Produkttest: HDA Digital X Mystique 7.1 Gold

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: HDA Digital X Mystique 7.1 Gold

HDA Digital X Mystique 7.1 Gold tillhör inte de dyrare ljudkorten men trots det kan man använda Dolby Digital Live 5.1 formatet till surroundljud. Ifall ljudkvalitén också är bra kanske vi här har en fullpoängare.

Läs produkttestet: HDA Digital X Mystique 7.1 Gold

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag använder en gammal Soundblaster Audigy

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Frågan är bara vem som kan motivera att köpa detta ljudkort för möjligtheten att överföra digitalt komprimerat surroundljud i spel istället för okomprimerat analogt surroundljud?

Digital överföring tillför ju inget jämfört med analog i de flesta fall (förutom att det blir färre kablar).

Att kunna föra surroundljudet digitalt från film kan vara användbart (men det klarar ju även alla andra ljudkort med digitalutgång) då datorn kan stå i ett annat rum än surroundanläggning, men samma behov finns knappast till spel.

Permalänk
Medlem

Detta ljudkortet är nog det bästa som har gjorts med tanke på priset, äntligen någon som öppnat ögonen och recenserat kortet bra gjort Sweclockers!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Har ett sådant kort till min HTPC,
funkar helt ok med 5.1 ljud för alla ljudkällor,
skönt med bara en kabel till receivern.
Buggiga drivare dock, har fått "blå crash" några gånger...

Permalänk
Medlem

Kass review, när det gäller stavning / formulering samt när det gäller test metoden. Personen kunde knappt få det att funka ens, samt varför ens köra med två ljudkort i hela tiden när man ändå ska testa ett, lathet och dåligt.

Permalänk

Ett bra HTPC kort.

Här är en test av storebror till det här kortet (typ samma som Mystique men med DTS) kallat HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect;
http://www.hardware.se/artikkel/26843

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unit01
Kass review, när det gäller stavning / formulering samt när det gäller test metoden.

Kan du ge några exempel?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Digital överföring tillför ju inget jämfört med analog i de flesta fall (förutom att det blir färre kablar).

Surroundförstärkarens D/A-omvandlare är förhoppningsvis mycket bättre än ljudkortets egna, speciellt i det här fallet. I så fall får man klart bättre ljudkvalitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Surroundförstärkarens D/A-omvandlare är förhoppningsvis mycket bättre än ljudkortets egna, speciellt i det här fallet. I så fall får man klart bättre ljudkvalitet.

Tror det är mycket tveksamt till om man kommer uppfatta någon skillnad i spel på ljudkortets och förstärkarens D/A omvandlare.

Till film och musik kan det vara trevligt, men då går det ju att använda digital överföring med valfritt annat ljudkort också. Till spel så tror jag att X-Fi ljudkorten är att föredra då det har en del andra funktioner som förhöjer spelupplevelsen, som gör större nytta än digital överföring. Dessutom har X-Fi ljudkortet rätt bra D/A omvandlare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unit01
Kass review, när det gäller stavning / formulering samt när det gäller test metoden.

Lite ironi över att klaga på stavningen och sen särskriva.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Surroundförstärkarens D/A-omvandlare är förhoppningsvis mycket bättre än ljudkortets egna, speciellt i det här fallet. I så fall får man klart bättre ljudkvalitet.

Tänk på att digital överföring komprimerar ljudet relativt hårt med förstörande komprimering, á lá MP3. Med ett kort med bra DACar som t.ex. X-fi är det bättre att koppla analogt och slippa ett nerpacknings-uppacknings-steg. Sen vet jag iofs inte vad som låter bäst med just det här ljudkortet.

Permalänk
Medlem

En liten miss. Detta är inte det enda kortet med Dolby Digital Live. Turtle Beach har också ett:
http://www.turtlebeach.com/site/products/soundcards/mtgoddl/p...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

kan man inte få se en recension av nåt X-Fi och sen en jämförelse mellan de båda korten?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unit01
Kass review, när det gäller stavning / formulering samt när det gäller test metoden. Personen kunde knappt få det att funka ens, samt varför ens köra med två ljudkort i hela tiden när man ändå ska testa ett, lathet och dåligt.

Well... Jag har kört med multipla ljudkort sen 1993, och aldrig haft några problem. Det är ett grundkrav att drivrutinerna ska vara skrivna för det ändamålet.

Samma sak med buggandet vid försök att köra loopback i RMAA, även om den testmetod jag använde är mer rättvis tyder det på slarv från tillverkarens sida.

Men tack för din feedback, ser fram emot att läsa din nästa recension

Permalänk

Bra recension! Bra skrivet med bra formuleringar (med något enstaka undantag). Jag läste hela recensionen med glädje för den var lättläst och du skriver roligt!

Angående ljudkortet så är det alltså bara bra om man har en mycket bra förstärkare med digital ingång och alltså inget för mig med z-5500. Jag förmodar att den inbyggda förstärkaren i det högtalarpaketet är allt utom bra. Jag borde således införskaffa ett X-Fi och köra allt ljud analogt...

Skulle vara kul att se ett X-Fi-korts resultat i samma test jämte detta ljudkort och ditt referenskort, men X-Fi är i alla fall bra va?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Hedersmedlem

Jadå. X-Fi borde passa dig bättre, främst tack vare bättre analogt ljud (även om jag är nyfiken på vad HDA-kortet kan göra med bättre OpAmps), stabilare drivers och antagligen lägre CPU-belastning. Dessutom har du ju CMSS och EAX att lattja med.

Som sagt - det står och faller med om man värderar DDLive!-encodingen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unit01
Kass review, när det gäller stavning / formulering samt när det gäller test metoden. Personen kunde knappt få det att funka ens, samt varför ens köra med två ljudkort i hela tiden när man ändå ska testa ett, lathet och dåligt.

"test metoden" -> testmetoden

Försök ge konstruktiv kritik och försök stava / formulera dig bättre själv om du tvunget ska ge nedlåtande kommentarer.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unit01
Kass review, när det gäller stavning / formulering samt när det gäller test metoden. Personen kunde knappt få det att funka ens, samt varför ens köra med två ljudkort i hela tiden när man ändå ska testa ett, lathet och dåligt.

Håller jag inte alls med om. Det här är nog en av de bästa reviews jag någonsin läst på Swec.
Normalt sett så tycker jag reviews här på Swec är torftiga både språkligt och innehållsmässigt och de tillför normalt inget som man inte redan har läst på "de stora ställena".

Men denna review sticker klart ut på ett mycket positivt sätt. Så jag vill ge mycket creds till testaren/författaren.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Håller jag inte alls med om. Det här är nog en av de bästa reviews jag någonsin läst på Swec.
Normalt sett så tycker jag reviews här på Swec är torftiga både språkligt och innehållsmässigt och de tillför normalt inget som man inte redan har läst på "de stora ställena".

LOL^^

Permalänk
Medlem

Hur stor är skillnaden att byta från ac3filters ac3-encoder till ett ljudkort med DDLive eller DTS Connect?

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad det är som gör kortet prisvärt. Annars en riktigt bra recension

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
LOL^^

Och du tillhör en av de som gör torftiga kommentarer och inte tillför något med dem...
LOL är något man skriver på aftermatch-chatten efter CSS Dust2.

Permalänk
Medlem

Jag hänger inte rikigt med.

Om du spelar en DVD film med AC3 eller DTS ljud och kör med passthrough genom S/PDIF. Sen via coax eller TOS-Link till din reciever. Du förlorar ingen kvalite, och du utnyttjar D/A i din reciever.

En S/PDIF klarar bara överföra 768kbps. Och den rymmer antingen 2 PCM kanaler, en DTS multichannel-stream, eller en AC3 multichannel-stream.

Innebär "DD Live" att kortet själv kan sätta ihopa en AC3 multichannel-stream av en massa lösa mjukvaru-kanaler?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Innebär "DD Live" att kortet själv kan sätta ihopa en AC3 multichannel-stream av en massa lösa mjukvaru-kanaler?

Nästan. Såvitt jag fattat det kan DD Live användas överallt där DirectSound normalt spottat ut en analog, avdecodad multikanalsström i t.ex. 5.1. Detta gäller främst i spel. I princip sitter det en AC3 Encoder på kortet.

Permalänk
Medlem

En av de bättre ljudrelaterade recentionerna jag läst, bra jobbat Teetow.
Jag hoppas att du kommer att göra de kommande ljudrecentionerna på sweclockers och jag hoppas att det blir många inom en nära framtid.
Det var ett bra språk och roliga formuleringar, samt att saker förklarades på ett lättförståeligt sätt vilket gjorde att det kändes som om tillochmed jag (som inte kan något om ljud) förstod vad det handlade om, vilket är en bra egenskap hos en recensent.

Kontakta leverantörerna och berätta att det blev ett sånt tryck hos sweclockers att ni bara måste få testa creatives ljudkort samt ett gäng högtalarpaket.

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Medlem

Trevlig recension. Hade varit kul med en jämförelse med X-Fi. Valde mellan en sån och HDA's kort för ett tag sen. Det blev X-Fi till slut och det verkar jag inte behöva ångra.

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Medlem

Måste bara ge beröm till recensenterna på sweclockers. Har nu på senare tid sett flera tester med väldigt bra genomförande och kvalitet (tänker speciellt på testet av nätdelar som var väldigt bra). Intressant att läsa recensioner där det finns ambitiöst och teoretiskt korrekt testande. Inte bara någon köpt recension som ser ut som ett produktblad.

Dessutom tycker jag att det är intressantare att testa produkter där det faktiskt finns reella skillander. Vad är underhållningsvärdet i att läsa 10-talet stapeldiagram som försöker påvisa skillnader mellan 20st identiska grafikkort som följer en och samma referensdesign.

Permalänk
Avstängd

Men hur kan ni säga att det är prisvärt om det kostar 1100:-?
Då är det väl bättre att köpa ett bulkförpackat x-fi kort för 749 isåfall?

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hehejaa
Men hur kan ni säga att det är prisvärt om det kostar 1100:-?
Då är det väl bättre att köpa ett bulkförpackat x-fi kort för 749 isåfall?

X-Fi har inte DD Live.

Jag ska passa på att adressera en sak: Att koppla digitalt innebär i teorin en viss kvalitetsförlust när det gäller realtidsencodat ljud i och med AC3-encodingen. Det ska dock rätt mycket till för att det ska höras, och jag tvivlar på att analoga kablar är såpass brusfria att det går att göra en vettig jämförelse. Om man värderar bekvämligheten i att köra digitalt, vilket jag personligen gör, anser jag nog att kortet är värt pengarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Bra recension! Bra skrivet med bra formuleringar (med något enstaka undantag). Jag läste hela recensionen med glädje för den var lättläst och du skriver roligt!

Angående ljudkortet så är det alltså bara bra om man har en mycket bra förstärkare med digital ingång och alltså inget för mig med z-5500. Jag förmodar att den inbyggda förstärkaren i det högtalarpaketet är allt utom bra. Jag borde således införskaffa ett X-Fi och köra allt ljud analogt...

Skulle vara kul att se ett X-Fi-korts resultat i samma test jämte detta ljudkort och ditt referenskort, men X-Fi är i alla fall bra va?

Alltså,.. Z5500 låter sååå mycket bättre när du kör dom digitalt gentemot analogt. MarKANT skillnad!

Kör själv ett Z5500 paket med X-Fi och det låter heelt underbart. Enda jag kan klaga på är basen som jag skulle vilja vara lite hårdare (absolut inte mer, god no...). Kanske fel forum, men den som vet hur man justerar basen bra med Z5500 och ett X-Fi får gärna ge mig ett PM!