Seagate fortfarande störst

Permalänk
Melding Plague

Seagate fortfarande störst

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Oj. Jag trodde Samsung, WD eller Maxtor skulle vara störst. Har aldrig sett Seagate-diskar i OEM-datorer. Men dem måste vara förekommande där antar jag?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

Nog för att Seagate har varit "bäst" men enligt mig, nu lägre rang. Jag anser att dom har blivit sämre på grund av högre ljudnivå samt högre crash procent än tidigare. Tacka vet jag Samsung som dock enligt denna lista ligger bland dom sämre.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Borde inte Seagate och Maxtor stå tillsammans. För nog har väl ändå Seagate köpt upp Maxtor.

Seagate är nog överlägset störst när det gäller SCSI-diskar vilket borde bidra med någon liten procent till deras fördel.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Kan vara för att det säljs inte 101,7 miljoner OEM-tillverkade datorer per kvartal.
Dem flesta lär ju vara till servrar, dem använder sina hårddiskar lite mer än den vanliga hemma användaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sions
Kan vara för att det säljs inte 101,7 miljoner OEM-tillverkade datorer per kvartal.
Dem flesta lär ju vara till servrar, dem använder sina hårddiskar lite mer än den vanliga hemma användaren.

Man kan ju stoppa in fler än 1 hårddisk i en dator.

Permalänk
Medlem

"...Totalt såldes 101,7 miljoner hårddiskar det första kvartalet 2006. Detta är något lägre än 103,4 miljader enheter för sista kvartalet 2005..."

103,4 MILJARDER? Låter inte det som ett väldigt stort antal diskar?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

13 minuter sen...

Visa signatur

Abit ab9pro | Antec P180B | Antec Phantom 500w | Corsair XMS2 DDR2 1024MB | Intel Core 2 Duo E6600 | Scythe Ninja | Seagate 320GB SATA II | Powercolor X1950XT

Playstation 3 - PSN: Lunka

Permalänk
Medlem

Inte så förvånande med tanke på uppköpet av maxtor nästan dominerar de SCSI området.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apophis_84
Nog för att Seagate har varit "bäst" men enligt mig, nu lägre rang. Jag anser att dom har blivit sämre på grund av högre ljudnivå samt högre crash procent än tidigare. Tacka vet jag Samsung som dock enligt denna lista ligger bland dom sämre.

Sämre?
Nja, jag tolkar listan som "Kvalitet Vs Kvantitet"

Och håller med att Samsung diskarna är bäst, gäller även RAM minnet.. kanske därför sitter det samsung minnen på dom bättre grafikkoren

Tyvärr måste jag erkänna att jag har blivit Samsung fanboy (TV, mobil, DVD, VHS & Handycam)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Håller på samsung ja

De tog över Seagates roll som entusiast disk i mina ögon (beror förstås vad för sorts entusiast man är).

Men även om Seagate är väldigt stora så är det kul att se att det är såpass många aktörer på hårddiskmarknaden. Det är rätt imponerande och måste vara väldigt tyst för alla inblandade.

Permalänk

mer sega portar till folket :)... kör seagate sj.. trodde de var mindre

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Sämre?
Nja, jag tolkar listan som "Kvalitet Vs Kvantitet"

Och håller med att Samsung diskarna är bäst, gäller även RAM minnet.. kanske därför sitter det samsung minnen på dom bättre grafikkoren

Tyvärr måste jag erkänna att jag har blivit Samsung fanboy (TV, mobil, DVD, VHS & Handycam)

hur vet man vilka kort som samsung minnen sitter på då?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Sämre?
Nja, jag tolkar listan som "Kvalitet Vs Kvantitet"

Och håller med att Samsung diskarna är bäst, gäller även RAM minnet.. kanske därför sitter det samsung minnen på dom bättre grafikkoren

Tyvärr måste jag erkänna att jag har blivit Samsung fanboy (TV, mobil, DVD, VHS & Handycam)

Handycam = SONY.

?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aieranah
Handycam = SONY.

?

Kom på det för ett par minuter sedan, videokamera skulle jag skriva men tyvärr blev man handikappad med förra kameran som just var Sony HandyCam

judge: om man har tur så skriver tillverkaren eller försäljaren vilka minnen som sitter på korten, vilket är nästan omöjligt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Appropå diskar, vart tog Quantum vägen?
Nedlagt eller uppköpta?

*Edit*
Kikade runt lite, det var Maxtor som köpte upp Quantum HDD redan år 2000.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

yeah Quantum fireball.. första disken jag köpte med det märket.. 850Mb skulle till ett Lan om jag inte mins helt fel... sen hadde jag även en Bigfoot.. fin kvalisort..

Permalänk

Tycker tyvärr att Seagate har blivit sämre med tiden, min senaste Seagate disk på 320gb knastrar och lever om som fan vilket jag tycker är synd då alla mina tidigare Seagate diskar har varit tysta och smidiga så nästa gång blir det nog en Samsung

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Att seagate har blivit ljudligare på senare tiden beror väl på domslutet att de inte får köra WinAAM på sina diskar, vilket så gott som alla andra tillverkare får..?

Permalänk
Avstängd

segate gör fina diskar o är ett av dom märkena jag har haft minst problem med.

Permalänk
Medlem

Kvalité lönar sig tydligen, jag trodde Maxtor med sina billiga skit diskar skulle vara störst.

Toshiba tillverkar väl inte några 3.5"diskar? dom måste vara sjukt stora på 2.5" diskar...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Att seagate har blivit ljudligare på senare tiden beror väl på domslutet att de inte får köra WinAAM på sina diskar, vilket så gott som alla andra tillverkare får..?

Beror nog främst på deras prioriteringar, de har gått mer mainstream helt enkelt.

De kan inte använda AAM men de kan ju ställa in disken på vad de vill i fabriken. Förr var det ju t.ex. så att IDE diskarna var inställda på låg ljudnivå medans SATA diskarna var inställda på prestanda.

Permalänk
Medlem

Har 15 st seagate diskar hemma som arbetar 24/7 .. och jag köper inte nånting annat tills den första dör ( äldsta är runt 8 år nu ).

Har 320gb varianten som rapidfool klagar på... Hör den inte alls mer än de äldre modellerna, fast alla mina diskar sitter ordentligt i chassit så jag hör de knappt.

Permalänk
Medlem

Jodå, Seagate är bra. Kör bara deras diskar.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med Seagate. Har en i datorn nu och den har fungerat kanon i mer än ett år nu. Tyst är dem också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Beror nog främst på deras prioriteringar, de har gått mer mainstream helt enkelt.

De kan inte använda AAM men de kan ju ställa in disken på vad de vill i fabriken. Förr var det ju t.ex. så att IDE diskarna var inställda på låg ljudnivå medans SATA diskarna var inställda på prestanda.

ljudnivån kan man sänka själv på iaf Maxtor diskar.. givetvis förlorar man ju i prestanda eller så låter man dom gå i full fart och låter lite mer.. det föredrar jag

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=425859

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anxious
ljudnivån kan man sänka själv på iaf Maxtor diskar.. givetvis förlorar man ju i prestanda eller så låter man dom gå i full fart och låter lite mer.. det föredrar jag

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=425859

Jo det är väl möjligt att göra på alla märken förutom jusst seagate. Gick på seagates diskar med fram till och med Barracuda V om jag minns rätt.