Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003

Starta datorn utan knapp

Går det att starta en dator utan att ha den inkopplad till en knapp? isf hur gör man?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Wasserburg
Registrerad
Jul 2001

Det går att starta via nätverk med sk Wake on LAN-funktion, men då måste nätverkskortet stödja detta. Wake on Ring finns till vissa modem, men det används lindrigt ofta idag. Finns system idag som går att starta via tangentbordet också, men det beror på vilket tangentbord och vilket moderkort man har.

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Eller så tar du valfritt metallföremål och kortsluter dem 2 piggarna på moderkortet som "power on" sladden går till.

Obs! Det behöver ej vara power on som det står, kan också vara "power sw" osv

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dampa-loss
Eller så tar du valfritt metallföremål och kortsluter dem 2 piggarna på moderkortet som "power on" sladden går till.

Obs! Det behöver ej vara power on som det står, kan också vara "power sw" osv

Exakt, på mitt dfi kort stod de power sw tror jag, jag kortslöt med en skruvmejsel, funka bra som fan, även gafflar och skedar:)

Fel forum!
Word

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nkpg
Registrerad
Sep 2005

de flesta moderkorten kan man sätta ett password på Själv startar jag datorn genom att knappa in 1337 på tangentbordet så startas den

http://www.nimpa.se/

Egen kodad sida.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

hur fungerar wake on lan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Du skickar ett "magic packet" till ett nätverkskort, och skiten hoppar igång.
lämpligtvis via någon kostnadsfri mjukvara.
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S.Gaara
de flesta moderkorten kan man sätta ett password på Själv startar jag datorn genom att knappa in 1337 på tangentbordet så startas den

Snälla berätta hur ?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
under en sten
Registrerad
Apr 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zEm
Snälla berätta hur ?

Kolla i ditt bios, det är olika för olika mobo.

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serius, do you really think I give a shit?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2004

annars har jag sett på en sida som jag inte kommer ihåg just nu att man kan köpa 1st 5.25" front med usb o sånt på och den gjorde så man kunde slå av/på datorn med fjärrkontroll.

här är adressen.
http://www.thinkgeek.com/computing/pcmods/8095/

PC 1: Intel Core i5 3570k + Noctua NH-D15 / Nvidia GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Windows 10 x64 / Asus P8Z77-I Deluxe / 80GB SSD / Dell U2412M Ultrasharp / NZXT H440W / HyperX Cloud
PC 2: Acer eMachine EM250 / Linux Mint xfce

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hehejaa
Exakt, på mitt dfi kort stod de power sw tror jag, jag kortslöt med en skruvmejsel, funka bra som fan, även gafflar och skedar:)

Om du testar spikar, gem, hyvlar, metallfilar, mandelkvarnar och bakplåtar så kommer du att märka att de fungerar också. Det måste vara något magiskt.