Permalänk

Vanliga DDR på DDR2moderkort.

Jag funderar på att uppgradera men har som vanligt begränsad budget. Jag funderar därför på om jag kan köra mina OCZ Gold PC4000 (250 Mhz) tillsammans med ABIT IL8, Intel 945P, Socket-775, ATX, SATAII,DDR2,GbLAN,PCI-Ex16 samt Intel Core 2 DUO 1,86 Ghz. På så sätt så slipper jag att köpa nya minnen.

Eller kan jag kanske INTE köra med de minnen därför att bushastigheten är för hög på CPUn? Vet alldeles för lite om Core DUO känner jag.

Permalänk
Medlem

Core-2 behöver 266 MHz FSB för att gå i full speed (266*2=533 MHz DDR).

Att köra med DDR på en plattform avsedd för DDR2 går säkert bra förutsatt att det moderkort du beskriver har DDR-platser, men jag skulle inte rekommendera det. Det är bättre att vänta och köpa det riktiga om nån månad eller tre när priserna sjunker än att kompromissa. Satsa gärna även på Moderkort som har P965-chip istället för 945. Finns idag från runt 1100 inkl moms.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Med moderkortet i fråga så går det inte att köra DDR minnen. Det är väldigt få moderkort som klarar det, då det egentligen inte är meningen att man ska göra det.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ecce
Core-2 behöver 266 MHz FSB för att gå i full speed (266*2=533 MHz DDR).

Att köra med DDR på en plattform avsedd för DDR2 går säkert bra förutsatt att det moderkort du beskriver har DDR-platser, men jag skulle inte rekommendera det. Det är bättre att vänta och köpa det riktiga om nån månad eller tre när priserna sjunker än att kompromissa. Satsa gärna även på Moderkort som har P965-chip istället för 945. Finns idag från runt 1100 inkl moms.

Ok, tack för svaret. Varför P965 istället för 945?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
Ok, tack för svaret. Varför P965 istället för 945?

Nyare chipset, något bättre prestanda, bättre överklockning med i965 chippade moderkort.
Just 965 är framtaget för C2D också, något iallafall jag ser som en anledning till att köpa ett moderkort med det chipsettet.

Sedan bör man enligt mig aldrig snåla med moderkortet, bättre att köpa ett redigt från början.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb