 650 W, 2 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zergboy
Jag testade att stänga av acpi och installerade ett nytt windows men det funkar inte nu heller. Det står att mitt Bios inte har fullt stöd för acpi. Jag har sata diskar om det nu spelar nån roll:P/Tack för ditt föra svar

Det var ju ett underhållande fel. Testa förljande:
Sätt på ACPI i BIOS igen.
Ta ut alla minneskort förutom ett.
Ta ut alla hårddiskar förrutom den du vill installera Windows på.
Ta ut alla instickskort förutom grafik-kort och/eller eventuell SATA kontroller om den inte är integrerad på moderkortet.
Stäng av integrerat ljud och nätverks-kort i BIOS
Vid installationen av Windows (precis vid den första blå splash skärmen) tryck F6 för att installera drivrutinerna till din SATA kontroller.
Det står till och med i klartext längst ner på skärmen: "Press F6 to install...."
Du behöver ha drivrutinerna på en floppy diskett.
Det tar en liten stund innan du får upp dialogrutan som ber dej sätta in disketten med drivrutinerna på.

Efter installationen sätter du på ljud/nätverks-kort igen.

Se om inte det hjälper

Att din dator inte skulle vara fullt ACPI kompatibel är föga troligt, så med största sannolikhet så är det något helt annat som Windows hakar upp sig på men som vanligt så suger felrapporteringen i Windows.

Lycka till.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk
Medlem

FUNKA

HEJ!
Nu fungerar det:D Fast jag har bara 40 gb nu. Jag var tvungen att koppla ut min 250 gb sata disk för att det skulle fungera. Men jag klara mig en liten stund med 40 gb. Men kan man fixa så att det gå att ha den andra disken också? Annars köper jag en vanlig pata disk./Tack för all hjäpl nu kan jag spela på min nya dator

Visa signatur

Quad Core 6600 @ 3,0 GHZ,2gb 800 MHz,
8800 GTX, 650 W, 2 TB

Permalänk

Om allting funkar nu så är det väl bara att slänga i allt du ska ha i burken.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Men jag skrev ju att det inte funka med 250 gigaren

Visa signatur

Quad Core 6600 @ 3,0 GHZ,2gb 800 MHz,
8800 GTX, 650 W, 2 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zergboy
Men jag skrev ju att det inte funka med 250 gigaren

Har du testat att bygla om disken från sata II till sata I? Det sitter en liten jumper på de flesta sata II diskar som bestämmer vilket av de båda protokollen den skall använda sig av.
På pappret så är sata II 100% bakåtkompatibelt så man skall kunna blanda sata I och II hur man vill. Men det innbeär ju inte nödvändigtvis att de alltid vill leka snällt med varandra.
Disken blir inte långsammare för att du kör den i sata I. Det finns inte en disk på planetens yta som kan fylla bandbredden på en sata I kontroller. Förutom möjligtvis Solid State diskar, men då hamnar prislappen upp mot 100000-kronors sträcket.

Lycka till:)

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk
Medlem

så nu har jag testat alla lägen på byglarna. Men ingen skillnad, men jag har iallafall fått igång datorn nu :P:D

Visa signatur

Quad Core 6600 @ 3,0 GHZ,2gb 800 MHz,
8800 GTX, 650 W, 2 TB

Permalänk
Medlem

Provat en annan satakontroller?
provat annat BIOS?

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Men jag har det inbyggt i moderkortet och prova ett annat bios? Menar du en annan dator?

Visa signatur

Quad Core 6600 @ 3,0 GHZ,2gb 800 MHz,
8800 GTX, 650 W, 2 TB

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, han undrar om du provat att flasha om BIOS, dvs ladda in en nyare version av mjukvaran.

Är det en ny dator, eller har den fungerat tidigare?

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

den är NY!!!!
Jo, jag tänkte om det går att göra om min sata disk till en IDE, går det?

Visa signatur

Quad Core 6600 @ 3,0 GHZ,2gb 800 MHz,
8800 GTX, 650 W, 2 TB