Permalänk
Medlem

Moderkort utan elektrolyter?

Är det någon som skulle kunna säga med någon säkerhet om det finns "nya" moderkort som inte använder elektrolytkondensatorer. Med nya menar jag moderkort som fortfarande går att köpa nya och som fungerar med någon processor som fortfarande säljs. Har själv ett P2 moderkort som saknar elektrolyter.
OBS! Jag menar x86 moderkort

Visa signatur

Corruptio optimi pessima

Permalänk
Inaktiv

What is thiz, Dejvid?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
What is thiz, Dejvid?


Nja, jag undrar helt enkelt om det finns moderkort som klarar sig utan vanliga elektrolyter (Med bara tantalelektrolyter och kremiska)

Visa signatur

Corruptio optimi pessima

Permalänk
Medlem

Abit AW9D-MAX och DFI nF4 SLI-DR Venus verkar vara utan

"Abit's AW9D-MAX uses 100% solid aluminium electrolytic capacitors, just like DFI's nF4 SLI-DR Venus mobo. These are considerably more expensive than the standard Japanese capacitors found on other motherboards. The solid capacitors help to improve the signal quality across the board, along with help to speed up transmission ever-so slightly. Collectively, this means that there is more headroom in overclocking, meaning that this board has the potential to be an absolutely awesome overclocker."

http://www.bit-tech.net/hardware/2006/09/01/first_look___abit...

Visa signatur

P180B, Tagan Easyconnect 580W, E6750, Gigabyte P35-DS4, 8GB GSkill PQ PC2-6400, Gainward 8800GTS, Scythe Mine, Creative X-FI XtremeMusic

Permalänk
Hedersmedlem

Borttaget pga efterforskning

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cla77
Abit AW9D-MAX och DFI nF4 SLI-DR Venus verkar vara utan

"Abit's AW9D-MAX uses 100% solid aluminium electrolytic capacitors, just like DFI's nF4 SLI-DR Venus mobo. These are considerably more expensive than the standard Japanese capacitors found on other motherboards. The solid capacitors help to improve the signal quality across the board, along with help to speed up transmission ever-so slightly. Collectively, this means that there is more headroom in overclocking, meaning that this board has the potential to be an absolutely awesome overclocker."

http://www.bit-tech.net/hardware/2006/09/01/first_look___abit...

Tja, det är väl fortfarande elektrolyt, bara i fast form? Men visst, ett steg närmare

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Jättebra! Jag var ute efter "torra" kondensatorer, lite fel att säga elektrolyter. Och om jag förstår saken rätt så är ”solid electrolytic capacitors” torra elektrolyter. Lite lustigt att Sweclockers berättar om ett sånt moderkort samtidigt som jag frågar :), och Abit's AW9D-MAX är ju tok snyggt

Visa signatur

Corruptio optimi pessima