Panelinfo för 22" WIDE 5ms !

Permalänk
Medlem

Panelinfo för 22" WIDE 5ms !

*UPPDATERAD*

Har fått ett slutgiltigt svar från Chi-Mei Optics angående deras 22" WIDE panel. Enligt deras hemsida är de den enda tillverkaren av 22" wide paneler och de sitter således i alla 22" 5ms TN-modeller.

Denna panel: CMO M220Z1-L01 återfinns i dessa skärmar (tack till StarChild42):
Acer AL2216Ws
Acer AL2216Wsd
Acer AL2216Wb
Acer AL2216Wbd
BenQ FP222W
BenQ FP222W (b)
CHIMEI CMV-221D/A
Fujitsu Siemens SCALEOVIEW L22-1W
HP W22
Mirai DML-522W100
Packard Bell Maestro 220W
Samsung Syncmaster 225BW
ViewSonic VX2235WM
ViewSonic VX2245WM
Viewsonic VG2230WM
VideoSeven V7 L22WD
Westinghouse LCM-22w2
Yakumo TFT 22 WJT XFast

6bit+HI FRC - 16.7M färger, ej äkta 8-bitars. Slutgiltigt svar

Här kommer ett utdrag från en mailkonversation:

Citat:

Hello Jonny,

Thank you very much for your enquiry and your interest in our product. The
22" Wide is indeed a 6bit + Hi FRC panel. It is TN, but with a special film
which increases the horizontal viewing angle to 160 degrees.

By copy Nigel, please can you provide further information on the new Hi FRC
to Jonny? Thank you.

Kind regards,
Annalieze Carpenter
International Display Technology (Europe) Ltd
Sales
Tel : + 44 (0)23 92 445274
Fax : +44 (0)23 92 445280
Mob: + 44 (0)7957 482540
email: Annalieze.Carpenter@idtech-eu.com
http://www.idtech.co.jp
http://www.cmo.com.tw

ORIGINALMAIL:

Citat:

Hello,

I'm very confused about all the info circulating on the internet regarding
22" wide models. I assume you are the only manufacturer of 22" wide
panels, and on your product site I read that the panel M220Z1-L01 has a
colorsupport of 16.7M.

My question is now: Is this a TN-panel with a 8-bit chip? Or is it some
kind of new 6bit+2bit FRC panel as Viewsonic claims for their VX2235wm-model?

I would be very thankful if you could clarify this for me.

Thank you.

*UPPDATERING*

Fick ett nytt mail nu:

Citat:

Hi Jonny,
Hi FRC is an algorithm that can increase the colours displayed as
follows:-

6bits can display 0.26M colors
6bits + FRC can display 16.2M colors
6bits + Hi FRC can disply 16.7M colors same as 8 bits

You can refer to the attachment for details.

(See attached file: Hi-FRC.pdf)

Regards,Nigel

Nigel Barrett
Customer Support EMEA
IDTech and CMO
Tel: +44 (0)23 92445275
Mobile +44 (0)7815 769462
Fax: +44 (0)23 92445280
www.idtech.co.jp
www.cmo.com.tw/cmo/english/index.jsp

6bit+HI FRC - 16.7M färger, ej äkta 8-bitars. Slutgiltigt svar.

Bilagan som *.pdf
Den förklarar hur HI-FRC fungerar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Re: Panelinfo för 22" WIDE 5ms !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
*UPPDATERAD*

Postar infon här istället för i alla berörda trådar...

Har fått ett slutgiltigt svar från Chi-Mei Optics angående deras 22" WIDE panel. Enligt deras hemsida är de den enda tillverkaren av 22" wide paneler och de sitter således i alla 22"-modeller.

Här kommer ett utdrag från en mailkonversation:

ORIGINALMAIL:

*UPPDATERING*

Fick ett nytt mail nu:

6bit+HI FRC - 16.7M färger, ej äkta 8-bitars. Slutgiltigt svar.

Ska fixa bilagorna så snart jag hinner...

Hmm, intressant info. Kan vara bra att veta!
fixa bilagorna oxå så thx

Permalänk

Ja det var ju bra att få en ordentlig rätsida på det hela istället för alla luddiga svar man får från skärmtillverkarna. Iom detta så antar jag självklart att skärmen har 16,7M färger. Men min fundering är då varför Viewsonic bara har 16,2 på deras skärm.

EDIT: Skriv gärna in i din första post vilka skärmar detta gäller för tillfället. Det kan ju komma andra skärmar i framtiden som inte är samma panel menar jag.

EDIT2: Du skulle gärna få fråga dom vilken responstid som gäller för black-to-white med. Mirai kunde inte svara på den frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
Ja det var ju bra att få en ordentlig rätsida på det hela istället för alla luddiga svar man får från skärmtillverkarna. Iom detta så antar jag självklart att skärmen har 16,7M färger. Men min fundering är då varför Viewsonic bara har 16,2 på deras skärm.

EDIT: Skriv gärna in i din första post vilka skärmar detta gäller för tillfället. Det kan ju komma andra skärmar i framtiden som inte är samma panel menar jag.

EDIT2: Du skulle gärna få fråga dom vilken responstid som gäller för black-to-white med. Mirai kunde inte svara på den frågan.

Bra förslag måste jag sägak, ska försöka titta på det så fort jag hinner. Har taskigt med tid på jobbet samt flyttar på den privata tiden, men ska försöka så fort jag hinner som sagt

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Tack fog för att du tagit dig tid till att hitta denna info.
Nu skulle jag vilja veta om man märker någon skillnad på 6bit+HI FRC och 8-bitars med blotta ögat? (kanske ute och cycklar?)

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arde_81
Tack fog för att du tagit dig tid till att hitta denna info.
Nu skulle jag vilja veta om man märker någon skillnad på 6bit+HI FRC och 8-bitars med blotta ögat? (kanske ute och cycklar?)

Nu har jag inte sett någon jämförelse ska du veta, men jag tror att man ser en skillnad. Att kompensera sig upp till en bättre teknik på det här sättet brukar sällan vara lika bra. Vad jag har läst så rekomenderar skärmtillverkarna själva 8-bit panelen före denna om man ska redigera foton. Så då borde ju den vara bättre. Men det ska bli intressant o kolla på några jämförelser.

Permalänk
Medlem

Värden i all ära men recenssioner säger ofta mycket mer.

Det händer allt för ofta att man tycker att en teknisk pryl ska prestera på ett visst sätt baserat på värden men när man använder den i verkligheten så visar det sig vara någonting annat.

Har ni hittat några ressentioner på skärmarna? själv har jag bara läst en om Mirai-skärmen (där de inte gav alltför possitiv bild av skärmen)

Permalänk

Tänkte höra hur det gick med den där bilagan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StarChild42
Tänkte höra hur det gick med den där bilagan?

Bra att du påminde mig, har du något tips btw vart som är smidigast att lägga upp den?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Bra att du påminde mig, har du något tips btw vart som är smidigast att lägga upp den?

Maila den till mig, så har jg den hostad på min server inom 5 röda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Maila den till mig, så har jg den hostad på min server inom 5 röda.

Fin fint, det är ordnat. Du har org.mail plus bilaga i din inkorg.

//fog

EDIT: Btw, det är ju bara att du går in i org.inlägget och klistrar in länken på lämplig plats Lezziter.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Fin fint, det är ordnat. Du har org.mail plus bilaga i din inkorg.

//fog

EDIT: Btw, det är ju bara att du går in i org.inlägget och klistrar in länken på lämplig plats Lezziter.

Bilagan som *.pdf

Done deal.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det tackar vi för! Hoppas den kommer till nytta för de som har orken eller kunskapen att sätta sig in i vad bilagan egentligen berättar

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Denna panel återfinns i dessa skärmar:

Mirai DML-522W100
Samsung Syncmaster 225BW
ViewSonic VX2235WM
ViewSonic VX2245WM
Acer AL2216Ws
Acer AL2216Wbd
CHIMEI CMV-221D/A
BenQ FP222W
BenQ FP222W (b)
VideoSeven V7 L22WD
HP W22
Westinghouse LCM-22w2
Yakumo TFT 22 WJT XFast
Fujitsu Siemens SCALEOVIEW L22-1W

Permalänk
Medlem

Vet inte om det vore bättre om jag skapade en ny tråd för detta, men LG's L204WT, som också är en TN panel och enligt utsagor också har 16.7 miljoner färger (vilket iofs är bekräftat, så utsago biten kan väl anses som överflödig). I alla fall jag undrar om det är "äkta" 16.7 eller samma teknik som dessa paneler använder, alltså 6bit+HI FRC. Någon som vet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savje
Vet inte om det vore bättre om jag skapade en ny tråd för detta, men LG's L204WT, som också är en TN panel och enligt utsagor också har 16.7 miljoner färger (vilket iofs är bekräftat, så utsago biten kan väl anses som överflödig). I alla fall jag undrar om det är "äkta" 16.7 eller samma teknik som dessa paneler använder, alltså 6bit+HI FRC. Någon som vet?

Ja det e ju den stora frågan. Det e ingen som riktigt vet. Det e bara spekulationer. Men med tanke på att det är en TN panel så skulle jag tro att det inte e äkta 8bitars panel.

fog: Viewsonic VG2230WM kan adderas till listan med.

Permalänk
Medlem

Ok, tackar!

Är det någon som har testat om det är stor skillnad det är mellan ätka 8 bit och 6 bit med HI FRC?

Permalänk
Medlem

Har inte jämfört sida vid sida, men jag märker ingen som helst skillnad mellan min viewsonic 22" och dellskärmarna på jobbet, antar att dom intehar tn-paneler då jag läste det i tråden om deras 20,1".

Permalänk

Bra sammanställning, det tackar vi för. Nu återstår bara frågan hur bildkvaliten varierar mellan de olika skärmarna? Vad är själva panelen? Väljer respektive tillverkare back light och input så att det på vissa kan bli input lag men inte på alla?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

How do you know that Samsung has a CMO panel? According to this, it has a true 8bit panel: http://www.short-media.com/review.php?r=336

Edit: Thanks for the correct info.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axu83
How do you know that Samsung has a CMO panel? According to this, it has a true 8bit panel: http://www.short-media.com/review.php?r=336

http://www.samsung.com/Products/TFTLCD/Monitor/LTM220M1/LTM22...

It's false information. I have now taken som picture for proof in my review. Just for you.

They don't know what they are talking about in that other review. The question is.. How do they know that it is the Samsung panel? They dont... they just guess. I don't!

EDIT: fog: Acer AL2216Ws, Acer AL2216Wsd, Acer AL2216Wb, Acer AL2216Wbd, Packard Bell Maestro 220W med.
Skriv gärna vilken panel detta rör sig om. Blir lite lättare för utomstående då.