Permalänk

Är moderkortet bränt/dött?

Tjenare!
Vi har på senare tid haft otrolig otur med att strömmen har gått i huset och därmed har datorn stängts av! Detta har hänt flera gånger i veckan, men först idag har vi skickat hit en elektriker eftersom min dator dog. Symtomet är att datorn helt enkelt inte startar. jag trycker på power knappen men ingenting händer, whatsoever! Moderkortet visar dock via sin lilla gröna diod att det får ström(abit ic7 max3). Min första reaktion var att åka och köpa ett nytt nätaggregat, men ingenting hände. Sedan kopplade jag in ett gammalt fungerande nätaggregat, också utan att någonting hände! En ny tanke slog mig att kanske power knappen helt enkelt var paj, så jag kopplade in allting i en ny låda men utan resultat.

Jag är just nu mållös, jag har provat att koppla bort allting från moderkortet och endast starta så att jag kan få höra posten men ingenting händer, inte ens fläktarna startar! Är mitt moderkort helt finito må tro? Det visar ju trots allt tecken på liv via sin lilla diod Hoppas någon kan hjälpa mig, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kan vara moderkortet som är defekt.

Du kan pröva med att ta bort alla enheter så som, Floppy, DVD/CD och hårddiskar.

Det enda du behöver för att få en start är att det sitter processor, minne och grafikkort på moderkortet.

Kommer den inet igång, dvs fläktar snurrar inte etc.
Ta ur ena minnesstickan (om du har två ?), och testa dom en i taget.

Funkar det inte så måste du testa din komponeter på ett annat moderkort.

Vilket moderkort, processor har du nu ?