Permalänk
Medlem

dual cpu

nu när processorerna börjar bli billiga fundera jag på att göra ett dual cpuy bygger vad tror ni om det?
samt vad skulle ni rekomendera.

just nu sitter jag på en p4:a 3.4ghz med geeforce 6600 samt vatten kylning.
jag har ett par minne 4stycken ddr2 som har en hastighethet på 4300 nån som kan sätta ihop ett paket som motsvarar detta fast med dual cpu.

ni som har erfarenhet av dualcpu kan gärna posta här också.

Permalänk
Medlem

Ja har du Plånbok till det så kör på
Jag var dumsnål när jag byggde min dualdator. köpte ett förklent nätagg, så efter någon månad, gick de sönder. Så man får göra en bit överskattning på Watt när man bestämmer komponenter till datorn ifall man skall ha den igång dygnet runt, de går nog inte o leva på marginaler.

Men iaf det jag inhandlat
Asus K8N-DL Socket 940
2st AMD Opteron 242 (1,6GHz)
4st Kingston Value PC3200 ECC/REG
2st Samsung Spinpoint P120S 200GB SATA2
MSI 6600GT 128MB.
Nätaggregatet som gick sönder var ett "Tagan 2Force 480W",
Så de blev utbytt till ett Cooltek 600W istället. Nu funkar det, men vi får se hur länge Man ska alldrig vara Optimist när de gäller datorer En dag så kan de de bara sönder utan någon direkt anledning

En varning som jag vill ge är att, har man väl vant sig vid Dual CPU, så är det svårt att hitta någon återvändo, jag har testat några system med AMDs X2 CPU:, inget som lockade mig. Fast ifall du vill krydda ditt system så finns de ju i 940serien DualCore där med. så de kan ju bli en klen Quad dator du får ihopa

/ Emil

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

jag funderar på 2st 2ghz:Are men då behöver jag nog ha kraftigare agg ändå jag har nu. men det där ser bra ut vad tror du kan jag använda mina minnen eller måste jag köpa nya där. ditt moderkort är det bra? vad har du för kylning?

Permalänk
Medlem

Jag är inte så UpToDate längre Men änsålänge har jag inte stött på något "Moderkort i klassen Server" som kör med DDR2. Det finns förhoppningsvis nu när DDR2 standaren börjar spridas. Varför jag vade mitt morderkort var att det var helt nytt när det kom samt att de var det billigaste jag hitta som hade stöd för NUMA. I regel kräver Server morderkort ECC/REG minnen ej vanliga. Tror att MSI kom med något morderkort som hade SLI och körde med Standar DDR minne, men tyvärr saknades NUMA. Kylningen på kortet jag har, är 2st Ninja kylare. kör den nästan passiv, dock har jag en Cross Flow fan. "Chassit är ett CM-Stacker", sen en 120mm, fläkt som utblås på baksidan och ett utsug på toppen av datorlådan. Men det fungerar bra. Den stora nackdelen är om man vill ha som jag har nu ett stort grafikkort, iof så är ett "Nvidia 6600GT" ett litet kort idagens standar, så jag blir tvungen att köra med en aktiv Chipset kylare. Men den går att köra passiv det finns en fin lösning från "Thermaltake" passiv Chipset med heatpipes.

Tänk dig noga för, vilka behov du har med datorn, men jag tror det inte bli billigare att skaffa Dual CPU. Moderkortet kan bli en dyr historia.

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

Just därför skaffar man dual-core i dagsläget...

De "inte så lockande"-känslor du fick av X2'orna var nog mer psykiskt än nått annat (eller om någon annan komponent var sämre kanske?

För i alla de tester jag sett så har dual-cpu riggar Knappt haft något alls att hämta mot motsvarande Dual-Core setups (likvärdiga, pyttelite snabbare eller lite segare ibland t.om.)

Det ger en "större" känsla att sitta på ett äkta Dual-CPU system, men som sagt, eventuellt upplevda skillnader mot ett Dual-Core system är nog högst psykologiska.

Vet inte om Socket 940 ger högre minnesbandbredd mot Socket 939 (fler Hypertransport-bussar?) Isåfall är ju det en stor anledning att köra Dual-CPU, och det enda jag kan se som skulle ge någon prestandaboost mot dual-cores (men då dual-cores istället har sin Direct Connect mellan kärnorna så vettefan)...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Ja det är helt rätt, det är alldeles säkert en psykisk upplevelse De känns kraftfullare. Men något som är kraftfullare ivarjefall är NUMA. (4x 512MB i 2x Dual) har något resultat i Sisoft Sandra 05, minnesbandbredden är betydligt högre än vanlig dual Channel. Fick runt 11000 MB. Fast man klara sig gott med Dual Channel idag. Det blir om inte annat ett mer strömslukande system med Dual CPU.

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emkill
Ja det är helt rätt, det är alldeles säkert en psykisk upplevelse De känns kraftfullare. Men något som är kraftfullare ivarjefall är NUMA. (4x 512MB i 2x Dual) har något resultat i Sisoft Sandra 05, minnesbandbredden är betydligt högre än vanlig dual Channel. Fick runt 11000 MB. Fast man klara sig gott med Dual Channel idag. Det blir om inte annat ett mer strömslukande system med Dual CPU.

Jo, minnesbandbredden är väl det smaskiga

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.