Blu-ray för datorn är här, men spelar inte filmer

Permalänk
Melding Plague

Blu-ray för datorn är här, men spelar inte filmer

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grafikkort med HDCP-stöd finns väl visst, var det inte någon nyhet här om det för några dagar sen?

Permalänk
Medlem

Välkomna till framtiden....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor
Grafikkort med HDCP-stöd finns väl visst, var det inte någon nyhet här om det för några dagar sen?

Hm fan, det skall ju finnas några sådana grafikkort. Sony-killen måste rökt för många playstation-handkontroller Ändrade nyheten.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Palla detta...

Permalänk
Medlem

Och där försvann alla orsaker till att uppgradera till Blu-ray.. Inte fan pungar jag upp tusentals kronor på ny utrustning som jag inte kan använda som jag själv vill. Screw u Sony...

Permalänk

usch Sony. Hade lite respekt för de tack vare PS3, men detta var droppen...

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Och där försvann alla orsaker till att uppgradera till Blu-ray.. Inte fan pungar jag upp tusentals kronor på ny utrustning som jag inte kan använda som jag själv vill. Screw u Sony...

Det är ju exakt samma sak med HD-DVD.
För att mjukvaran ska spela upp filmen krävs fullt stöd för HDCP, det gäller skärm, grafikkort och operativsystem. Enbart windows Vista, tolkar jag det rätt kommer man aldrig att kunna spela blu-ray eller hd-dvd i XP.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Another_Lundis
Det är ju exakt samma sak med HD-DVD.
För att mjukvaran ska spela upp filmen krävs fullt stöd för HDCP, det gäller skärm, grafikkort och operativsystem. Enbart windows Vista, tolkar jag det rätt kommer man aldrig att kunna spela blu-ray eller hd-dvd i XP.

ja det är ju ett scenario.. =/ undrar vad Apple håller på med förresten.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

men hur funkar det med den där krypteringen då.. innebär det att för att spela upp och se filmen på sin dator, så funkar inte den vanliga dator skärmen utan att man måste ha en hd tv som stödjer krypteringen...

i så fall kan både hd-dvd och blue-ray skita på sej

Permalänk
Medlem

Inte så men man kan väll inte säga att den inte spelar filmer eller?
Problemet ligger inte i hårdvaran utan i mjukvaran. så det är som att säga att tex något bootleg grafikkort från någon framtida grafikkortserie inte skulle klara av spel för det inte finns drivrutiner.

eller missuppfattade jag artiklen?

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Känns som jag sitter kvar på dvd tills den dagen någon smart ryss eller kines erbjuder något bättre...

Permalänk
Medlem

oo yeah 25gig med en speed på 2x och som inte är återanvändningsbar låter ju verkligen frestande

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Om det ska vara krav för Windows för att använda detta tror jag dom får tänka om fetmycket.

Permalänk
Medlem

äsch det kommer väl finnas nåt sätt att komma runt även detta..

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

HDCP... Hur länge tror Sony att de kan hålla det här fortet då? Bit inte den hand som föder er. Idioter...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
oo yeah 25gig med en speed på 2x och som inte är återanvändningsbar låter ju verkligen frestande

Låter väl ganska bra eftersom att "*x" är procentuellt till storleken? Eller har jag fel

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem

Fixa fram lite större hårddiskar och mer bandbredd så kan de behålla sina skivor, och vi tankar filmerna istället.
Problemet löst.

Efter den där "buggen" i windvd som gjorde att man kunde ta fullres screenshots så undrar man ju hur starkt det här HDCP verkligen är.
Så länge all data ska gå igenom ett vanligt windowsprogram så finns det ju ingen chans i världen att krypteringen håller när de äntligen börjar skicka ut lite filmer på marknaden på allvar.

Permalänk

hdcp-kompatibel mjukvara... mjukvara med inbäddat rootkit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanosuke555
hdcp-kompatibel mjukvara... mjukvara med inbäddat rootkit?

typ, min första tanke...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Låter väl ganska bra eftersom att "*x" är procentuellt till storleken? Eller har jag fel

Vad jag vet så är 1x på CD-skivor 1200kbit/s eller nåt, hastigheten som behövs för att spela upp musik.
1x på DVD-skivor är 11Mbit tror jag, vanlig filmuppspelning (max bitrate).
Enligt Blu-ray.com är deras 1x 36Mbit/s, men filmer kommer att kräva 54Mbit/s så den minsta hastighet man kommer att se är nog 2x. Dumt enligt mig.

Så 2x-brännaren kommer att skriva i 72Mbit/s (9MB/s), ungefär 6,5x DVD-hastighet.

Permalänk
Medlem

Jag har en gnagande känlsa av att DVD skivor kommer stanna ett bra tag framöver. Modernt eller ej spelar ingen roll. När folk fattar hur rökta de blir på Blu-ray går dom till det som "fungerar". Sony kan stoppa upp sin spelare i lämplig kroppsöppning där den inte gör mig någon skada.

Ursäkta det vulgära men jag blir så sur på sonys påhitt. Företaget är helt klart bland de värsta både när det gäller musik och film. Connect music store, rotkit skandalen och nu Blu-Ray. muppar...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Om det ska vara krav för Windows för att använda detta tror jag dom får tänka om fetmycket.

Jo, för företag som bara släpper sina produkter till windows misslyckas ju alltid.

obs! Det kan ha smugit sig in en gnutta ironi i inlägget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Vad jag vet så är 1x på CD-skivor 1200kbit/s eller nåt, hastigheten som behövs för att spela upp musik.
1x på DVD-skivor är 11Mbit tror jag, vanlig filmuppspelning (max bitrate).
Enligt Blu-ray.com är deras 1x 36Mbit/s, men filmer kommer att kräva 54Mbit/s så den minsta hastighet man kommer att se är nog 2x. Dumt enligt mig.

Så 2x-brännaren kommer att skriva i 72Mbit/s (9MB/s), ungefär 6,5x DVD-hastighet.

1x för CD är 150 standard för CD-ROM har visst blivit 2x, dvs 300 som jag fattat det.

http://www.videohelp.com/dvd bra sida för olika standarder och bitrates.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är ledsen men många här är fulla av skit.

När Trusted Computing först var på tapeten sa alla att den dator dom hade nu var den sista dom skulle köpa. Vem behöver mer än det som finns nu var argumentet. Bla bla bla. Minoriteten här (datornördarna) kommer att fortsätta köpa nya datorer trots diverse hårdvaruskydd. Majoriteten utanför har ingen aning om dessa skydd och kommer att fortsätta att köpa nya datorer.

Permalänk
Avstängd

jag bryr mig inte så mycket,tycker nästan dvd är lite overkill
ne en cdspelare duger åt mig,dvd känns lite för nytt för mig nästan

plastskiva som plastskiva ju!
det blir väl mer dvd man få plågas med om man ska andvända vista sen iallfall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
1x för CD är 150 standard för CD-ROM har visst blivit 2x, dvs 300 som jag fattat det.

http://www.videohelp.com/dvd bra sida för olika standarder och bitrates.

150kB/s = 1200kbit/s.

Permalänk
Medlem

Bara hoppas att dvd-jon i framtiden blir känd som bluray-jon då...

Permalänk
Medlem

det finns idag en bug i koperingsskyddet + windvd 7 som behövs föratt kunna se dessa filmer som gör att man kan använda ett program som tar screenshoots av hela filmen så man senare kan klippa ihop bilderna till en fungerande film. Fast jag tror att detta sänker kvaliten men var bara lugna snart så listar nån ut ett trevligt sätt att bli av dessa skräp skydd

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Prislappen på enheten är som vanligt med nya produkter i största laget.
Minns den första cd-brännaren vi införskaffade som gick loss på runt 8000:-
Men det var pengar man snabbt kunde få igen med hjälp av brännaren!!

I dag kan man köpa en lite NAS-enhet till stt skrivbord för 5000:-
som klarar alla mediabehov.

Kommer Blue_ray med bättre capacitet ?

Visa signatur

Intel 486 DX-66 4 MB RAM , 0.5 MB VGA , 270 MB HD, 14" CRT, 2x CDROM - Så började mitt beroende!!