Matchande eller icke Matchande Minnen?

Permalänk
Medlem

Matchande eller icke Matchande Minnen?

Hej!

Det här kanske är en liten dum fråga. Beställde för en stund sedan minnen till ett nybbygge, 2st separata TWINMOS 1GB DDR2 667 PC5300 CL5.0. Fick dem till ett väldigt bra pris 659kr/st, och kan hämta dem i butik här i gbg.

Men nu senare dök det upp lite frågetecken i skallen på mig när jag kollade runt lite och såg att det oftast säljs minnen i paket om 2st som skall vara matchande på något sätt...
Har jag gjort bort mig, eller är det lugnt eftersom det ändå är samma modell?

Annars kan ju någon gärna få förklara vad det innebär när de matchar paren, kanske de inte lika bra att klocka!?

(Skall ha dem till en E6600 på ett Asus P5LD2-VM SE m-ATX mobbo)

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Hedersmedlem

Matchade par är inte nödvändigt, det är något som blev populärt efter att vissa tidiga dual channel-kort hade svårigheter med lite olika minnen.

Idag gäller tumregeln att specifikationerna inte bör avvika för mycket. Den kritiska parameterna är dock impedansen i kontakterna, något som aldrig anges.

Matchade par innebär att minnena har testats tillsammans och inte var för sig.

Dina minnen ska funka, skulle de inte göra det är det reklamation som gäller.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret, skönt att höra!

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/