Är det värt att byta ut 3700+ mot x2 4600+?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamma^ray
sååå då har jag sovit å varvat ner lite sen försöket igår

med bioset jag körde så va det helt kört flashade till nytt och nu kan jag köra proppen i 2800mhz men bara om jag kör htt i 1x annars vägrar den å så loopar den i oändlighet tills den ställer sej i default...

ghaaaaaahh får nå fel...
ska testa några fler bios oxo...
läste på nåt forum att man kan få väldigt olika klocknings resultat med olika biosar på gigabyte moderkort...
så jag ska testa mej fram...
men är som sagt ganska less på denna skitbrädan nu...
aldrig mer gigabyte är ett som är säkert...

är inte bara jag som har problem...
många som har problem med den där ful loopen vid boot som har gigabyte kort...

konstigt att dom inte gjort nånting åt det...

men lite andra upplevelser är att den känns snabbare/smidigare datorn nu när jag tillomed körde den i stock mot för när jag körde opteron i 2800mhz...

håller på uppdaterar tankar som en tok installerar och har hur mycket grejer igång samtidigt som helst och endå flyter det riktigt fint...

så lite nöjd samtidigt som missnöjdd
få se hur den presterar i spel under dagen

dualcoren är lite varmare...
klockad i samma hastighet som jag körde opteron och samma volt så ligger dualcoren ca: 3c varmare...
men artctic silvret tar ju ett tag att bränna in sej riktigt brukar droppa några grader sen... och kylaren kanske inte sitter lika bra nu heller

kör just nu min 4200+ i 2800mhz 1,55v och 44c inte riktigt idle tankar å installerar osv.. för fulla muggar

Nå, vi vill höra mer!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Klart det är värt att byta ifrån en SC 3700+ till en DC 4600+.

Det är bara en tidsfråga innan olika applikationer stöder en Dual core.

Tidsfråga!! Ja det är sant, väntar fortfarande på 64bitars applikationer och det gick inte fort att få framm ett OS där heller. Fortfarande inget med Sp2...eller har det kommit nu?

Farligt att köpa kompnenter som ska vara "framtidssäkra". Kan bli dyrt! Och när framtiden är här.... ja då vill man ändå uppgradera

Visa signatur

| E6850 | Scythe Ninja | AsusP5q-Pro| XFX 8800GT XT[/url] | 2GB Corsair XMS2 | Antec P180 | Nesteq 520W | Samsung 245B |

Permalänk

ne har härjat testat 5 olika bios å alla lika värdelösa vägrar köra om man inte har htt i 1x...

testat lite spel osv nu...
verkar stabil i 2800mhz men mer går inte verkar det som...

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

gamma du har provat att köra divider på minnet kan ju vara så att minneskontrollen skiljer sig på olika processorer så det dom klarade på förra klarar dom inte nu

Permalänk

jupp har kört den i botten ner så minnet går i 300mhz cas 3 4 4 4 osv... vägrar endå.... och måste köra htt 1x mer så loopar den konstant... ghaaaaaahhh blir galen....

conroe nästa!!
om jag inte ska orka dryga å köpa ny bräda men lutar faktiskt att dumpa skräpet och köpa conroe....

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamma^ray
jupp har kört den i botten ner så minnet går i 300mhz cas 3 4 4 4 osv... vägrar endå.... och måste köra htt 1x mer så loopar den konstant... ghaaaaaahhh blir galen....

conroe nästa!!
om jag inte ska orka dryga å köpa ny bräda men lutar faktiskt att dumpa skräpet och köpa conroe....

tror du har missat något..

Skriv ner allt du gjort förutom vilka bios etc, utan vad du har gjort när du pillat i din bios för att klocka.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

inte missat nånting har hållt på klockat sen säkert 10 år tillbaka...
och haft amd 64 både till 754 och 939 och flertalet opteron som klockat bra
på msi nf4...
även på detta kortet lyckades jag klocka upp opteronen i 2960mhz...
men även med opteron så loopade den i bootup lite som den ville...
och jag va tvungen att köra 2,5x htt för att det ens skulle lyckas klocka nånting...
och nu med dualcore vart det ennu värre är tvungen att köra 1x htt och den loopar varje gång jag försöker klocka nu efter 3-4 gånger kan jag ha tur att den går vidare å laddar windows...
som sagt är fler som har problem med detta moderkort...

bios jag använt f2 f3 f5 f6 f7 f8 f9 typ
alla suger pung men f3 och f6 funkar bäst då går det efter någre loopar dom andra är det konstant looping tills den ställer sej i default igen eller bara blir svart...

ställt ner minnet med devider så det går i 200mhz istället för orginalets 400mhz i cas 4 4 4 osv... provat alla minnessettings...
htt har jag testat ställa i alla dess möjliga settings...
provat med volt till chipset å alla andra volter för den delen
stängt av speed spectrum å allt annat sånt skit som cool & quiet...
disablat allt som inte används just nu som sata osv...

blir att sälja detta skräpet till nån som vill ha ett tokstabilt moderkort stock men inte tänker klocka för då är det kört...

nu sitter jag å funderar på om jag ska köpa ett dfi ultra D och fortsätta med AMD eller om jag ska slänga iväg rubbet och köpa conroe

en annan skum sak är att fear krångla som satan krashade å hade sej men oblivion funka bra...
sen la jag in fixen då vart det tvärtom vilket jäkla crapo...

nu flyter fear mycket sämre en det gjorde med opteronen med samma settings... stuttering hela tiden ospelbart typ

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamma^ray
inte missat nånting har hållt på klockat sen säkert 10 år tillbaka...
och haft amd 64 både till 754 och 939 och flertalet opteron som klockat bra
på msi nf4...
även på detta kortet lyckades jag klocka upp opteronen i 2960mhz...
men även med opteron så loopade den i bootup lite som den ville...
och jag va tvungen att köra 2,5x htt för att det ens skulle lyckas klocka nånting...
och nu med dualcore vart det ennu värre är tvungen att köra 1x htt och den loopar varje gång jag försöker klocka nu efter 3-4 gånger kan jag ha tur att den går vidare å laddar windows...
som sagt är fler som har problem med detta moderkort...

bios jag använt f2 f3 f5 f6 f7 f8 f9 typ
alla suger pung men f3 och f6 funkar bäst då går det efter någre loopar dom andra är det konstant looping tills den ställer sej i default igen eller bara blir svart...

ställt ner minnet med devider så det går i 200mhz istället för orginalets 400mhz i cas 4 4 4 osv... provat alla minnessettings...
htt har jag testat ställa i alla dess möjliga settings...
provat med volt till chipset å alla andra volter för den delen
stängt av speed spectrum å allt annat sånt skit som cool & quiet...
disablat allt som inte används just nu som sata osv...

blir att sälja detta skräpet till nån som vill ha ett tokstabilt moderkort stock men inte tänker klocka för då är det kört...

nu sitter jag å funderar på om jag ska köpa ett dfi ultra D och fortsätta med AMD eller om jag ska slänga iväg rubbet och köpa conroe

en annan skum sak är att fear krångla som satan krashade å hade sej men oblivion funka bra...
sen la jag in fixen då vart det tvärtom vilket jäkla crapo...

nu flyter fear mycket sämre en det gjorde med opteronen med samma settings... stuttering hela tiden ospelbart typ

Att du har klockat i 10 år spelar ingen som helst roll, försökte bara hjälpa dig men du verkar ha tänkt på det mesta.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.