blir en dubbelkärnig cpu dubbelt så snabb?

Permalänk

blir en dubbelkärnig cpu dubbelt så snabb?

Jag är helt lost inom cpu-området, det är mycket möjligt att det finns miljarder trådar om detta, men ja vet inte riktigt vad jag ska ha som sökord...

Just nu har jag en amd athlon 64 3000+ 2.0 ghz och jag känner att när jag sitter och pillar i musikprogram (vilket är det enda jag håller på med som suger cpu) så våldtar alla synthar min dator. Om jag köper en dubbelkärnad cpu på 2 ghz, blir den dubbelt så snabb som min nuvarande då?
Annan fråga: Vilken är den mest prisvärda dubbelkärniga cpu just nu?
Tredje fråga: Jag hörde av en polare att dubbelkärnor inte är skitbra på allting, när det gäller spel, tex. så skulle man tydligen hellre ha en snabb enkelkärna...detta hade nån på db.com sagt. Kan det kanske vara nåt liknande i mitt fall, när man primärt pillar i musikprogram?

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk

om du har en singel på 2ghz så är inte en dual cor på 2ghz = 4 ghz utan det handlar bara att du kan ha dubbelt så mycket program igång samtidigt

C2D e6400 är rätt okey annars om du vill köra budget så duger en D 805 fint har min i 3500 med orginal i 37c*

intel och amd ghz går alltid att snakc aom fast en med dual core innom intel är bättre än en signel även om den singel coren skulle ha mycket mer mhz fast lite annat spelar in med så

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Ok, om jag skall uppgradera så behöver jag m.a.o en enkelkärnig cpu...Jag bestämmer mig för att d blir amd då, eftersom jag alltid har haft detta. Det verkar ju som att man inte kommer längre än 64 4000+ med den enkelkärniga...finns det verkligen inget snabbare på enkelkärnor? Alla butiker verkar ju bara spotta ut dual core

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Vissa program kan använda sig av multi-cpuer rätt bra. Mest tunga proffsprogram (beräkningsprogram, 3D-cad-program etc). Hur ditt musikprogram fungerar har jag ingen aning om.
Spel är oftast inte vidare välgjorda för multi-threading.

Skall du köpa nytt - köp Core 2 Duo. Slår allt idag.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

angåände det med att dual core inte funkar till alla spel fast det finns patchar till det så de ska rulla på fint med dual iaf..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

om du redan har ett 939 moderkort så är det absolut bästa köpet en x2 4600+ och eventuellt fylla på till 2 gig minne eller kanske köpa 2*1024 nya bättre minnen

Fattar inte varför alla bara häver ur sig KÖP c2d den knäcker ALLT. Visst om man skall köpa ett helt nytt system så är det så men har du ett gammalt 939 system så piskar en uppgradering av den ett nytt c2d köp så jävla hårt när det gäller pris-prestanda.

Permalänk
Hjälpsam

Som sagt det beros hel och hållet på vilket program du kör med. Jag vet att en del musikprogram är multithreaded(använder flera körnor/processorer).

Även om huvud programmet du använder inte är multithreaded men du kör flera mer eller mindre intensiva program samtidigt. Tex en tracker, ett filter och en capture så kan det löna sig med dualcore ändå.

Har tidigare byggt dualcore dator till en musiker, han körde bla med multithreaded trackers... Och det blev enorm skillnad när han körde på en hel näve filter och distorts singlecore vs multicore. Kommer dock inte ihåg vilket program det va han körde med.

Summan av kardemumman, berätta för oss vilken mjukvara du skall köra med så kan vi svara bättre.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Huvudprogget e Cubase. Jag hittade en enda tråd som tog upp ämnet på ett musikforum, och där sas det att dual core e jävligt otestat inom musikområdet än så länge.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att du ska ta och läsa lite här:

http://www.cubase.net/phpbb2/viewforum.php?f=12

http://www.steinberg.de/547_1.html

Angående prisvärd eller inte så varierar det från dag till dag. X2 3800 är billigast för dig.

En sak du bör tänka på är att X2 till socket 939 inte tillverkas längre, och snabbt försvinner från marknaden.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."