Permalänk
Medlem

Minne eller modekort?

Tja!

Jag har lite problem att få igång en dator.

Det började med att datorn frös sig sen gick det inte att starta windows igen. Jag provade då att installera om datorn men när installationen av Windows läser in lite drivar precis i början(där man kan trycka på en knapp för att installera SATA drivers) så går den ut i "dos" liknande läge, här ska den sen gå tillbaka in i installations programmet igen vilket den inte gör?

Vi har provat andra DVD spelare på andra IDE platser, vi har även formaterat en av diskarna i annan dator utan framgång?

När vi kör minnes test programmet mem86 så fick vi 1 fel av 14 körningar under nära 10 timmar felet var då:

Failing adr: 0000acc6a6c - 172,3 MB
Good: 44a02092
Bad: 44a00092
ErrBits: 0000200

Är minnet kasst ?

Annars var jag helt inna på att det var modekortet som jäklades.
Modekortet är ett Asus A7V8X-X och minnet är ett 512 twinmos.

Några förslag?

//Jimmy

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hjälpsam

Ett fel på 10 timmar är så gott som ingenting och är troligen inte problemet.

Det lutar nog mer åt moderkortet där, kika efter svullna eller läckande kondencatorer tex. Men det kan vara en rad andra fel också. Kan lika gärna vara nätagget som har fått ojämn spänning på någon lina.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Ett fel på 10 timmar är så gott som ingenting och är troligen inte problemet.

Det lutar nog mer åt moderkortet där, kika efter svullna eller läckande kondencatorer tex. Men det kan vara en rad andra fel också. Kan lika gärna vara nätagget som har fått ojämn spänning på någon lina.

Aha, felet uppstod på 4e körningen men totalt vis så kan man säga 1 fel på 10 timmar.

Det känns som om det är modekortet som strular men det kan ju vara som du säger också att det uppstått något fel i nätagregatet. Så ska man vara på säkra sidan så bör man köpa nytt nätagregat och ett modekort om det nu finns modekort för XP CPUer fortfarande?

//Jimmy

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hjälpsam

Se om du kan få tag i nåt moderkort med VIA KT880 chipsette, i mina ögon det trevligaste som gjorts till SocketA

Här är några alternativ
http://prisjakt.se/kategori.php?k=s1069547#rparams=k=s1069587
(nForce2 och VIA KT880 kort på den listan, det vettigaste som fanns till SocketA)

Vänta med nätagget, kan bli dyrt nog ändå.

Bättre är att kolla begagnat marknader, swec marknad, blocket, tradera etc.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI