MSI NEO-F, en snabb liten fråga bara..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2005

MSI NEO-F, en snabb liten fråga bara..

Tjenixen, ska införskaffa nytt moderkort, processor, minne och grafikkort, dags för den stora uppgraderingen
Jag undrar dock en grej, om man kollar på moderkortet härunder, och går in på "Tester" och läser det testet så verkar det nästan som att man behöver spec drivrutiner för att använda en vanlig IDE-hårddisk??

Jag är verkligen ingen hejare på SATA hårddiskar, jag har funderat på att byta upp till det ett tag men det har aldrig blivigt av.
Nu är det dock dags, men jag vill gärna kunna använda mina 2 IDE hårddiskar tills jag har råd att köpa 2 riktigt bra SATA.

Så jag har ingen aning hur det ligger till med detta moderkortet, varför snackar killen i testet om att man ska göra iordning en driver cd om man har tänkt använda en IDE hårddisk? Är det bara löst svammel eller är det något klydd med IDE-chippet i detta moderkortet?

Moderkort: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322929&cks=ACC
CPU blir givetvis en E6600.

Tack på förhand!

CPU: Intel Core 2 Duo E6600 RAM: 8gb DDR2 1333mhz Video: nVidia 560TI Sound: Asus Xonar D2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2004

Det är ju så att ICH8 sydbryggan som finns på alla P965 kort bara stödjer SATA2(3.0Gbps) .Därför finns det en sekundär brygga (JMicron) som gör så att man kan använda SATA/IDE.Så ska du lägga in ditt OS på IDE/SATA HDD så får du trycka F6 i början av OS installeringen och sedan installera dom drivrutinerna som följer med på diskett förmodligen till ditt moderkort.Hoppas det klarnade

Lycka till.

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2005

Okejsi, tackar

CPU: Intel Core 2 Duo E6600 RAM: 8gb DDR2 1333mhz Video: nVidia 560TI Sound: Asus Xonar D2