Uppgradering av ram i en två år gammal burk

Permalänk
Medlem

Uppgradering av ram i en två år gammal burk

Hej.

Sitter här och funderar på om det vore värt att uppgradera min två år gamla dator med lite mer ram eller om jag lika gärna skall uppgradera moderkortet
processorn och ram minnet då. Burken har en amd athlon xp 3200+ cpu och två 512 megs pc3200 ddr-sdram (skriver rätt av HWiNFO32). Moderkortet är rätt gammalt vid det här laget känns det som, ett nVidia nForce2 ultra400 nånting.
Kör dessutom med ett ATI RADEON x800 pro kort, funderar på om det rimmar illa med ett nVidia moderkort. Har ioförsig inte stött på några problem hitills.

Just nu känns det lite aktuellt eftersom oblivion började sega järnet när jag la in en schyst mod som det känns synd att skippa. Kanske lite tragiskt att just det skall vara anledning när den motorn känns rätt dåligt gjord överhuvudtaget menmen, har lite pengar över.

Så. Borde jag kanske skaffa lite fräschare moderkort och processor eller klarar jag mig långt med en gig till i ram? Det sistnämnda vore ju enklast då jag glömt av rätt mycket datormeck kunskaper och inte är så sugen på att lämna ifrån mig datorn någon längre tid till inet och såvidare. Sen om jag skulle försöka ge mig på det själv känns det ju synd om det blir en massa problem.

Tankar?
Tack på förhand
/Per

Permalänk
Medlem

Du ska klar göra det själv. Men jag tror du klarar dig på Oblivion med 1gig ram. Kör en annan börk här hemma på oblivion med 2gb ram en athlon64 3200 o ett 6600gt det funkar ju fint så du bör klara dig bra med lite mer minne,.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Geeks
SweClockers

Nog bättre att hålla ut ett tag till och sen uppgradera rubbet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Tror jag tar och köper ram minnet och låter resten bero. Tack för svaren.

//

Kollade upp några minnen på inet (mest som referens) och det var ett par DDR 400 PC3200 184-pin, passar de ihop med mina? Låter ju nästan som samma fast klurar lite över 400 biten. Mina kunskaper om ram minnen är lite sliten. De skall ju vara ungefär samma vet jag men måste det vara exakt? Och borde jag köpa två 512 eller skulle det gå bra med ett 1024?

peace.

Permalänk
Hedersmedlem

Mer minne kommer inte att hjälpa dig ett dugg i Oblivion, Jag har 1 GB och har ett par hundra MB till godo när jag kör. Det är din processor som tar emot.

Jag skulle rekommendera dig att hålla ut och trimma inställningarna i Oblivion, guider finns på nätet, men AI distance är ett bra tips att pilla ner lite om processorn tar emot.

Köp ny dator när du känner att du har pengar nog att göra ett bra långsiktigt köp.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."