Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

Datorbygge, jorda moderkortet ?

God eftermiddag Sweclockare

Har haft en halvbyggd server liggandes hemma ett tag nu och tänkte fortsätta med den idag när jag fick tag i lite minnen.
Har lagt in komponenterna i en fin vinlåda som ska stå och gömma sig i något hörn.

Men jag undrar om det är ett måste att ha en moderkortsplåt eller liknande som gör att moderkortet jordas i punkterna där man skruvar fast det ?

Om man måste det så har jag i det här fallet ingen moderkortsplåt och undrar ifall att det finns några andra lösningar

Tackar för hjälp!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jan 2002

Det lär väl bli jordat genom strömkontaktens jord?

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

Det tänkte jag också på, genom moderkortets strömförsörjning så kommer ju minus. om det var det du menade ?
men jag vet inte om det räcker till, för det jordas ju genom alla skruvar som håller fast det i vanliga fall..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lite överallt
Registrerad
Aug 2006

jorda med en klämma till närmaste metallföremål, t.ex. nån vattenledning, värmeelement lr dyl

SLUTA SÄR SKRIV! http://www.skrivihop.nu/exempel/roliga.php
|Core2Duo E6600 @2.4Ghz | Gigabyte GA-965P-DS3 | OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB + Corsair XMS2 PC6400 4GB | Radeon 4870 512MB @stock | Hiper 580W | 2x250GB + 640GB WD SATA2|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimseby
Registrerad
Nov 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vodkaman
jorda med en klämma till närmaste metallföremål, t.ex. nån vattenledning, värmeelement lr dyl

Han kanske vill ha nån permanentare lösning.
Hmm, men en låda är ju (oftast)inte jordad om inte strömkabeln sitter i. De flesta lådor har ju hjul eller gummifötter.

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

Det är en helt vanlig trälåda som inte har någon som helst kontakt med jord. Dessutom är det trä så det leder inte även om själva lådan skulle vara kopplad till jord.
Men hur ska jag få jordning till moderkortet på bästa vis, OM jag måste ha jord ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimseby
Registrerad
Nov 2001

Där skruvarna normalt fäster MB vid chassit, dra några jordkablar därifrån till nätdelen(nätdelens chassi)...? Borde väl funka?

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.