Hur kollar jag datorns minnehastighet?

Permalänk
Medlem

Hur kollar jag datorns minnehastighet?

Har nu gått i diverse skrymslen och vrår i datorn, provat winaudit och k1, men inte lyckats hitta vilken hastighet mitt 1024 mb-minne ligger på. Hur kollar jag detta egentligen?

Visa signatur

Verba volant, litera scripta manet.

Permalänk
Medlem

CPU-Z

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!

Hmm... visar att jag har ett 1024 mb DDR2 PC2-4300 266 mhz. Enligt datortillverkaren ska jag har ett 1024 mb DDR2 533 mhz.
Är det något jag missar, eller har jag ett sämre minne än vad jag egentligen borde ha?

Visa signatur

Verba volant, litera scripta manet.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, 266.67*2 = 533.33, 266 MHz är klockfrekvensen, men under varje hel klockpuls skickas två bitar, så informationsflödet håller 533 MHz. Funkar på samma sätt som AGP. Två signaler vardera med frekvensen 266.67 MHz läggs på samma ledare, men ur fas med varandra. Därtill lite signalhokuspokus för att få det att funka.

DDR2-minne med 266 MHz klockfrekvens säljs under namnet PC2-4300 eftersom bandbredden är ca 4300 MB/s (16*266.67=8*533.33=4266.66). En minnesmodul har en 64 bitar bred buss som skickar 2*64/8=16 byte per klockpuls.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Hade för mig att jag läst något i den stilen, men kunde inte riktigt åminnna mig hur det funkade. Tack så mycket för förklaringen! Nu kan jag med andra ord köpa ett Kingston ValueRam PC4200/533Mhz CL4 1Gb och förvänta mig att bägge minnena presterar ungefär lika bra?

Visa signatur

Verba volant, litera scripta manet.

Permalänk
Medlem

Hade du tänkt köpa en ny minnessticka och använda tillsammans med din äldre minnessticka eller ska dom användas i separata datorer?

Permalänk
Medlem

Hade tänkt använda den nya med den gamla minnesstickan så att jag får sammanlagt 2Gb minne.

Visa signatur

Verba volant, litera scripta manet.

Permalänk
Medlem

OK. Det finns dock inga garantier för att minnesstickorna går att köra tillsammans problemfritt, oavsett om de har samma hastighet och samma märke. Ett tips är alltså att spara kvittot.

Permalänk
Medlem

Mmmkay, tack, det ska jag göra.

Visa signatur

Verba volant, litera scripta manet.