Råkade slå på 115V... *Poff* Överlevde något?

Permalänk
Medlem

Råkade slå på 115V... *Poff* Överlevde något?

Som sagt... Är man fingerfärdig så är man... Ni förstår vad jag gjorde... Kom åt switchen som ställer om nätagget från 230V till 115V. Inte bra...
Nu är frågan till er:

Räcker det att jag köper ett nytt nätagg och så tickar allt igång som vanligt igen?

Eller bör jag räkna med att hela datorn är stendöd? Har jag bränt ALLA komponenter i datorn i och med detta? Om det går sönder i datorn, finns det något som brukar ha större benägenhet att överleva vid den här typen av missöden?

Behöver verkligen "kompetent" svar, och jag litar på er Vill ju inte gå och köpa nytt nätagg för 600:- och det visar sig att datorn likt förbannat är död

Finns det något sätt som jag annars enkelt kan "mäta upp" delarna på för att se om de fungerar? Typ minnen, grafikkort, hårddiskar, cd osv?! Jag har inte möjlighet att stoppa in de gamla delarna i någon annan dator heller direkt...

Tacksam för utrönande hjälp här!

Visa signatur

// skank was here

Permalänk
Medlem

Säkringen i nätagget borde ha tait smällen så min gissning är att komponenterna klarat sig.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

hade en flickvän för några år sen som trodde att datorn kanske skulle bli snabbare om man slog om den switchen, hände samma som för dig.

Som tur var så hade säkringen i nätagget tagit smällen och det var bara att byta nätagg, så prova göra det du

Visa signatur

| AMD Ryzen 3700X | FD Nano S | Noctua NH-U12A | Asus ROG Strix B450-I | Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 32GB 16CL | Corsair MP510 1TB | Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Waterforce 11GB | Corsair RM850X V2 850W | Logitech G710/G305 | Acer Predator Z301C |

Permalänk
Medlem

Troligtsvis inte säkringen för då hade du ju behövt byta nätagget utan bara byta säkringen.. Blev nog snarare nån komponent som small. Men det är ju troligtsvis bara att byta nätagget. Smällde mitt också en gång.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Jag gjorde likadant förra året, hehe, men ingeting ska ha gått sönder.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

'råkade' eller 'var nyfiken'?

jag tror det varierar om nåt går sönder eller inte. Näraggets kvalité och sånt

Permalänk
Medlem

Re: Råkade slå på 115V... *Poff* Överlevde något?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skank
Behöver verkligen "kompetent" svar, och jag litar på er Vill ju inte gå och köpa nytt nätagg för 600:- och det visar sig att datorn likt förbannat är död

[/B]

Även om nu alla/en del saker i datorn har gått sönder så måste du nog köpa ett nätagg i vilket fall så fixa ett annat nätagg och testa.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Jag har iallafall lyckats bränna ett moderkort på det sättet.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

en dum fråga, men varför skadas nätagget om man ställer ner volten?

Permalänk
Medlem

Om du har ett sånt här "o" litet hål och försöker stoppa i nått som är dubbelt så stort "O" så spricker det. (lr töjs i bästa fall ). Alltså du stoppar in 230V i ett 115V aggregat = för stor belastning, skiten smäller.

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Medlem

Det var ju ett sätt att förklara det på... saningen är väll att alla spänningar "ut" ur psu't blir dubbelt så höga, och komponenterna i psu't är inte gjorda för det. Resultatet blir inte helt sällan en ljudlig smäll av en eller flera exploderande kondningar. (Exempel, med förväntad inspänning på 115v, transformeras spänningen ner strax under en 10del, för 12v. när du då transformerar ner spänningen de här "strax under en 10del" får du helt plötslit 24v på 12v linan. Hinner inte säkringen brinna upp, bör man vara glad att kondningar o annat helt enkelt exploderar, så att det mesta i chassit för övrigt överlever.)

Vad jag inte begriper, är hur någon på forumet ett par gånger om året "råkar" ändra den switchen. Den brukar kräva en hel del engachemang för att ändra på.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tackar, NU fattade jag vad jag inte tänkte på... jag fick för mig att agget gjorde om 230v till 115v, inte att den "anpassades" till 115v.

Permalänk
Hedersmedlem

Mr_B: Så enkelt är det inte. Utspänningarna är stabiliserade, och är 12V oavsett om agget får inte 220 eller 240V i 230V-läge. Med 115V inspänning krävs dock dubbelt så hög inström för att ge samma effekt, och inimpedansen måste således vara en fjärdedel. Det som i stort sett alltid händer är att den riktigt stora elektrolytkondensatorn exploderar med en ljudlig och pikant knall. Säkringen hinner inte göra ett skit, den är alldeles för långsam för det.

Jag har dock ALDRIG varit med om att andra komponenter skadats. Överspänningen på utsidan kommer aldrig förbi regulatorn.

Jag begriper inte varför switchen finns där överhuvudtaget. Hur många användare har en stationär dator som de kör med både 115V och 230V? Folk som har dator i badrummet inkopplad i rakapparatsuttaget? Är inte detta dessutom rätt kraftigt effektbegränsat?

Jag blir glad varje gång jag ser ett nätagg utan denna onödighet.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Ja, självklart är utspänningen stabiliserad, men effekten är fortfarande att det internt i psu't matas runt dubbelt så hög spänning på platser dimensionerade för just hälften, eftersom det räknar med halva inspänningen. (De flesta psu'n transformerar primärt ner till 12-15v och kör med styrbara spännningsregulatorer därifrån, eller jag kanske ska säga, gjorde, för nått år sedan när jag var i och rotade lite i dokumenteringarna.)

Switchen finns självklart inte där för att du ska kunna köra i badrummet, utan för att samma psu ska kunna säljas i resten av världen med. Den var så uppenbar att jag hoppas du skoja. Inte fanken har de 25w's begränsning på elutagen i amerika ;- )

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag har då lyckats blåsa en cd-läsare genom att ställa om det, så ibland går komponenterna sönder.

Enda som gick sönder i hela burken var cd-läsare, resten av sakerna klarade sig fint.
(Ja, förutom nätagget då).

Ändrade med flit, visste vad som skulle hända, men var tvungen att fråga mig själv "Hur mycket skulle gå sönder?"...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Allt lär ha överlevt förutom kablar/psu. Har du oflyt så kan mobot ha rykt också, men det är inte troligt.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Hedersmedlem

Mr_B: Visst vet jag att det är därför, men jag anser inte att det är till någon nytta i de flesta fall. Jag kan förstå om en liten tillverkare vill ha ett och samma agg att sälja till hela världen, men de flesta tillverkare är så stora att de gott kan ha separata modeller.

Har du koll på hur mycket komponenter som är specifika för respektiva spänningsnivå?

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Mr_B: Visst vet jag att det är därför, men jag anser inte att det är till någon nytta i de flesta fall. Jag kan förstå om en liten tillverkare vill ha ett och samma agg att sälja till hela världen, men de flesta tillverkare är så stora att de gott kan ha separata modeller.

Jag förstår fullständigt varför de vill ha en modell världen över, men jag begriper inte varför de inte gör den autoswitchande i stället bara. Visst, det är mer tekniskt avancerat, och kostnaden ökar med 75 öre st i produktionskostnad, samt att det är en sak till som kan falera, men jag tror det hade varit värt det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Har du koll på hur mycket komponenter som är specifika för respektiva spänningsnivå?

Inte stenkoll, det är jäkligt olika för olika psu'n, och sen är det ju ett tag sedan jag var nyfiken. (Undersökte möjligheten att bygga en adapter för att använda standard ATX psu som redundanta kraftkällor. Det rann ut i sanden.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Allt i min burk överlevde när jag gjorde det. Till och med nätagget tamigfan

Proppen gick till datorrummmet. Switchade tillbaka till 230V, bytte propp, sen sparka igången skiten igen!

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Varför ska så många pilla på denna spänningsswitchen? Det pittoreska är att det ofta är "en kompis" eller "min kusin" som har gjort det...

Permalänk
Medlem

Nu vet man vad man ska akta sig för

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro