skulle inte AMD sänka priset på sina processorer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drifty
Precis som Rapidfool skrev så var inlägget inte alls riktat mot dig Frixos, utan mot ACDC. Tyckte hans attityd var aningen spydig genom hela tråden. Exempelvis:
"Kanske är det dessa personer som AMD:s ledning förlitar sig på; "Vi har många dumma fans som köper våra processorer ändå"".

"Du är ju komisk.

Vadå se det man vill se.

Du ville köpa AMD och därför ser du de fakta du ville se och blundar för de du inte ville se."

Tyckte bara att det var onödig att låta så aggresiv istället för att acceptera att han faktisk köpte en AMD (borde väl han få göra right?).

Ja visst får han köpa den, men när han börjar skriva att han gjorde det för att moderkorten kostar 1000kr mer (som de inte gör) och sedan när jag överbevisat honom att de kostar runt samma prisklass säger han att de endå inte finns i lager, så överbevisar jag honom IGEN och han hittar på att det står "Preliminärt 10 st. 2006-08-26" för honom. Visst får han köpa en AMD, det är inte min dator alltåså inte min problem. Men när han börjar snacka skit så säger jag emot honom. Tål inte när folk snackar skit om Intels nya processorer. Jag är inget Intel Fanboy men jag tål inte när folk snackar skit bara. (jag är allergisk mot fanboys serru )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Ja visst får han köpa den, men när han börjar skriva att han gjorde det för att moderkorten kostar 1000kr mer (som de inte gör) och sedan när jag överbevisat honom att de kostar runt samma prisklass säger han att de endå inte finns i lager, så överbevisar jag honom IGEN och han hittar på att det står "Preliminärt 10 st. 2006-08-26" för honom. Visst får han köpa en AMD, det är inte min dator alltåså inte min problem. Men när han börjar snacka skit så säger jag emot honom. Tål inte när folk snackar skit om Intels nya processorer. Jag är inget Intel Fanboy men jag tål inte när folk snackar skit bara. (jag är allergisk mot fanboys serru )

Jag står för vad jag sagt. Av de moderkort som länkade var den som kostade 1450 kronor mest realistiska att få eftersom det är så få kvar i lagret för de andra. Går du in i Datorbutiken så hittar du nån som kostar runt 2400.

Med AMD kan jag få en hyfsat moderkort för runt 700 kr som dessutom finns i lager i tllräckligt många antal och som med 100% säkerhet kommer att skickas på engång. Så enkelt resonerar jag. Om det nu stör dig så mycket så är det ditt problem. Du behöver inte börja förolämpa mig för det...

Intel eller AMD, jag bryr mig inte faktist. Hade jag kunnat hitta en hyfsat moderkort med Intel till ungäfer samma pris som jag kunde få på engång så hade jag köpt det....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yasko75
Jag står för vad jag sagt. Av de moderkort som länkade var den som kostade 1450 kronor mest realistiska att få eftersom det är så få kvar i lagret för de andra. Går du in i Datorbutiken så hittar du nån som kostar runt 2400.

Med AMD kan jag få en hyfsat moderkort för runt 700 kr som dessutom finns i lager i tllräckligt många antal och som med 100% säkerhet kommer att skickas på engång. Så enkelt resonerar jag. Om det nu stör dig så mycket så är det ditt problem. Du behöver inte börja förolämpa mig för det...

Intel eller AMD, jag bryr mig inte faktist. Hade jag kunnat hitta en hyfsat moderkort med Intel till ungäfer samma pris som jag kunde få på engång så hade jag köpt det....

Jag går inte in på Datorbutiken.
Jag gav dig ett hyfsat moderkort runt 900 då det fanns 5 i lager. Då betyder det att de kommer skickas. Komplett är jävligt snabb när det gäller att skicka iväg det som man beställt. De har fått mycket bra kritik. Jag förolämpade aldrig dig. Men du börjar ju snacka massa skit. Jag skrev det i mitt förra inlägg.
Jag bryr mig inte heller om det är Intel eller Amd. Jag trodde samma sak som du gör nu, fast jag tänkte så för 3 veckor sen. Precis när jag tänkte beställa en 4600+ x2 så tog den slut. Så jag tänkte kolla på Core 2 Duo och såg att de var mycket bättre än AMD så jag kollade efter moderkort och såg att de inte kostade skjortan. Så jag beställde det för 2 veckor sen, fast det har varit brist på just den proppen jag beställt. Men det kommer säkert vara värt väntan när jag väl får grejjerna.

Permalänk
Medlem

core 2 inte så gudalikt mkt snabbare att det är värt alla lägga pengar på, mobo,cpu,minne, eventuellt lite annat krafs, då e det lättare att köra x2a som är ganska bra!

sen undrar jag en grej, har inte intel härmat AMD med grejjer per mhz arbetet? inte var ju på väg mot 4ghz sträcket men nu e dom nere i 1.8ghz+ WTF?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ok för att avsluta denna pajkastning så får jag lägga in en liten förklaring till vissa inlägg.

1. Om du sitter med ett gammalt AMD 939 system 3500+ och nedåt med ett lite äldre grafikkort så blir din bästa uppgradering för pengarna Ny x2 processor och nytt grafikkort och/eller bygga på till 2gb ram. Hittar du dessutom en Toledoprosessor som är nedsatt så har du tur.

2. Vill du köpa ett riktigt budgetsystem som presterar bra så kan du få ett 939 system riktigt billigt. Där är 939 fortfarande ganska mycket billigare än c2d

3. Vid introduktionen av c2d så var priserna på moderkorten och tillgängligheten på moderkorten och processorerna dålig. Då kunde man få ett AM2 system ganska mycket billigare än ett c2d system så att det kunde löna sig. Idag finns billig~1000kr moderkort till c2d vilket gör att du får ett c2d system för samma pris som ett AM2.

4. c2d systemen som kostar lika mycket som ett AM2 presterar bättre orginal och mycket bättre klockat. De drar dessuton lite mindre kräm än AM2. Bortsett från den nyaste 3600+. Så i dagens läge om du inte har en verklig fix budget så är det värt de få extra hundralapparna ett c2d system kostar.

5. Köper man ett c2d system idag så är minneslatenserna inte något att bry sig om. Om du vill klocka mycket så lönar det sig bättre att köpa billigare pc-5300 minnen och ta en e6600 processor än att ta dyrare snabbare minnen och en e6300 processor. De budgetminnen jag sett testas klarar alla ddr800 vilket skulle ge dom en fsb på 400 vilket ger en klock på ca 30%.

6. Jag kan i dagens läge inte se någon som helst fördel med att köpa ett AM2 system jämfört med ett c2d om du köper det nytt.

Permalänk
Medlem

Aka_The_Barf: Du läser inte. Jag snackar om s.AM2 vs s.775 C2D. Om du inte visste det behöver man ett nytt moderkort, nya minnen och ny processor ifall man ska skaffa AM2. Så det är smartare att skaffa en Core 2 Duo. Och som loranga1 säger, det är värt de få extra hundralapparna ett C2d system kostar.

Permalänk
Medlem

Frixos jag måste gå in och peta i lite vad du säger trots att grundtanken i vad du säger är rätt. Trådskaparen frågar ju faktiskt vem som vill ha AMD nu? Vilket jag tolkar som både AM2 och 939 system.
Svaret är punkt 1 och 2 i det jag skrev tidigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loranga1
Frixos jag måste gå in och peta i lite vad du säger trots att grundtanken i vad du säger är rätt. Trådskaparen frågar ju faktiskt vem som vill ha AMD nu? Vilket jag tolkar som både AM2 och 939 system.
Svaret är punkt 1 och 2 i det jag skrev tidigare.

Jo du har rätt. Jag är lite överhettad. Det är så varmt i mitt rum, men öppnade nyss fönstrerna så det lär nog bli svalare. Men om man har ett s.939 system redan och har stram budget köper man en x2, men om man har pengarna och vill ha en framtidssäker dator så köper man en Core 2 Duo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yasko75
Jag köpte en ny processor+moderkort+grafikkort+minne igår och valde AMD 64 X2 3800+.

Problemet med de nya Intel processorerna är att moderkorten är dyrare, så även om processorerna är i samma nivå så måste man betala drygt 1000 kronor mer för moderkortet(ja, jag vet att det kommer att dyka upp billiga om nån månad men vill inte vänta)

Om inte annat så finns det 4-5st moderkort från Asrock i lager i de flesta butikerna som klarar Core 2 Duo för under 800:-

Permalänk
Avstängd

Ursäkta om jag uppfattades som 'spydig'. Det var inte min avsikt.

Om du ska uppgradera med enbart ny processor med befintliga minnen och moderkort är inte det riktigt tillämpbart det jag skrivit. Jag har huvudsakligen pratat om då du köper nytt system även om jag kan förstå att detta kan ha missuppfattats.

Ska du göra en mindre uppgradering kan jag förstå om det är både billigare och enklare att köpa något som passar ditt befintliga moderkort.

Sen är det ju också en annan sak om du vill ha ett budgettsystem. Då skulle jag själv ha handlat AMD då den billigaste processorn i Intels Core 2 duo serie kostar 1700:-.

Permalänk
Medlem

aha ja tänkte nog mest på dom som sitter på 939 system!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det här att Core 2 drar mindre ström är sant "ibland" till "oftast" beroende på hur proppen används... På load är det en j*vla skillnad uppemot 50w lägre förbrukning på core 2. Men när man tittar på Idle är det mindre tydligt vilken som drar minst. Jag har sett tester där Amd X2 drar mindre på idle och på Spcr diskuteras det friskt om detta. Vissa tester där de mäter effekten vid vrm så får Amd ner till en tredjedel av strömförbrukning hos Core 2. Om man bryr sig om stabilitet (mindre pressad nätdel på load) så är Core 2 alltså överlägsen. Men sen när det gäller att spara på elräkningen och oljudsnivån så är idle-förbrukingen intressantast. En hemdator* går 90% av tiden på låg load. Då är valet inte lika säkert längre. Core 2 har i alla fall inte något större övertag, om något alls. Mycket pekar istället på att Amd drar mindre på idle.

Jag har inte gjort all min läxa på eist och speedsteep...
Men de tester jag sett har detta också varit påslaget resp. avslaget analogt med Amds CnQ.

Sen drar 965-kretsen en himla massa ström också, nästan 20w vilket är mer än 975. Fast minnensbandbredden har blivit mkt trevligare i och med 965 i och för sig. Hoppas minnes-bw är minst lika bra på rd600 som ska va hyffsat sval. Då kommer den att vara ett riktigt vinnarchipset. NF-590 slukar ström.... nästan mer än NF-4 verkar det som.

* Läser man MBYs inlägg så lär man sig alltid något nytt eller blir påmind om nått man glömt.