Mystiskt BOOT/POST-problem - hjälp tack! belöning om fel hittas:)

Permalänk

Mystiskt BOOT/POST-problem - hjälp tack! belöning om fel hittas:)

Hej,

Har ett konstigt problem. Mitt moderkort Asus A7V266-C stannar i boot-processen och kommer inte vidare varje gång man startar om datorn. Den stannar vid bios-versions-visning på skärmen men kommer inte vidare till att identifiera hårdvara som processor minne osv. Varje gång BOOT-processen inte funkar så ställs processorn ner från XP2200+(orginal) till safemode 1350MHz.

Detta händer ENDAST om jag startar om datorn. Om jag stänger av den och sedan startar upp funkar allt fint.

Har någon här upplevt detta tidigare? Vilda gissningar om vad som kan vara felet uppskattas mycket, och jag ger gärna en processor i BELÖNING till den som kommer på nåt som funkar - en AMD THUNDERBIRD 1000MHZ - om denne vill ha;)

Tack på förhand!

Visa signatur

| AMD XP 1700+@2100MHz | nVidia nForce2 | nVidia GeForce4 Ti4400@295/650 | 2x256Mb CH5 Dual | 12k+ 3DMark01 SE | Luftigt |

Permalänk
Medlem

Har du resettat cmos?
Vad har du för nätagg?
Har du flashat bios?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sme
Har du resettat cmos?
Vad har du för nätagg?
Har du flashat bios?

Kanske borde skrivit vad jag gjort, sorry.

Testade i morse att resetta CMOS - vilket verkade funka - jag fick ändra om safemode i BIOS. Nätagg är ett gammalt 300W MACRON - som jag inte kört på datorn förrut faktiskt.

Flashade BIOS igår till nyaste versionen som inte är beta.

Ska prova o byta nätagg strax - tack för tipset, hoppas det funkar!

Visa signatur

| AMD XP 1700+@2100MHz | nVidia nForce2 | nVidia GeForce4 Ti4400@295/650 | 2x256Mb CH5 Dual | 12k+ 3DMark01 SE | Luftigt |

Permalänk
Medlem

Testa att köra lite mindre aggresiva timings på dina minnen också, och höj spänningen ett enda snäpp till processorn om ett nätaggsbyte inte hjälper.

Permalänk

Bytte just nätagg - samma problem:(

Visa signatur

| AMD XP 1700+@2100MHz | nVidia nForce2 | nVidia GeForce4 Ti4400@295/650 | 2x256Mb CH5 Dual | 12k+ 3DMark01 SE | Luftigt |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kraxelikruxeli
Bytte just nätagg - samma problem:(

Skumt, har du testat att underklocka processorn en aning? Kanske dra ner FSB med 5 mhz eller liknande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sme
Skumt, har du testat att underklocka processorn en aning? Kanske dra ner FSB med 5 mhz eller liknande.

Jo har provat manuella inställningar 50MHz under orig.klock och provat safemode 1350MHz (från 1800) men samma fel! Otroligt irriterande.

EDiT: JAAAAAAAAAAAAAAA!!!! Problemet är löst - när BIOS skulle uppdatera plug and play enheter stannade det och det var nåt strul med CD-brännaren - bytte den mot en annan och så funkade det!!! Tack alla för hjälp ändå!

Visa signatur

| AMD XP 1700+@2100MHz | nVidia nForce2 | nVidia GeForce4 Ti4400@295/650 | 2x256Mb CH5 Dual | 12k+ 3DMark01 SE | Luftigt |