Permalänk
Medlem

Problem efter datorbygge...

Är inte säker på att detta är rätt forumsdel, men... det är så här: Jag har byggt ihop ett par datorer i mitt liv, men den här gången har jag stött på ett konstigt problem. När jag hade satt ihop allting och skulle starta datorn, hände inget, samt att jag fick en såkallad "beep code". Det var ett långt pip följt av två korta. Jag läste i min moderkortsmanual att jag hade ett Award-BIOS. Sökte då på Internet och fann att denna "beep code" betyder grafikkortsproblem. Testade då att ta bort alla komponenter utan grafikkort, CPU och minne (samt kontakterna för att kunna sätta på datorn). Samma fel. Testade att byta GFXet till den mindre PCIe-platsen. Testade även att byta minnesplats. Kan det vara ett kompabilitetsfel? Tycker delarna skall fungera med varandra. Testade även att ta bort GFXet helt (och även att köra med ett RIKTIGT gammalt PCI-grafikkort) med samma resultat. Kan det vara ett minnesfel trots att pipen tyder på GFXet? När jag packade upp moderkortet så satt ena piggen för fläkten till chipsettet (är inte så insatt? heter det så? nForce-saken iaf...) inte fast i moderkortet, så jag satte dit den som den skulle och tänkte inte mer på det. Kan den blivit skadad? Kan tillägga att alla fläktar snurrar som dom ska. Måste veta vilken del det är fel på för att garantin skall kunna gälla, och har tyvärr ingen vän eller nått annat moderkort med PCIe så jag kan testa GFXet. Kan det vara att nätaggregatet som följde med chassitet är för svagt? Installationen av CPUn samt fläkten gick galant, utan minsta problem.

A-Case 4603 Black Airguide, 360W
"En kraftfull nätdel medföljer (360W (Ball-bearing))."

Moderkort / Socket 939 (AMD)
ASUS A8N-E nForce4

Processor / Socket 939 (AMD)
AMD Athlon64 Venice 3800+ BOX

Internminne DDR 400 PC3200 184-pin / Diverse
1024MB

Grafikkort ATI PCI-Express
PowerColor Radeon X550EZ, 256 MB

Det känns ju helt klart som att nått är galet med moderkortet, men tänkte höra om ni har några tips?

Permalänk
Hjälpsam

Kan vara moderkoretet som är lite galet ja, föreslår att du tar ut hela rasket och kör på kartong istället för i chassit där det är lite lättare att byta komponenter och utsluter alla chanser för kortslutning via chassi etc.

Nätagg är inte det kraftigaste, men din hårdvara är inte så farlig heller, så det skall inte vara några som helst problem att botta med den. Glöm inte att koppla både 20/24 pin kontakten och 4pin kontakten i moderkortet (lätt att glömma även för den erfarne).

Gå igenom alla jumprar som finns på moderkortet (inte så många antagligen), tex så att clear-Cmos inte är i fel läge osv.

Försök testa med andra komponenter om du har reserv, tex som ditt PCI gfxkort. Tex se om du kan ragga upp något annat minne än det noname du nu har.

Återkom gärna efter lite fler tester.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tack för ditt snabba svar!

Har kopplat in båda strömsladdarna till moderkortet... antar att 20/24-pin = den stora ATX-saken och att 4-pin = den som sitter vid (och ger den extra ström?) CPUn?

Den enda jumpern som finns (iaf. som beskrivs i MK-manualen) är just clear CMOS-jumpern, och den sitter rätt. Har även testat att "cleara" CMOS utan resultat.

Har även testat med ett annat minne nu, och det blev samma grej.

Händer det ofta att CPUer är defekta när man köper dem? Grafikkort har jag varit med om 2 gånger men aldrig CPU.

Tycker det är konstigt att den piper för "GFX-fel" oavsett om jag:
- inte har nått kort i
- om jag har PCIe-kortet i ena platsen / andra platsen
- när jag har ett vanligt PCI-GFX (har dock ingen aning om det ens ska fungera med dagens moderkort?)

Hade varit bra om jag kunnat testa mitt GFX! :\

Permalänk
Hjälpsam

Ja det var de kontakterna jag syftade på atx/aux kablaget.

Att processorer är defekta vid leverans är ytterst ovanligt (men inte omöjligt). Testa även med minnet i olika minnes slottar, dels kan det bero på defekt minnesslott (ganska vanligt jämfört) eller att manualen helt enkelt är feltryckt när den uttrycker vilken slott som skall användas.

Ett annat alternativ är att moderkortet har ett äldre BIOS som är förberett för Venice (måste vara ett riktigt gammalt hyll exemplar för det, men inte omöjligt).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI