Coolermaster lanserar servertorn för hemmet

Permalänk
Melding Plague

Coolermaster lanserar servertorn för hemmet

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den var riktigt snygg. Perfekt till en liten hemma server.

Permalänk
Medlem

Jävla piss att jag köpte nytt server chassi för två veckor sedan.. detta var ju fan riktigt stilligt

Permalänk

hotswap, e det bara till scsi diskar lr funkar de me sata2 också ?

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catamenia
hotswap, e det bara till scsi diskar lr funkar de me sata2 också ?

Står ".....status easily through SATA hot swappable back panel" i nyheten och på hemsidan...

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt chassi

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ett sådant chassi har jag letat efter länge! ett lite "mindre" chassi fullt med 5.25 platser i fronten!

9 st är perfekt!

Nu har jag en uppgrardering inbokad för filservern också!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Enormt billigt måste jag säga!
Hotswap-chassin brukar ju vara skitdyra.

Antar att man bara trycker in S-ATA-diskarna framifrån alltså? dvs. man behöver inte trycka i någon sladd själv, utan den sitter inne vid platserna?

Hm, en sådan, ett bra nätagg, en budgetprocessor, 4st. S-ATA 320GB-diskar och ett kontrollerkort. Vilka bra kontrollerkort finns det till S-ATA för 4 platser egentligen?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321183
# NCQ (Native Command Queuing)
# OCE (Online Capacity Expansion)
# ORLM (Online RAID Level Migration)
# Hot Spare
# Hot Swap
# Staggered Drive Spin-Up
Verkar vettigt.

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Enormt billigt måste jag säga!
Hotswap-chassin brukar ju vara skitdyra.

Antar att man bara trycker in S-ATA-diskarna framifrån alltså? dvs. man behöver inte trycka i någon sladd själv, utan den sitter inne vid platserna?

Hm, en sådan, ett bra nätagg, en budgetprocessor, 4st. S-ATA 320GB-diskar och ett kontrollerkort. Vilka bra kontrollerkort finns det till S-ATA för 4 platser egentligen?

Kan även behövas ett moderkort om man vill att det ska fungera.

S-ata kontroller... http://www.tomshardware.com/2004/08/31/multi/index.html

Visa signatur

--------------------
Intel i7-6700K, 64 GB RAM, RTX 2070 Super, Dell 32", Dell 27", TCL 55", Win10Pro.
--------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OrganiZM
Kan även behövas ett moderkort om man vill att det ska fungera.

S-ata kontroller... http://www.tomshardware.com/2004/08/31/multi/index.html

Ska man vara petig så behövs det minne också.

Permalänk
Medlem

För en filserver behövs inget snabbare än en P3 processor. Iaf med de olika sakerna jag prövat.
Körde en linux dist men samba är flaskhalsen i systemet.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Säljer de fler 4-in-3 hotswappable drive bays eller ska man försöka hitta från någon annan tillverkare?

Vore schysst med 12st hotswappable diskar

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
För en filserver behövs inget snabbare än en P3 processor. Iaf med de olika sakerna jag prövat.
Körde en linux dist men samba är flaskhalsen i systemet.

varför skulle samba vara en flaskhals? Utveckla

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
För en filserver behövs inget snabbare än en P3 processor. Iaf med de olika sakerna jag prövat.
Körde en linux dist men samba är flaskhalsen i systemet.

Ofta sata på P3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pixel1337
Ofta sata på P3

Fungerar med kontrollerkort...

Permalänk
Medlem

Det såg ju riktigt trevligt ut..undras hur ljudnivån är i det ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
varför skulle samba vara en flaskhals? Utveckla

För det är något fel i SMB protokollet eller tja, kanske fel att kalla det fel.
Men när man kör FTP överföringar kan jag få en 25-30mb/s. När jag kör SMB (windowsshare) så maxar den ut vid runt 10-12mb/s. Testade även på en a64-3000+ för jag trodde CPUn var för långsam. Men visade
sig att samba protokollet inte är sådär jättebra, lite långsamt i windows miljöer bara.

Kör man Linux så fungerar NFS bra och är lika snabbt som FTP överföringar. Tror samba är orsaken
till att många linux drivna NAS enheter (T.ex. Buffalo Terastation) har så dålig prestanda i test.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
För det är något fel i SMB protokollet eller tja, kanske fel att kalla det fel.
Men när man kör FTP överföringar kan jag få en 25-30mb/s. När jag kör SMB (windowsshare) så maxar den ut vid runt 10-12mb/s. Testade även på en a64-3000+ för jag trodde CPUn var för långsam. Men visade
sig att samba protokollet inte är sådär jättebra, lite långsamt i windows miljöer bara.

Kör man Linux så fungerar NFS bra och är lika snabbt som FTP överföringar. Tror samba är orsaken
till att många linux drivna NAS enheter (T.ex. Buffalo Terastation) har så dålig prestanda i test.

har samma problems men inte redigt fått te det så brukar köra ftp mm för stora filer medans samba används för att se på filmer eller annat då man vill ha snabb å smidig access före ren bannbred.

Permalänk
Medlem

Vart kan man köpa denna burk?

Permalänk
Medlem

Itower 930

Jag kan meddela att distributören för CM i Sverige kommer att få detta chassi i vecka 42. Sedan tar det ca 2-3 dagar innan den finns ute i handeln.