ATI Radeon X1950XTX fångad på bild

Permalänk
Melding Plague

ATI Radeon X1950XTX fångad på bild

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

schpännande

Visa signatur

SB 2500k 3.3ghz @ 4.3ghz med stockkylare | ASRock P67 PRO3 | A-Data 1600mhz | Gigabyte Geforce GTX 460 @ stock | R3 chassi

Permalänk
Medlem

Det va ju inte så överjävligt dyrt om nu inte det här gällde vid beställning av 1000st!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Discokungen

2,9GHz är fan sjukt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

får väl se hur mycket det pressar ner priserna på nuvarande kort.

Permalänk
Medlem

Snart är grafikkorten lika stora som moderkorten. Oo

Permalänk
Medlem

Jag undrar om dom inte sammarbetat med Revoltec när dom tog fram den där värmespridaren... den liknar onekligen deras designer.

Permalänk
Medlem

^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unit01
får väl se hur mycket det pressar ner priserna på nuvarande kort.

haha som INTEL CONROE gör på AMD ^^ , fast i grafik kort

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem

Med den där kylningen på ett enda litet jävla kort så är nåt fel. Hörs säkert som en Caterpillar 3612 med dålig startmotor med ett sådant kort i burken.

Visst visst nytt o störst o bäst är ju jävligt koolt men när skall GPU tillverkarna gå samma bana som CPU killarna? Dvs tystare o kallare kärnor?

Jag ser inte ens åt kort som kostar mera än 3000kr (300e) när jag inhandlar ny dator. Det blir som för många andra GT modellen som gäller.

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unit01
får väl se hur mycket det pressar ner priserna på nuvarande kort.

Man kan ju hoppas på det bästa

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

"Några estetiska detaljer åt sidan ses en stor fläkt där bak och kopparkylfläns."

Undrar vad den där meningen egentligen betyder

Permalänk
Avstängd

det är väl snarare 1450mhz minnena kör i igentligen

det kan va ett alternativ till 7950gx2 men man får hoppas priserna sjunker.
ska bli kul med r600 sen iallfall.

Permalänk
Hedersmedlem

Gillar verkligen inte sånna där kylningsanordningar..

Jag tycker det ska bli kul och se vad GeForce 8900GT kommer kosta... och hur mycket ström det kommer dra... lite offtopic...

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk

Tror inte minnena på just X1950XTX gör så stor nytta faktiskt. Klart det blir mer prestanda men inte som vi hoppas på, det är nog mest för att testa så gör dom en lite refresh med nya minnen alltså GDDR4. Minnena körs i 2ghz jo, men och andra sidan så måste coren hänga med för att göra någon nytta.

Ungefär som att man ökar flödet i förgasaren på en motorcykel, med andra ord man dränker förgasaren och cykeln rullar inte så bra.

EDIT: Så klart vet jag inte detta, men kan tänka mig att det är så, är så idag iaf med ett grafikkort.

EDIT AGAIIN: Fast jag älskar kylare, tycker den är riktigt snygg och till och med med heatpipelösning Mumma, ska bli intressant och se om kylaren presterar

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Minnesbandbredden har ju inte så mycket med coren att göra ändå? (?) :S

Hehe, jag diggar dina inlägg ibland A'N'Doja:

Citat:

EDIT: Så klart vet jag inte detta, men kan tänka mig att det är så, är så idag iaf med ett grafikkort.

Läs din egen mening en gång till Först vet du inte men kan tänka dig, sen så är det så iaf..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det priset var ju verkligen mysigt, billigare än en 7950GX2, återstår bara att se om den klår det kortet

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

Tror inte heller att bara minnen kommer höja prestandan.
Jag lägger en hundring på att den kommer inte klå 7950GX2 i majoriteten av spel på 1600x1200 o uppåt upplösningar med höga AA/AF.

Fin kylning dock, effektiv.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Skulle gärna vilja se vad man får för fina score med en kompressor kylning på det!

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk
Medlem

Shit vad tekniken bara rusar iväg i turbofart. Hinner knappt hänga med i svängarna.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Tror inte heller att bara minnen kommer höja prestandan.
Jag lägger en hundring på att den kommer inte klå 7950GX2 i majoriteten av spel på 1600x1200 o uppåt upplösningar med höga AA/AF.

Fin kylning dock, effektiv.

Tror inte heller att den slår 7950GX2, det är inte så himla stor skillnad mellan x1900xtx och x1950xtx, men dock är det intressant och se vad x1950xtx kommer ge för score i överklockning..

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk

Fyfan asså nu kommer ATI!!! Nu kommer NVIDIA KURSSA!!! HAHA
GDDR4 blir falet för NVIDIA! Så jävla gött OWNED!

Känns som att allt bara är en upptrappning inför R600, ska bli gött med helt ny arkitektur, till skillnad från de jämna förutsägbara prestandahöjningarna vi haft senaste generationsskiftena.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

När jag räknade 3dmarks på mitt X1800XT gav minnesöverklocknigen mer poäng är kärnklockningen, liksom som om minnets bandbredd var en viss flaskhals på 1500(2x750)MHz.

Förutom "high änd"-grafikkorten är dessutom somliga mellanklassgrafikkort i behov av mer minnesbandbredd, de som använder sig av 128bits minnesbussbredd, bl.a. 7600GT.

Permalänk
Medlem

Tar väl över efter x1900xtx som det snabbaste singelcore kortet.
Jag läste på nåt ställe att det finns vissa spel som minnet spelar mer roll än på andra, tex. mindre drops, så en bra klock där blir nog bra.

Permalänk

Ram är ju begränsar ju cpun, så min logiska slutsats är: snabbare minnen på grafikkortet mindre begränsning av gpun, fast nu utgår jag ifrån cpu/ram prestanda, hur mycket gpu:n begränsas av minnen vet jag inte, men skulle ingen begränsning finnas så vore det meningslöst att sätta in snabbare minnen, dvs man bör se en prestanda ökning som motsvarar prestandaskillnaden mellan dessa typer av minnen.

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Minnesbandbredden har ju inte så mycket med coren att göra ändå? (?) :S

Hehe, jag diggar dina inlägg ibland A'N'Doja:

Läs din egen mening en gång till Först vet du inte men kan tänka dig, sen så är det så iaf..

hehe, blir lite snurrigt ibland, menade mest på att om du klockar din GPU till 500, så måste du ju höja minnena för att göra mer nytta eller hur ? så klart har inte det med coren att göra men det räcker ju inte att bara höja minnesfrekvensen. Coren måste ju med höjas.

okej, blev lite konstigt här, hehe.

om core är default 500Mhz och minnena 1300Mhz Höjer du minnena till 1500Mhz så gör inte det så stor skillnad, kanske till och med sämre.

det jag menade

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
hehe, blir lite snurrigt ibland, menade mest på att om du klockar din GPU till 500, så måste du ju höja minnena för att göra mer nytta eller hur ? så klart har inte det med coren att göra men det räcker ju inte att bara höja minnesfrekvensen. Coren måste ju med höjas.

okej, blev lite konstigt här, hehe.

om core är default 500Mhz och minnena 1300Mhz Höjer du minnena till 1500Mhz så gör inte det så stor skillnad, kanske till och med sämre.

det jag menade

Höjer du minnena som du skriver så kommer det definitivt att ge + i prestanda Sen om skillnaden är stor eller inte beror ju bara på applikationen som utnyttjar grafikkortet. Högre bandbreddskrav = större skillnad i ditt exempel.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Fasen va härligt med ddr4 runt hörnet!
ska bli kul att se hur mycke skillnade det gör.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Höjer du minnena som du skriver så kommer det definitivt att ge + i prestanda Sen om skillnaden är stor eller inte beror ju bara på applikationen som utnyttjar grafikkortet. Högre bandbreddskrav = större skillnad i ditt exempel.

//fog

fan alltsa, e lite snurrig.

Menade så här, om du klockar din GPU ifrån 500 till 600Mhz och minnena default 1300Mhz men minnena körs default så gör det inte så stor skillnad som om du klockade gpun till 550Mhz på coren och 1500 på minnena.

det gör ju mer prestanda bost än att bara klocka gpun till 600 eller bara klocka minnena till 1500.

skit samma, jag e för trött

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

du menar att man ska balansera klockningen så det inte blir något som flaskhalsar?

grafikkorten börjar bli längre iallfall,snart tar väl posten mer i frakt för extra långa kort

Permalänk

Äh! 2.9Ghz säger inte allt, glöm inte variabler som timings.