Apple uppmärksammar problem med MacBook

Permalänk
Melding Plague

Apple uppmärksammar problem med MacBook

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

enligt www.macnytt.se så äre vissa serier av macbook som haft missfärgningsproblem, o alltså inte alla. så som det står på macnytt:

"Serienummer för de MacBook-modeller som det gäller ska vara 4H617XXXXXXXX-4H627XXXXXXXX. och de av Apples tillåtna rengörningsmetoder ska inte fungera."

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

"Förhoppningsvis får man då sin dator utbytt."

Det får man inte. Man får den reparerad. Nytt logikkort eller ny plastdel.

Tre nya logikkort (moderkort) fick min MacBook Pro. Tredje gången försvann pipet men då var andra saker paj så jag fick pengarna tillbaka.

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem

Måste ju vara grymt stort fabrikationsfel om inte färgen klarar handsvett

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ralmqvist
"Förhoppningsvis får man då sin dator utbytt."

Det får man inte. Man får den reparerad. Nytt logikkort eller ny plastdel.

Tre nya logikkort (moderkort) fick min MacBook Pro. Tredje gången försvann pipet men då var andra saker paj så jag fick pengarna tillbaka.

Hur funkar din MacBook då?

Visa signatur

Asus UL30VT: 13,3", Intel Core 2 Duo SU7300 1,3 Ghz, 4 Gb Ram, 512 mb Nvidia Geforce G210M, 500 Gb HDD, Windows 7 Home Premium

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oxfile
Hur funkar din MacBook då?

Den går som en dröm! Tyst, snabb och snygg.

Men efter över en månads bekymmer med att lämna in och hämta, lämna och hämta var man ju rätt less på det hele. Men nu är allt det glömt.

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem

Men de är ju så snygga så att de är missfärgade av handsvett och piper känns som bagateller.

Permalänk
Medlem

Nästa gång jag köper en dator blir det en Mac. De här grejerna känns som en droppe i havet jämfört med allt skit man får leva med om man kör Windows. Nu när man dessutom kan "emulera" Windows på Mac och på så sätt spela... så finns det inget som håller kvar mig vid Windows.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Men de är ju så snygga så att de är missfärgade av handsvett och piper känns som bagateller.

visst så håller jag med om att dom är grymmt snygga och underbart sköna.
men för det dyra priset som dom kostar så förväntar jag mig en kvlitets laptop... jag tycker det låter hämskt illa att dom lyckas med sådanna fel... det ska inte behöva vara så!

//Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Men de är ju så snygga så att de är missfärgade av handsvett och piper känns som bagateller.

jo handsvett är ju rätt snyggt.

om jag ville ha en vit dator med ett svettigt kladd på skulle jag köpt en sån

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oloair
jo handsvett är ju rätt snyggt.

om jag ville ha en vit dator med ett svettigt kladd på skulle jag köpt en sån

Borde klämt in ett *ironi* i mitt förra inlägg.

Permalänk
Medlem

Det är ju som i många andra fall i den här branschen en feature. Jag menar, den har ett alarm som går hela tiden och den blir unik när ens egna händer rör (förstör) den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
visst så håller jag med om att dom är grymmt snygga och underbart sköna.
men för det dyra priset som dom kostar så förväntar jag mig en kvlitets laptop... jag tycker det låter hämskt illa att dom lyckas med sådanna fel... det ska inte behöva vara så!

//Stefan

DYR? vilken? syftar du på macbooken så förstår jag inte, den är ruskigt billig om man ser till vad man får. försök hitta en billigare PC med samma prestanda :D:D men visst, den ska ändå inte missfärgas, även om den är mycket prisvärd

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Ingen som vet någon som har dessa problem och som har kontaktat AppleCare? Jag vill veta vad som händer när man gör det, särskilt för de användare som inte har tecknat ett utökat AppleCare.

(Det AppleCare som ingår till varje MacBook är på 90 dagars assistans och ett års garanti, man kan utöka AppleCare till tre års assistans för 2500 kronor.)

Mest intresserad av vanliga MacBook, alltså inte Pro.

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem

Vad sitter det för graffe i en Pro?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Bah. Jag har precis fått missfärgningar på min MacBook, men inte från handsvett utan från mina hörlurar :S

Efter att ha sett lite film på datorn igår lade jag ifrån mig mina Grado SR60 hörlurar ovanpå datorn. Några timmar senare när jag ska använda datorn igen upptäcker jag att den har blivit missfärgad. Jag har fått en svart ring till vänster om styrplattan. Efter några sekunder inser jag att den svarta ringen som har blidats passar skumgummi delen på mina hörlurar (som ligger mot örat...). Jag har försökt att torka bort "missfärgningen" med en fuktig trasa men det fungerar inte. Är inte så pigg på att försöka använda någon form av diskmedel eftersom jag inte vet hur plasten reagerar på det. Då blir det kanske bara värre...

Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Antingen pröva med nån form av diskmedel eller prata med Apples support. Det skulle dock inte kännas så kul att behöva skicka in datorn för rep...

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk

keishi: Har du garanti kvar så skicka in så fort som möjligt, det är väl bäst ändå?

Arzei: ATi Radeon X1600

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Charlieboy

(Det AppleCare som ingår till varje MacBook är på 90 dagars assistans och ett års garanti, man kan utöka AppleCare till tre års assistans för 2500 kronor.)

Mest intresserad av vanliga MacBook, alltså inte Pro.

detta bör ju gå under garanti, vilket lär omfatta alla datorer och har inte datorn gulnat inom ett år så lär den ju inte göra det efetr det heller. inte av samma anledning i alla fall

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Charlieboy
Arzei: ATi Radeon X1600

Not bad... men det skulle vara kul med en spel-Mac.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Not bad... men det skulle vara kul med en spel-Mac.

Bootcamp?
Jag har inga erfarenheter av det, men har hört att det ska fungera att spela på, med vissa undantag.

Permalänk
Medlem

Min macbook ligger i den serien som skulle ha problem med jag har lyckligtvis inte fått några missfärgningar ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zear0x
Bootcamp?
Jag har inga erfarenheter av det, men har hört att det ska fungera att spela på, med vissa undantag.

För en gamer så har dock inte Apple så bra utbud av hårdvara för det dock.

Särskilt inte vad gäller bärbara där Pro versionen har ett nerklockat grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
DYR? vilken? syftar du på macbooken så förstår jag inte, den är ruskigt billig om man ser till vad man får. försök hitta en billigare PC med samma prestanda :D:D men visst, den ska ändå inte missfärgas, även om den är mycket prisvärd

hehe ja jag var lite trött när jag skrev inlägget och nu när jag tänker efter så är dom ju inte så dyra.... (jag lever kvar i gammla tider.... ((eller gammla fördommar))

Permalänk

Hmm jag har aldrig varit någon som är ute efter så bra grafik som möjligt, är nöjd om jag ser något på skärmen ungefär. Spelade lite COD2 på en polares MacBook häromdan, det flöt på fint faktiskt. Så grafiken ska man inte klaga så mycket på. Laptops är ju inte precis till för spel ändå.

Edit:
Jens, tja det stämmer ju antagligen. Är det någon som vet efter hur lång tid missfärgningarna uppstår då?

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem

verkar som om de flesta som fått missfärgningarna fått dem inom närmaste månaden efter de köpt den, verkar nästan så att det till och med skett inom 2-3 veckor

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Okej, då täcker ju med största säkerhet garantin det. Får vi hoppas

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
DYR? vilken? syftar du på macbooken så förstår jag inte, den är ruskigt billig om man ser till vad man får. försök hitta en billigare PC med samma prestanda :D:D men visst, den ska ändå inte missfärgas, även om den är mycket prisvärd

Vilken Macbook skulle det vara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Vilken Macbook skulle det vara?

du får nog utvekla din fråga lite. macbook är macbook, macbook pro är macbook pro. så vilken tror du jag syftar på? :D:D
du får gärna visa mig några bärbara PC med samma specar i samma prisklass. alltså inte nå 1,66 Ghz core duo som är vanligt i den prisklassen på pc, utan 2 Ghz core duo, eller mer, dvd brännare, 13" skärm eller mindre, bluetooth,wlan, kamera osv.

macbook pro:n är inte lika prisvärd som macbooken. men apples premiumdatorer har alltid kostat lite mer.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
du får nog utvekla din fråga lite. macbook är macbook, macbook pro är macbook pro. så vilken tror du jag syftar på? :D:D
du får gärna visa mig några bärbara PC med samma specar i samma prisklass. alltså inte nå 1,66 Ghz core duo som är vanligt i den prisklassen på pc, utan 2 Ghz core duo, eller mer, dvd brännare, 13" skärm eller mindre, bluetooth,wlan, kamera osv.

Finns 3 stycken MacBooks i dagsläget...

Varför samma specar?
Rätt orealistiska förutsättningar av den anledningen att macbooken är väldigt udda.

Snabb processor, integrerad grafik, lite ram (särskilt eftersom det är 2x256), liten skärm men stort chassi.

Allt borgar för en extremt billig dator (billiga komponenter och stort chassi) förutom processorn som är extremt kraftfull mot resten av datorn. Konstig prioritering och få PC-tillverkare har gjort samma val varför man inte lätt kan hitta liknande PCs och då är det möjligt att konkurrensen på det området är bristande.

Och någon liknande prioritering vad gäller storlek har jag inte sett alls överhuvudtaget.

Jag vill inte starta något krig eller något, utan skriver bara som det är. MacBooken är udda och det är inte konstigt att man har svårt att hitta direkta motsvarigheter.

Det faktum att storleksskillnaden mellan MacBook Pro och MacBook är såpass små skvallrar ju om det. MacBook Pro på 15,4" är en liten dator (för sin skärmstorlek) medans MacBooken på 13,3" är väldigt stor (särskilt om man tar till funktioner (integrerat grafikkort t.ex.)).

Ska man dra in 14.1" och 15.4" datorer i jämförelsen så blir macbookens pris inte lika imponerande längre. Och även på 15.4" datorer så är det få som utrustar datorer med > 1.66 GHz Core Duo processorer utan utrusta dem med betydligt vassare grafikkort.
Och eftersom PC marknaden bygger på mångfald vad gäller prissättning så är jag tveksam till att man kan få en helt rättvis direkt jämförelse.

MacBooken kostar inte mycket pengar för att vara en bärbar, men innan man kan säga att den är prisvärd måste man se till en mängd faktorer (ok, nu är jag kanske lite petig, MacBooken är i min mening en milstolpe vad gäller apples prissättning - men om man ska jämföra med decimaler så). Oftast är det irrelevant dock eftersom de flesta (hoppas jag) väljer Mac pga. OSet och då är det ju löjligt lätt att välja dator med tanke på det knappa utbudet (visst kan det vara svårt ändå men jämför man på PC sidan där det kan vara en mardröm att välja en bärbar dator i djungeln så är det lätt - på gott och ont).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Charlieboy
Hmm jag har aldrig varit någon som är ute efter så bra grafik som möjligt, är nöjd om jag ser något på skärmen ungefär. Spelade lite COD2 på en polares MacBook häromdan, det flöt på fint faktiskt. Så grafiken ska man inte klaga så mycket på. Laptops är ju inte precis till för spel ändå.

Jag måste bara fråga om det verkligen var en MacBook du spelade på...
MacBook har ju inte ens ett grafikkort (utöver det externa),
Det kan väl omöjligt flyta bra i COD2? ^^