Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

datorn fryser mitt i POST

igår voltmoddade jag och satte på en vf900-cu på mitt xfx 7900gt, när jag sen satte tillbaka det och skulle starta datorn kom den inte längre än till att identifiera dual-channel memory (får alltså upp processorns specs, namnet på bios etc), sen stod den där utan att det hände något. jag trodde att voltmodden gått fel så jag tog bort färgen med aceton och försökte igen - samma sak. tänkte att kortet kanske hade bränts så jag bytte till mitt gamla 9800pro - samma sak. har sedan i tur och ordning provat följande:

1. en minnessticka i taget i olika slots - enda skillnaden är att den identifierar single channel ist för dual.
2. kopplat ur hårddiskar och optiska diskar - samma sak.
3. clear cmos - samma sak.
4. tagit ur batteriet till BIOS - samma sak.

när datorn startar upp sätts allt igång, hdd, fläktar etc men varken tgb eller mus får någon ström. har provat att sätta på en USB-PS2 adapter på tgb men ingen skillnad. kommer inte in i BIOS. efter att jag lalalt ett tag och kopplat in och ur nätagget några gånger så gick datorn helt plötsligt inte igång alls när jag tryckte på power. sen gick fläktarna igång någon sekund för att sedan dö, mixtrade lite till och då hände först fortfarande inget men efter 2 sekunder gick datorn igång och frös på samma ställe som tidigare. efter det går den igång som den ska. glapp någonstans i strömförsörjningen?

alla sladdar sitter där dom ska - extra till grafikkortet, 20+4 ström, fläktar.

det system jag har är:

AsRock 939Dual-SATA2 m. OCworkbench beta BIOS 2
2x twinmos pc3200 512MB m. winbond
Athlon 64 3200+ venice
powercolor 9800pro/xfx7900 gt M470
Antec Neopower 480W

min nuvarande gissning är att moderkortet gett upp på något sätt men symptomen är ju så konstiga. har någon någon som helst idé på vad det skulle kunna vara? ska försöka låna ett nätagg och processor för att kunna utesluta dom som felkällor. det sura är att eftersom bioset är moddat och jag inte kommer åt att flasha tillbaka det kan jag inte få ut något på garantin om moderkortet är trasigt=/

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Det låter på din felbeskrivning som att du lyckats elda upp ditt moderkort.
Och vad det gäller garantin. Du ska inte ha någon garanti om du eldat upp prylarna pga. användarfel.

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG o STHLM
Registrerad
Sep 2004

provat att ta bort voltmoddningen?

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av User101
Det låter på din felbeskrivning som att du lyckats elda upp ditt moderkort.
Och vad det gäller garantin. Du ska inte ha någon garanti om du eldat upp prylarna pga. användarfel.

eldat upp?

en polare provade agget i sin dator med resultatet att den också slutade fungera. alltså är det mitt neopower som har haft sönder moderkortet. hur gör man i en sån situation egentligen? det är ju antecs pryl som haft sönder en annan del i datorn. agget är typ 2 år gammal så jag har ingen garanti på det men jag ju borde ändå kunna kräva dom på ersättning för att mitt moderkort blivit förstört?

jonazz->japp, skrev det också i första inlägget.

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.