Folding@Home på ATI-grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Folding@Home på ATI-grafikkort

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

"Men Erik, kan du hjälpa mig?"
"Nej....jag håller på med cancerforskning".

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Tycker att de ska också göra en för nVidia kort. Här ska det inte diskrimineras.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Ojoj, undrar hur detta påverkar alla som foldar dygnet runt som tävlar i antalet paket osv.
Man blir ju helt omkörd om man inte har ett ATI-kort isåfall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ojoj, undrar hur detta påverkar alla som foldar dygnet runt som tävlar i antalet paket osv.
Man blir ju helt omkörd om man inte har ett ATI-kort isåfall.

Förhoppningsvis så blir det 3 topplistor, enbart cpu, gpu+cpu och bara gpu.

Men mycket trevlig nyhet!

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Inaktiv

ATI FOR THE WIN!!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
ATI FOR THE WIN!!!!

Detta är nog den tredje tråden på väldigt kort tid som du spamara med dina "budskap".

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Ska jag vara ärlig så förstod jag ingenting, någon som kan förklara?

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Msh!
Ska jag vara ärlig så förstod jag ingenting, någon som kan förklara?

De har lyckats med att få grafikkortet att utföra samma arbete som enbart processorn klarat förr, och med en mycket högre hastighet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Msh!
Ska jag vara ärlig så förstod jag ingenting, någon som kan förklara?

Folding är när proteiner skruvas och sätts ihop på olika sätt. Detta gör att den får olika egenskaper. Man laddar ner ett litet program som laddar ner en fil som ska bearbetas. Den bearbetas genom att man viker och sätter ihop virtuella proteiner på olika sätt för att se om det får några ovanliga egenskaper, som kan t ex hjälpa bota cancer eller nån annan sjukdom.
För detta sort av bearbetning behövs mycket CPU kraft, men nu har man lyckats göra så att GPU kan också hjälpa till med bearbetning.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Stöder programet (clienten) Dual Core?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
Stöder programet (clienten) Dual Core?

Osäker, men dessa program går nästan alltid att köra i två instanser, så går att utnyttja flera kärnor utan problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Folding är när proteiner skruvas och sätts ihop på olika sätt. Detta gör att den får olika egenskaper. Man laddar ner ett litet program som laddar ner en fil som ska bearbetas. Den bearbetas genom att man viker och sätter ihop virtuella proteiner på olika sätt för att se om det får några ovanliga egenskaper, som kan t ex hjälpa bota cancer eller nån annan sjukdom.
För detta sort av bearbetning behövs mycket CPU kraft, men nu har man lyckats göra så att GPU kan också hjälpa till med bearbetning.

Med risk för att vara viktigpetter:
Det magiska med proteiner är att de viker sig själva, dvs du viker inte proteiner på olika sätt utan de går till sin 'naturliga' form. Det är detta som simuleras för olika proteiner i hopp om att få ny kunskap inom medicin. Enzym/katalysator är protein som har en naturlig form där två molekyler kan passa in och reagera lättare.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

bra...men ja tror endå det är någon ryss eller ett barn i kombodja som får en 100$ laptop som kommer på botemedlet mot cancer

Permalänk
Avstängd

så kan man sabba för dom på ngt sätt om man har klienten? Typ att man stänger av mitt i eller ngt?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Med risk för att vara viktigpetter:
Det magiska med proteiner är att de viker sig själva, dvs du viker inte proteiner på olika sätt utan de går till sin 'naturliga' form. Det är detta som simuleras för olika proteiner i hopp om att få ny kunskap inom medicin. Enzym/katalysator är protein som har en naturlig form där två molekyler kan passa in och reagera lättare.

Ju jag vet
Jag ville bara beskriva det så enkelt som möjligt så att den som inte har någon insikt i ämnet ska förstå vad det hadlar om. I det stora.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Vill minnas att man på den relativt gamla goda tiden kunde koda MP3 med hjälp av VooDoo2-kort.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Stödjer programet Crossfire ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
så kan man sabba för dom på ngt sätt om man har klienten? Typ att man stänger av mitt i eller ngt?

Nej, man har en deadline för att utföra arbetet. Om man inte hinner gör någon annan det.

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Folding är när proteiner skruvas och sätts ihop på olika sätt. Detta gör att den får olika egenskaper. Man laddar ner ett litet program som laddar ner en fil som ska bearbetas. Den bearbetas genom att man viker och sätter ihop virtuella proteiner på olika sätt för att se om det får några ovanliga egenskaper, som kan t ex hjälpa bota cancer eller nån annan sjukdom.
För detta sort av bearbetning behövs mycket CPU kraft, men nu har man lyckats göra så att GPU kan också hjälpa till med bearbetning.

Mnja, det är primärt inte olika proteiners egenskaper man är ute efter, utan hur olika kedjor av aminosyror veckas. Genom att vinna större förståelse i hur proteiner veckas är man ett steg närmre att kunna bota sjukdomar som uppstår p.g.a misfoldings.

Edit: Så kommer detta bara fungera på nyare ATi-kort, eller gäller det även lite äldre? Jag skulle gärna köra lite FAH på graffekortet.

Edit2:

Citat:

Which GPUs will be supported?
We have not made any final decisions on this issue. However, our software will likely require the very latest GPUs from ATI (especially now that the newest ATI GPUs support 32 bit floating point operations). Previous work of ours used NVIDIA GPUs as well, but we have now concentrated on ATI GPU's as they allow for significant performance increases for FAH over NVIDIA's GPU's (at least at the current generation). Our GPU cluster has 25 1900XT's and 25 1900 XTX's. We find a considerable performance increase of 1900XT's even over 1800XT's, due to the architectural differences between the R580 and R520 GPU's. Our code will run on R520's, but considerably more slowly than R580. We're very much looking forward to trying out R600's.

Permalänk
Medlem

På så vis... Ati-kortet som jag har här (radeon 7000) är inte så mycket att komma med alltså.

Permalänk
Medlem

Smart isof imo Tack Nusse och Xcan för att ni fyllde på det toma informations förrådet

Visa signatur

-

Permalänk

Drar det inte en jävla massa ström att ha datorn igång hela natten, jag menar den står ju knappast på idle när de där beräkningarna görs? Medicin i all ära, men ska vi offra miljön istället?

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Drar det inte en jävla massa ström att ha datorn igång hela natten, jag menar den står ju knappast på idle när de där beräkningarna görs? Medicin i all ära, men ska vi offra miljön istället?

Man ska väl kanske inte köra det om datorn skulle vara avstängd annars och värmen inte behövs men många har sina datorer på dygnet runt iallafall och detta program bara använder överblivna cpu cykler.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Najs.
Om dom bara kunde få ner värmeutvecklingen och ljudet på fläktarna och GPU så hade man nog haft på såna program mer ofta.

Permalänk
Medlem

men då innebär detta att mitt x1800xl kommer vara ganska slött jämfört med x1900-serien... tjåkigt

Permalänk
Medlem

Inget för nVidia Jag vill också hjälpa till.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Drar det inte en jävla massa ström att ha datorn igång hela natten, jag menar den står ju knappast på idle när de där beräkningarna görs? Medicin i all ära, men ska vi offra miljön istället?

Helt riktigt är att datorn konsumerar mer energi när den arbetar än om den står och stampar "idle". Men den absolut största delen av strömförbrukningen är konstant, så länge datorn är på. Exempelvis kanske en dator drar 120 watt som minst och 135 watt som mest. I exemplet drar den alltså drygt 12% mer under hög belastning. Dessa 15 watt i skillnad kan mycket väl göras på annat håll. Om man har datorn igång 27/7 i stället för 8/7 i syfte att enbart räkna för Folding@Home, så drar den ju uppenbart mer ström.

Var och en får själv göra den avvägning, om 15 watt extra + 135 watt under natten är "värt" det om vi ställer t.ex. miljö mot medicin.

Mitt svar är dock ett tveklöst "ja" på frågan om det är värt att köra ett program av detta slag ur miljösynpunkt. Resonemanget är som följer: För att lösa ett specifik problem behöv ett antal CPU-timmar, räknade i miljoner eller miljarder. Dessa CPU-timmar korresponerar med lika många "förlusttimmar" i el. Men om vi ställer antalet förbrukade wattimmar totalt sett, för alla mänskliga aktiviteter, så adderar detta endast ett "brus". Ponera nu att efter dessa miljoner CPU-timmar har vi lösningen på ett problem som kan rädda ett antal miljoner människor och/eller djur och/eller arter. Vi gör vidare en mycket förenklad "modell" över miljöförstöringen, och säger att antalet dödade djur/människor/växter är proportionellt mot den energi som mänsklig aktivitet nyttjar. Då får vi två kurvor: Den ena är en linjär kx+m-kurva som visar antalet döda kräk per antalet wattimmar. Den andra kurvan visar antalet räddade kräk per wattimme. Vi vet inte vad "m" är eller "k", men vi kan ju gissa att k är olika för de olika kurvorna. Någonstans möts dessa kurvor. Poängen är att när vi ökar antalet wattimmar för beräkning linjärt, så ökar vi antalet "döda kräk" linjärt, fast med en jättelik offset.

Observera hela tiden att detta är en förenklad modell med helt påhittade siffror - helt tagna ur luften (dvs luften mellan mina öron).
Vi har två kurvor. Den ena är Ydöd = Kdöd*X + m och den andra är Yräddad = Kräddad*X + m. Vi struntar i m, och inser att antalet som faktiskt dör är KdödX - Kräddad*X.

För att se om vi tjänar något så måste vi undersöka koeffecienterna. Om vi tittar på Kdöd lite närmare så ser vi att vi kan beskriva den som Kdöd + Kextradöd, där "extradöd" är död orsakad av den extra strömförbrukning som "full load" (eller 24/7) ger. Vi inser att vi tjänar något om Kextradöd är mindre än Kräddad. Detta kunde man iof räkna ut med ashlet, så jag vet inte varför jag babblar så mycket...

Men detta är ändå intressant, ty vi kan nämligen helt eliminera Kdöd och bara titta på Kextradöd vs Kräddad. Värt att notera är också att klockan är 3:25, varvid även grundskolekunskaper sitter löst...

Nåväl, låt oss fantisera ihop siffror. Vi säger att 1000 dör per år på grund av elförbrukning och att Folding@Home ökar effekten med en tusendel, vilket leder till 1001 döda per år. Nettoökningen är alltså 1 död/vecka. Vidare antar vi att en miljon datorer kör programmet, och att vi räddar ett liv per miljard CPU-timmar, vilket betyder tusen timmar per räddat liv. Tusen timmar är ungefär 6 veckor, vilket gör att vi på ett år räddar nästan 9 liv. Alltså dör nu 992 'saker' per år. Således tjänar vi på att köra Folding@Home. Här är vi vid punkten alla kan vara överrens om att vi tjänar något. Givet andra utgångssiffror, får vi andra resultat. Om vi inte tjänar något alls, utan vidhåller dessa 1000 döda per år, är det fortfarande lönt för forskningens skull. Men om vi dödar en eller flera "extra", då är det mer en öppen diskussion. Att dubbla antalet döda (återigen människa/djur/växt - för övrigt kan vi ju ersätta "död" med valfritt obehag, farligt som ofarligt) är nog enligt de flesta oacceptabelt...

Således sönderfaller detta till en konventionell riskanalys. Vi kanske tjänar något i långa loppet (modellen är ju trots allt en mycket dålig sådan, verkligheten är inte så linjär)?

Jag har också valt siffrorna utifrån enkla relationer. I verkligheten syns nog inte "Folding@Home"-datorerna alls på världens kraftbolags samlade "förbrukningsmätare" utan är blott ett brus i mängden. En promilles ökning är antagligen våldsamt överdrivet. Antalet döda per wattimme likaså. Även vinsten är överdriven. Bara för att få lätta och runda siffror. Riktiga siffror skulle fodra mycken googlande och sifferexercis och samtidigt vara mer vanskligt. Nämligen, alla förstår att denna modell är, tja, trams. Ordentliga siffror har en större impact, varvid felaktiga sådana tas på mycket mer allvar, och kan förvilla. Således finns det en poäng med en leksaksmodell. Om jag får gissa, däremot, tror jag att vinsten av Folding@Home (och liknande) är många många storleksordningar större än förlusterna av den extra strömförbrukningen. Trots allt, så måste inte elproduktion göra att ett bestämt antal individer dör per terrawattimme. Tvärt om, ju mer storskalig elproduktionen blir, desto säkrare blir den (återigen mätt i död per energimängd). Att elproduktion ö.h.t. tillåts vara ett miljö- eller hälsoproblem beror endast på korkade politiker. Det är inte energimängden som är problemet. Det är det politiska virrvarret kring produktionen som är det.

För övrigt så välkomnar jag användningen av grafikkort för allmän beräkning. Äntligen hittar man ju någon faktisk nytta med dessa förbannade instickkort som drar massor med ström till ingen nytta bara för att folk ska leka. Jag kör ett PCI-kort med 8 MB RAM som inte ens blir ljummet. Inga kylflänsar och absolut inga fläktar. Drar kanske 5 watt.

Själv använder jag - resonemangen till trots - inte några dylika program alls. Inte för att jag inte vill bidra till forskning (för det vill jag), utan för att ökad energiförbrukning leder till problem på mycket närmare håll; det kostar pengar (o tack store Persson för miljöskatter!) och tär på dyra komponenter (o tack store Persson för M(er)arxistisk OMsättningSkatt!), en tråkig utgift i en hushållsbudget (o tack store Persson för monstruös inkomstskatt!).

Således är det alltså upp till var och en att välja att köra dylika program. Jag tror inte att man ska vara rädd att skadan överskriver nyttan (åtminstone inte på de jordnära projekten som Folding), men en dator som låter för mycket eller annan "egoism" är godkända skäl att avstå. (Edit: Förtydligande: Givetvis kan miljöskäl också vara ett vettigt skäl att avstå, om man gör en annan riskbedömning baserade på andra preferenser, men jag tvivlar på det. Härom blir jag gärna motbevisad.)

Hmm. Man kanske ska ladda hem och ge Folding en chans till...?

(Med reservation för tankefel och andra dumheter.)

Edit: Typiskt mig att skriva jätteinlägg i forumdelar och trådar som har passerat sin sista läsedag...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Hmm, måste se vad det blir för PPD jämfört med min dualcore. Synd att man inte pallar ha folding på grafikkortet också dock, fläkten varvar upp alldelles för mycket.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"