En byte minne. Bilder!

Permalänk
Medlem

En byte minne. Bilder!

Detta mina vänner, är 1 Byte minne!
Fin va?

Här kan man se alla 8 bitarna. Kan ni se dom på era 1024:a stickor??

Prylen är från mitten av 60-talet och ska ha suttit i en skrivare tillsammans med 131 andra "minnesmoduler"

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

nice.. btw vem bytte minne med vem eller vad? *ironi*

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Vad är det uppbyggt av? Svårt att se. Rör? Reläer/bimetall? Transistorer?
Jävligt ballt i alla fall, har aldrig sett något liknande tidigare och jag är lite förtjust i stor/minidatorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Vad är det uppbyggt av? Svårt att se. Rör? Reläer/bimetall? Transistorer?
Jävligt ballt i alla fall, har aldrig sett något liknande tidigare och jag är lite förtjust i stor/minidatorer.

den är uppbyggd av en massa pinnar, samt 8 st "spolar" (bitar) längst upp.
fsb på den?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Det är en slags ferritkärneminne. Godtycklig åtkomst och icke-flyktigt, vad mer kan man begära?

Sägas kan att detta minne är ovanligt stort. Senare kärnminnen hade så små kärnor att man behövde förstoringsglas eller åtminstone bra syn för att kunna utskilja kärnorna en och en.

Kärnminnet är ett av datorhistoriens mest framgångsrika minnestekniker någsonsin och härskade ohotat på RAM-tronen i närmare trettio år. Endast dynamiskt RAM och hårddisken är lika framgångsrika.

Då och då hör man talas om magnetiskt RAM, mRAM, som något nytt, häftigt och kommande. Så är det alltså inte. Skillnaden skulle väl vara att kärnminnet tas fram fotografiskt snarare än med vävstol.

SirMacke: FSB? Dum fråga. Fundera i stället över accesstiden. Den där "flisan" till minne har ju inga kontrollkretsar och snabbheten beror mycket på dessa, samt mängden ström du är beredd att köra igenom kärnorna.

Typiska accesstider från kärnminnets barndom var 1 - 100 µs, ekvivalent med en frekvens om 10 kHz- 1 MHz. När kärnminnet var på sin höjdpunkt, strax innan 1980, räknades accesstiden i tiotals nanosekunder, alltså fullt jämförbara med dagens minnen, och rentav förra generationens cacheminnen ("off-die" eller på moderkort).

Den stora fördelen med kärnminne var att det var icke-flyktigt, till skillnad från halvledar-RAM. Kärnminnen hade dock en annan egenskap, destruktiv läsning. När en bit lästes ut nollställdes denna. Givetvis hade minnet automatik som skrev tillbaka lästa bitar. Det var inte så illa som det låter. Kan jämföras med den s.k. refresh som dynamiskt RAM behöver.

Storleken, 1 byte, är det inte konstigt med. Sådana minnen finns även idag. Men vi brukar inte kalla det för 'minne', och man gjorde det inte då heller. Det kallas allmänt för buffert, latch eller register. Hade det varit frågan om ett riktigt minne hade det varit en matris eller kub, och haft många fler kärnor. Från ett hundratal i en kalkylator till miljontals i en dator. Ett 256 kOrds minne med 16 bits per ord behöver minst 4 194 304 kärnor. Vanligen tillverkade man minnen i små paket om säg 4 k. Paketen kunde vara som cigarettpaket, mjölkkartonger eller ungefär lika stor som en desktopdator.

Det är inte helt säkert att kretsen föreställer en latch. Det kan vara en logikkrets också, speciellt om den är japansk. Ringkärnor är ju små, små transformatorer och kan uttrycka funktioner som OCH, ELLER, ICKE, vilket är allt man behöver för en digital mackapär.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

allmänbildad var det.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd

Kan du inte fota den tillsammans med en tändsticka - "standardmåttet" för storleksjämförelser? Eller ännu bättre, men en linjal med tydlig skala.

Jag är intresserad av ringarnas diamter, och mer om modulens historia. Den stod väl inte på ditt bord en vacker dag? Du vet att den kommer från en skrivare. Vadå för skrivare? Berätta allt du vet! *mycket nyfiken*

Har du fler? Säljer du dem? Har du mer elektronik från samma apparat eller era? Exakta årtal? Märke? Finns det någon textmarkering, stämpel eller liknande på "modulen". Är den komplett, eller trasig/avbruten? Har du visat den för museiefolk eller "datorpensionärer"?

Hmm. 132 moduler sammantaget? Låter som en typisk printerbuffert. Var det en teleprinter eller "bara" en printer? Måhända 128 EBCDIC-tecken plus 32 statusbitar? Vet du något om teckenlängden. Åtta bitar per tecken är långt ifrån självklart. Endast EBCDIC kan egentligen komma i fråga då. Ursprunglig ASCII är 7 bitar, telex och baudot är 5 bitar. Vidare fanns allehanda proprietära teckentabeller av valfri ordlängd på denna tid.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

hemskt vad du har frågor människa!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Kan du inte fota den tillsammans med en tändsticka - "standardmåttet" för storleksjämförelser? Eller ännu bättre, men en linjal med tydlig skala.

5.5x3x4cm är nog bra gissat

hade inget bättre, prylen är på jobbet.

Citat:

Jag är intresserad av ringarnas diamter, och mer om modulens historia. Den stod väl inte på ditt bord en vacker dag? Du vet att den kommer från en skrivare. Vadå för skrivare? Berätta allt du vet! *mycket nyfiken*

jag har fått den av en kompis, han sa något om "radskrivare??".
Det är den enda delen jag har, kan finnas fler i omlopp.

Citat:

Har du fler? Säljer du dem? Har du mer elektronik från samma apparat eller era? Exakta årtal? Märke? Finns det någon textmarkering, stämpel eller liknande på "modulen". Är den komplett, eller trasig/avbruten? Har du visat den för museiefolk eller "datorpensionärer"?

jag har bara en, som tyvär inte är till salu.
Det finns inga stämplar what so ever på prylen.
-66 var årtalet.
Den är hel, och kan sättas i sin "socket", hur den nu än ser ut..
MÄRKET ÄR IBM!!!! om jag minns rätt.
hehe...

Citat:

Hmm. 132 moduler sammantaget? Låter som en typisk printerbuffert. Var det en teleprinter eller "bara" en printer? Måhända 128 EBCDIC-tecken plus 32 statusbitar? Vet du något om teckenlängden. Åtta bitar per tecken är långt ifrån självklart. Endast EBCDIC kan egentligen komma i fråga då. Ursprunglig ASCII är 7 bitar, telex och baudot är 5 bitar. Vidare fanns allehanda proprietära teckentabeller av valfri ordlängd på denna tid.

det är en printerbuffert.
det var en "vanlig" printer, som stog på ett företag i malmö.
kan vara ASCII med 7 bitar + paritetsbit, eller är jag helt ute och cyklar??

jag kan ta reda på mycket mer, dock inte inom den närmsta veckan, semester.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Porr <3

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

fattar inte hur lite pinnar och spolar kan bli minne??? trodde det var LITE mer komplicerat änså!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

SirMacke: Tackar för svaren. Jag skulle vara hemskt tacksam om du kunde ta reda på modellbeteckningen på radskrivaren. Det verkar egendomligt att man skulle spara en paritetsbit för varje tecken i minnet. Bara för att minnet var åtta bitar så behöver inte varje tecken heller rymmas snyggt i varje modul. Å andra sidan: Du säger att det var en IBM. Det är en stark indikation på att teckenkoden var EBCDIC, inte ASCII. EBCDIC är som bekant 8 bitar. Det verkar mer rimligt.

En radskrivare är, för den som undrar, precis som namnet antyder en skrivare som skriver en rad åt gången. Fast det är inte riktigt sant. Det finns lite olika funktionssätt, men här är ett vanligt koncept:

Ett band med alfabetet löper horisontellt på varje rad som ska skrivas. Bandet har flera av varje tecken. Säg att antalet tecken per rad är 60. Bandet har då 60 A, 60 B, 60 C osv. Först positioneras bandet så att en hel rad täcks av A. Sedan slår en hammare till på varje position på raden som ska ha ett "A". Således skrivs alla A först. Sedan B, osv.

Så här byggs "SWECLOCKERS" upp med en sådan metod:

1 ---C--C---- 2 --EC--C-E-- 3 --EC--CKE-- 4 --ECL-CKE-- 5 --ECLOCKE-- 6 --ECLOCKER- 7 S-ECLOCKERS 8 SWECLOCKERS

Denna metod är uppenbart snabbare än matrisskrivare. Efter sju slag med en matrisskrivare har ju bara ett tecken skrivits om tecken är 7*9 i storlek! Ibland finns inte alla tecken i alla positioner. Ovanliga tecken finns det färre av, vilket blir billigare men tar lite längre tid.

Ett annat skrivschema är ett band, eller hjul, för varje positionen i raden. Detta band har varje bokstav i bara ett exemplar. Banden positioneras så att de bildar en hel rad, och alla hammare slår till samtidigt, och raden blir skriven. Detta system är ju tämligen snabbt, bara ett steg behövs per rad. Det blir precis som en "endimensionell tryckpress".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
fattar inte hur lite pinnar och spolar kan bli minne??? trodde det var LITE mer komplicerat änså!

Minnet sitter i ferritkärnorna. Pinnarna är bara kontakter.

Genom varje spole löper minst tre, vanligen fyra, trådar. Två trådar utgör adressen, och löper i X-Y-led. En tråd, kallad 'sense' löper igenom alla kärnorna.

Här är ett fyrabitarsminne:

.....AB.. .....||.. 1--OO-- 2--OO-- .....||..

Förutom XY-trådarna (1, 2; A, B) löper en ej utritad tråd zigzag genom alla kärnorna. Varje kärna kan magnetiseras "framlänges" eller "baklänges". Säg t.ex. att starka positiva strömpulser sänds genom 1 och B. Då kommer kärnan uppe till höger bli satt, vi kallar det för en etta. Den magnetiseras helt enkelt.

För att läsa ut ettan sänds nu åter två negativa pulser genom 1 och B. Dessa kommer vända magnetfältet på kärnan, och orsaka en impuls på "sense-ledningen". Vi får en etta ut. Om kärnan var magnetiserad åt andra hållet, kommer ingen puls, alternativt en negativ puls.

Observera att kärnan nu blir nollställd. Därför skriver man genast "atomärt" tillbaka ettan direkt efter läsning. En fjärde tråd, inhibit, kan hindra att läspulser har någon effekt. Detta används när man har flera minnesbankar i samma adressrymd. Genom att i en (X- eller Y-)tråd sända en puls med dubbla strömmen, kan man rensa en hel rad (kolumn) på en gång.

Vidare kan man givetvis bygga tredimensionella mönster av kärnor, och har då XYZ-ledningar. Kärnminne på engelska heter "core memory". Nu vet ni också vad en "core dump" egentligen kommer ifrån...

Från början var kärnorna närmare centimetern i diameter. När tekniken nådde sin höjdpunkt, innan halvledar-RAM tog över, hade stora minnen kärnor som bara var bråkdelar av en millimeter i diameter. Långt in på 90-talet tillverkades fortfarande kärnor till reservdelar, och det skulle inte förvåna mig ett dugg om det fortfarande finns någon fabrik någon stans i världen där kärnminnet ännu produceras. Kärnminnen har en lite tråkig baksida: Ett tag förknippades dessa med barnarbete i trejde världen. Endast barnfingrar var flinka nog att kunna sy ihop minnena. Ja, man sydde eller vävde minnen! Givetvis byggde man snart automatiserade "spinnrockar" för att göra kärnminne.

Det har också funnits kärn-ROM, där man bara behöver en kärna per kolumn. Varje rads innehåll bestämdes helt enkel av om lästråden löpte innanför eller utanför kärnan (jämför med diodmatriser).

(Observera att min beskrivning är starkt förenklad. I verkligheten måste man ta hänsyn till strömmens storlek, och det finns metoder att göra läsningar icke-destruktiva)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

ja då vet man lite mer då

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, det förbryllar mig att moduler är såpass stor. När artikelarkivet kommer tillbaka finns ju min artikel om minne tillgänglig igen, och bilder på kärnminne. Jag har aldrig sett ett så stor kärnminne tidigare, och misstänker att det är en äldre typ. Jag tror nämligen inte att spolarna lagrar data mekaniskt, utan induktivt istället. Det skulle möjligen kunna förklara dimensionerna. 1966 är kanske tillverkningsåret, men jag tror att konstruktionen är mycket äldre, kan till och med tänka mig en elektrisk skrivmaskin från 40-talet. IBM var oerhört stora på sådana grejer. De är också kända för att tillverka produkter under mycket lång tid, därav en del av förklaringen till deras problem på pc-marknaden.

Att kärnminne läses destruktivt stämmer, men det gör även DRAM. En läst bit återskrivs medan överföringen sker.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Hmm, det förbryllar mig att moduler är såpass stor. När artikelarkivet kommer tillbaka finns ju min artikel om minne tillgänglig igen, och bilder på kärnminne. Jag har aldrig sett ett så stor kärnminne tidigare, och misstänker att det är en äldre typ. Jag tror nämligen inte att spolarna lagrar data mekaniskt, utan induktivt istället. Det skulle möjligen kunna förklara dimensionerna. 1966 är kanske tillverkningsåret, men jag tror att konstruktionen är mycket äldre, kan till och med tänka mig en elektrisk skrivmaskin från 40-talet. IBM var oerhört stora på sådana grejer. De är också kända för att tillverka produkter under mycket lång tid, därav en del av förklaringen till deras problem på pc-marknaden.

Att kärnminne läses destruktivt stämmer, men det gör även DRAM. En läst bit återskrivs medan överföringen sker.

Den artikeln har ju redan kommit tillbaka. http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=475

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Hmm, det förbryllar mig att moduler är såpass stor. När artikelarkivet kommer tillbaka finns ju min artikel om minne tillgänglig igen, och bilder på kärnminne. Jag har aldrig sett ett så stor kärnminne tidigare, och misstänker att det är en äldre typ. Jag tror nämligen inte att spolarna lagrar data mekaniskt, utan induktivt istället. Det skulle möjligen kunna förklara dimensionerna. 1966 är kanske tillverkningsåret, men jag tror att konstruktionen är mycket äldre, kan till och med tänka mig en elektrisk skrivmaskin från 40-talet. IBM var oerhört stora på sådana grejer. De är också kända för att tillverka produkter under mycket lång tid, därav en del av förklaringen till deras problem på pc-marknaden.

Att kärnminne läses destruktivt stämmer, men det gör även DRAM. En läst bit återskrivs medan överföringen sker.

Jepp, men utöver detta tillkommer även refresh. Refresh idag är emellertid idag knappast längre någon riktigt prestandatjuv. Inte för att refreshen är mer sällsynt, utan för att den är tillräckligt sällsynt jämte minnets klocka att det knappt märks. Observera att liksom halvledar-ROM så läses kärn-ROM (t.ex. TROS) ickedestruktivt.

Kärnor kan vara rejält stora, även på 60-talet. Det typiska stället att hitta riktigt stora kärnor, med flera millimeter i diameter är i apparater som har lite med minne, och apparater där accesstid inte är av vikt. Alltså kringutrustning som skrivare. Wang Computers hade i sina kalkylatorer också riktigt feta kärnor på slutet av sextiotalet. Stora kärnor är något billigare, inte i materialkostnad, men i tillverkningen av själva minnet. Måste man ha stort minne med låg accesstid blir emellertid stora kärnor till stora problem eftersom de upptar enorm volym och konsumerar massvis med ström, och gör det fort. XY-strömmen mäts faktiskt i hela ampere för stora kärnor. För en printerbuffert eller för minnesregister i en kalkylator är det inte så stort problem, men det säger ju sig självt att i en generell datamaskin vill man adressera snabbt, vilket försvåras av höga strömmar.

Därför är jag mindre fundersam över storleken. Induktivt? Du menar som i en återkopplingskoppling, inte helt olikt en "inverter" - där en minnesbit helt enkelt lagras som induktionsstötar som via en förstärkning återförs i systemet? Hmm. Jag tror inte det. Det skulle inte vara trivialt eftersom varje kärna behöver en operationsförstärkare. Då är det billigare att bygga en vippa för varje minnescell, t.ex. med tyratoner. Möjligen om de var arrangerade som ett fördörjningsminne, men då är ju nickelslingor bättre. Fast du tänker kanske på kärnor som grindar, vilket förekom, även om det är ytterst ovanligt, åtminstone utanför japan.

Nä, jag tror att minnet (om det öht är ett sådant och inte en logikkrets där kärnorna fungerar som t.ex. majoritetsgrindar. Grunkan gick under ett namn som jag inte minns. Men det stämmer inte riktigt: Mig veterligen satt som sagt alla sådana grindar i tidiga japanska datorer). Men säker är jag inte.

De första kärnminnena dök inte upp förrens mycket sent 40-tal, och användes först praktiskt under tidigt 50-tal, bl.a. i och med Whirlwind, så att återfinna kärnor i egenskap av minne i en skrivare från 40-talet är om än inte omöjligt, så osannolikt. Som sagt, stora kärnor fanns det gott om även på sena 60-talet. Detta hindrar inte skrivarens konstruktion från att vara äldre, men 40-tal är lite väl tidigt.

Billiga återkopplade system lämpliga för räkneapparater och printrar från denna tid är i stället ett nickelfördröjningsminne. Dessa kunde göras rätt små (ungefär som cigarettpaket eller hårddiskar) och höll något tusental bitar. Nackdelen är att minnestypen är flyktig. Nickelminnet fungerar precis som de ännu äldre kvicksilverminnen. Som princip är det en högtalare i ena ändan och en mikrofon i den andra. Sedan låter man en förstärkare skapa rundgång. Detta blir ett cykliskt minne. Eftersom ljudvågens utbredning är förutsägbar i nickel eller kvicksilver kan man tätt sammanpacka bitar. Från något hundratal till något tiotusentals bitar per meter är möjligt. Detta måste ju vara ett av de märkligaste sorterna i datorhistorien - bit per meter!

Den som vill ha en mer tekniskt utförlig beskrivning av det underbara ferritkärneminnet kan läsa mer på:
http://ed-thelen.org/comp-hist/navy-core-memory-desc.html

Edit: Ursäkta om inlägget blev lite rörigt. Jag skrev det för några timmar sedan, och har redigerat lite hit och lite dit.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

MBY är inte allmänbildad, han e nog lite tokig, är det något han INTE kan/vet om?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
MBY är inte allmänbildad, han e nog lite tokig, är det något han INTE kan/vet om?

nu är du taskig mot MBY..
jag tycker personen i fråga är trevlig och är inspirerande.
hehe

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Vilken fantastisk läsning. MBY tack för dom utförliga förklaringar.

Permalänk

till och med jag fattar stora delar av det

lite off.. men hur gamla grejor är du intreserad av?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Alltid härligt att kika i sådana här trådar! Och tack MBY för ditt ändlösa kunnande!

Permalänk

OT:

MBY:

Har du varit på Deutsche museum i München?
Där finns det datorer från långt tillbaka.
Har du vägarna förbi södra Tyskland kan jag varmt rekommendera ett besök där.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Avstängd

Tackar, tackar för uppmärksamheten alla! *rodnar*

Tänk dock på osäkerheten i mitt inlägg och att Ulvenstein minsann kan sina saker likaså!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptenstjärt
OT:

MBY:

Har du varit på Deutsche museum i München?
Där finns det datorer från långt tillbaka.
Har du vägarna förbi södra Tyskland kan jag varmt rekommendera ett besök där.

Nej tyvärr, men det är ett givet resemål om jag har vägarna förbi. Du läste väl min tråd där jag framhåller uppfattningen att Konrad Zuses datorer var de första?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Ja, faktiskt. Den tråden låg och spökade i bakhuvudet när jag var där och kikade. Tyvärr var jag väldigt stressade när jag kom till datoravdelningen(den ligger på tredje våningen) så jag hann inte förkovra mig i alla bildtexter och fick hoppa över varannan monter.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

Får man ställa en personlig fråga MBY? Hur gammal är du?

De låter som du har varit med om MYCKET!
Du kan så jäkla mycket! Förstår inte hur du kan så mkt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakke
Får man ställa en personlig fråga MBY? Hur gammal är du?

De låter som du har varit med om MYCKET!
Du kan så jäkla mycket! Förstår inte hur du kan så mkt!

Är det en liten "Rainman" vi har här på forumet månne?

OnT intressant pryl och läsning.

Permalänk
Avstängd

Jag är 27, och gillar att läsa böcker. Mer komplicerat än så är det faktiskt inte.

Edit: Och nej, jag är inte "savant", utan en (nästan) helt normal person.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Du är som skalman

snacks: Vad är en rainman?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakke
Vad är en rainman?

http://www.imdb.com/title/tt0095953/

Permalänk
Medlem

Var det något jag INTE väntade mig som svar så var det en länk till IMDB

Visa signatur

Militant VIM-användare.