Förhandstitt på ett sockel F-moderkort

Permalänk
Melding Plague

Förhandstitt på ett sockel F-moderkort

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

1 PCI-X och 4 PCI, på ett moderkort med stöd för 2st quad core-processorer... Låter lite fel i mina öron?
Någon insatt som känner för att förklara varför de inte har flera PCI-X (och färre PCI) när de ska vara bakåtkompatibla?

... Samt varför det inte har PCI-Express alls?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

endast 1.5vcore ochså,klent och sen byglas 2 pluggar för att ändra fsb till max 320

skrattretande allså

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
1 PCI-X och 4 PCI, på ett moderkort med stöd för 2st quad core-processorer... Låter lite fel i mina öron?
Någon insatt som känner för att förklara varför de inte har flera PCI-X (och färre PCI) när de ska vara bakåtkompatibla?

... Samt varför det inte har PCI-Express alls?

Undrade exakt det samma :/

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
1 PCI-X och 4 PCI, på ett moderkort med stöd för 2st quad core-processorer... Låter lite fel i mina öron?
Någon insatt som känner för att förklara varför de inte har flera PCI-X (och färre PCI) när de ska vara bakåtkompatibla?

... Samt varför det inte har PCI-Express alls?

Satt precis och undrade samma sak. Finns väl inget behov att ha en enda 32 bitars pci på ett sådant kort. 3 PCI-X och 1-2 PCIe hade känts något bättre.

Pytonorm. Detta kortet riktar sig till seriöst folk. Inte till barn.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Satt precis och undrade samma sak. Finns väl inget behov att ha en enda 32 bitars pci på ett sådant kort. 3 PCI-X och 1-2 PCIe hade känts något bättre.

Pytonorm. Detta kortet riktar sig till seriöst folk. Inte till barn.

Svarade du händelsevis inte nu på din egna undran? Som sagt, ett moderkort som riktar sig till seriös folk - eller snarare seriösa applikationer - bör ha seriösa kortplatser. Eftersom en tänkbar applikation är en server, så är det viktigt att de speciella kort som ska sitta i passar. Kanske är korten unika och kommer från ett äldre system.

Hursomhelst, andelen möjliga och omöjliga PCI-kort överskrider andelen PCIe och PCI-X sammantaget, många gånger om. Vi talar om IO-kort, samplingskort, AD/DA-kort, övervakningskort, styrkort, in-circuit-lösningar, speciella nätverkskort, medicinsk utrustning, och mycket mycket mycket mer som bara finns som PCI (eller rentav ISA), och kommer bara finnas som PCI under överskådlig tid. Tänk på att det fortfarande finns stöd för ISA i industrin, och nya ISA-kort kommer ibland. Nya PCI-kort kommer vi se under många år framöver, och bussen kommer vara "legacy" ännu längre (vilket iof kan gälla PCI-X också).

Jag är säker på att Tyan vet vad de gör; de gör seriösa moderkort. Man kan ju undra, kanske, varför de inte finns fler PCI-X-platser, men titta i servrar och man finner sällan mer än ett PCI-X-kort, om något alls. Visseligen kan PCI sitta i PCI-X, men det är ju en fråga om kostnad och målgrupp. De "mest dunderseriösa" vill ha PCI-X, men kanske även ISA. PCIe är det dock ingen större vits med.

Edit: Många serverkort har få PCI-X, helt enkelt därför att det är så svårt att routa, läste jag nyss.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Som du sade själv. Det går oftast att sätta pcikort i pci-x platser. Problemet är då att man bör ha flera separata bussar för att inte ett enskilt 32 bitars ska dra ner prestandan på exempelvis ett FC-kort. Tyan har säkert andra varianter på kortet med bara en eller möjligtvis ingen 32 bitars pciplats också.

En annan anledning till att det finns många kort med få platser är att 1U servrar är ganska populära och där är det minst sagt bökigt att få en mer än ett kort.

Jag räknar mig till gruppen som föredrar pci-x, men någon gång får vi hasa oss över till pcie Åtminstone till renodlade file/print-servrar. I esx exempelvis (som jag jobbar mycket med) väntar man gärna ett tag att införa "nymodigheter" tills det är testat in absurdum.

Permalänk
Avstängd

Jo, du har rätt. Det jag menade är egentligen bara att om någon standard är given, är det PCI. Givetvis är PCI-X att föredra och det var främst PCIe jag reagerade på - något som är aktuellt i en server först när plats blir över (eller tiden mogen).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."