Permalänk
Medlem

Flasha bios

Sen en tid tillbaka så startar min dator om helt utan anledning. Blåskärmarna som dök upp visade olika varningar varje gång så till slut stängde jag av dem och lät datorn starta om. Det händer inte lika mycket längre, för att hårddisken är hälften tom, men när det närmar sig 2gb ledigt utrymme brukar den starta om väldigt ofta. 3-4ggr i timmen följt av en paus på några timmar. Inte nog med det, vissa program fungerar inte på datorn. Dom går att öppna och starta arbetet men ofta händer det att dom crashar. Internet Explorer är helt oanvändbar och Firefox crashar nån gång i timmen. Gimp crashar utan varning, likaså MSN, Winamp m.fl. Ibland försvinner ljudet helt när datorn startar upp och kräver ytterligare en omstart för att komma tillbaka.

Jag har kört memtest i 12timmar utan problem. Jag har haft Två hårddiskar ikopplade, testade att formatera, installera WinXP, men båda omstarterna och instabilliteten kvarstod. När jag flyttade en av hårddiskarna till en annan dator fungerade den fin fint, och gör än idag, oavsett ledigt utrymme.

Med detta i bakhuvudet har jag börjat misstänka att det kan vara något fel på BIOSen. Moderkortet är en ECS-KT600-A och med bios från datumet 2004-09-13, som jag fick via WinFlash. Det finns en ny version som släpptes några månader senare, 2004-12-21 och jag överväger att installera den, men är osäker och tänkte fråga här först. Jag har aldrig installerat nya BIOS drivrutiner och WinFlash vill att jag ska välja mellan fyra sektorer (boot, main, escd, DMI). Kan man flasha bios från desktop eller måste man in i dos?

Testa även att köra Kubuntu från CD, men även det slutade i en restart när jag öppnade en videofilm.

Permalänk
Inaktiv

Vad har du för nätagg? Du behöver mest troligt ett nytt sådant av god kvalitet.