Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Hjälp med val av minne!

Jag fattar inte vilket minne jag ska välja. Jag har en Acer Aspire 5112 (bärbar). I manualen står det:

"Upp till 2 Gb av DDR2 533/667 MHz minne, uppgraderbart till 4 Gb med hjälp av två soDIMM moduler (stöd för dubbla kanaler)"

Vad jag har förstått så finns inte 2 Gb moduler ännu, så jag tänkte uppgradera det jag har idag (2x512 MB) till 2x1 GB. Fungerar det att då köpa 2 st (t.ex. Kingston) 1 Gb moduler 200 pin SO-DIMM 667 MHz?

Jag har aldrig tidigare hållt på med bärbara datorer och vet därför inte hur minnesplatserna ser ut. Fungerar det också med vanliga DDR2-minnen, eller måste det vara soDIMM DDR2? Är det rätt att välja minnen med 200 pinnar? Och också, vad betyder "dubbla kanaler"?

Jag har provat alla mineskonfiguratorer, men de ger mig aldrig info om antalet pinnar och klockfrekvensen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Ja det måste vara 200pin SO-DIMM. 240 pin DDR2 minnen passar inte i en laptop.
Med dubbla kanaler menas det som vanligtvis betecknas som "Dual channel" i vanlig PC miljö. Enkelt förklarat är det 2 separata kanaler mellan minnena och processorn.
Du har möjligheten att välja mellan 533 eller 667 MHz minne, skillnaden i prestanda är marginell i en laptop där det sällan är minneshastigheten som är den största flaskhalsen.

Byte eller uppgradering av minne i en laptop är inte speciellt svårt, vanligtvis sitter minnena bakom en liten lucka i botten på datorn - läs manualen till din laptop för att ta reda på exakt hur du gör. Känner du dig osäker på vad som krävs, eller inte har grundläggande kunskap i hur man bör behandla minnen eller andra dator-komponenter som är känsliga för statisk elekricitet så rekomenderar jag dej att ta med datorn till närmsta datorbutik så kan dom hjäpa dej. Och med dator butik så snackar vi inte om On/Off eller liknande - dom kan lika mycket om datorer som min 95 åriga farmor.

Lycka till.

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora