Permalänk
Medlem

Fläktarna går igång, inget mer.

Vet inte riktigt vad som är fel, men jag gissar på att det är cpu, moderkort eller minne det är fel på, så jag postar här.

Har kört windows på min server ganska länge, har aldrig haft tid att fixa linux. Så har jag kört VNC för att styra min server, och när jag var på dreamhack så forwardade jag porten för VNC för även kunna styra den från dreamhack. Men när jag kom hem glömde jag ta bort porten från forward listan, och det visade sig att jag hade en gammal version av VNC med nån bugg så folk kan komma in utan lösenord. Vilket nån gjorde. När jag gick in på server igår såg jag att någon hade varit inne och laddat ner lite filer, jag tänkte då instalera linux direkt. Men hade inte tid, och bestämde mig för att göra det idag istället. Så jag tog bort VNC porten från forward listan och gick och la mig. Men idag när jag vaknade kom jag inte åt min server längre. Testade att starta om burken, inget hände. Gick ner i källaren och hämtade en skärm för att se vad som hände när den startade. Men det kommer ingen bild. (Tror inte det är något fel på grafikkortet).

När jag startar datorn så går fläktarna igång. Får ingen bild, och inga lampor på tagentbordet lyser. Min hdd brukar "tugga" lite när den startar, det gör den inte nu. Så jag gissar på att inte äns hddn startar. Har testat att koppla ut allt onödigt såsom hdd, cd, floppy. Men händer fortfarende inget mer än att fläktarna går igång när jag startar.

Någon som vet vad som kan va fel?

Permalänk

gissar att moderkortet har dott. Vad r det for planka?

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem

Felsökningstime!

Gör först en clear cmos.

Har också en gutt-feeling att det är moderkortet, om möjligt testa prylarna i en annan dator var för sig (cpu, minne och nätagg) kanske har cpun fått sig en smäll av flyttandet?

GL!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

Hade ett liknade fel på min filserver nyligen.

Den pep till några gånger och sedan slog den ifrån.
Visade sig vara nätdelen som lagt av efter ca 4 års drift 24/7.

Så mitt förslag är, kolla nätdelen..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av littlewings
gissar att moderkortet har dott. Vad r det for planka?

Har inte en aning om vad det sitter för mb i den, det är en gammal packardbell som jag använde som desktop en gång i tiden. Kan kolla lite senare vad det är för mb i den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Felsökningstime!

Gör först en clear cmos.

Har också en gutt-feeling att det är moderkortet, om möjligt testa prylarna i en annan dator var för sig (cpu, minne och nätagg) kanske har cpun fått sig en smäll av flyttandet?

GL!

Har testat göra en clear cmos, hjälpte inte. CPUn har inte fått en smäll av flyttandet, den slutade fungera innan jag flyttade in den på mitt rum. Och tyvär har jag ingen annan burk jag kan testa det i. :/ Själv satt jag och funderade på om det var minnena som hade pajjat. Jag har för mig jag ska ha ett 32mb SDR minne nån stans. Men hittar inte det. Så jag kan inte testa det heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av serpent29
Hade ett liknade fel på min filserver nyligen.

Den pep till några gånger och sedan slog den ifrån.
Visade sig vara nätdelen som lagt av efter ca 4 års drift 24/7.

Så mitt förslag är, kolla nätdelen..

Nätaggregatet är ganska nytt, och fläktarna snurar igång ju (även cpu fläkt). Så tror inte det är något fel där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GriZzm0
Har inte en aning om vad det sitter för mb i den, det är en gammal packardbell som jag använde som desktop en gång i tiden. Kan kolla lite senare vad det är för mb i den.

Har testat göra en clear cmos, hjälpte inte. CPUn har inte fått en smäll av flyttandet, den slutade fungera innan jag flyttade in den på mitt rum. Och tyvär har jag ingen annan burk jag kan testa det i. :/ Själv satt jag och funderade på om det var minnena som hade pajjat. Jag har för mig jag ska ha ett 32mb SDR minne nån stans. Men hittar inte det. Så jag kan inte testa det heller.

Nätaggregatet är ganska nytt, och fläktarna snurar igång ju (även cpu fläkt). Så tror inte det är något fel där.

Nätagget kan vara för klent för att dra igång alltihop.

Lättaste sättet att felsöka är som sagt att pröva delarna i andra datorer. Fråga nån kompis eller så.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Nätagget kan vara för klent för att dra igång alltihop.

Lättaste sättet att felsöka är som sagt att pröva delarna i andra datorer. Fråga nån kompis eller så.

Tyvär är det så att jag är den enda av mig och mina kompisar som är "g33k". Eller lite g33k iaf. Alla mina kompisar har typ en dator, och nyare datorer allihop. Nätagget är nyare än resten av datorn, och ligger på 500w. Så det ska inte ha några problem att dra igång allt.
Men som sagt, det var efter nån hade varit inne med vnc och hållt på det blev så. Han/hon kan ju ha pajjat något? Kanske pajjat minnena eller något? Får se om jag kan få tag på ett sdr minne så jag kan testa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av littlewings
gissar att moderkortet har dott. Vad r det for planka?

Som sagt vad ar det for moderkort??

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //