Moderkorts byte - datorn fungerar inte längre?

Permalänk

Moderkorts byte - datorn fungerar inte längre?

Hej
Jag har en dator som jag nyligen bytt moderkorkort på.
Men när jag startar datorn, piper den först 3 gånger sedan hörs inget under en sekund därefter börjar den pipa 3 gånger som tidigare.
Monitorn är endast helt svart under processen.
För övrigt är moderkortet en Socket A athlon xp

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kolla i manualen vad denna felkod betyder.

Reseta bios/CMOS (står även detta i manualen hur du gör)

Koppla även ur all hårdvara som inte absolut nödvändig för att se om den går att starta då.

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Avstängd

du kan ha haft otur o bränt cpun det hände mig o jag fick typ samma pip kolla i gamla moderkortet om cpun funkar där gör den inte det så är det cpun som är bränd

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

Har du formaterat?

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

Låter som ett minnes kompabilitetsproblem.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Medlem

http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml

En bit ner på sidan:

"Your computer has memory problems. First check video. If video is working, you'll see an error message. If not, you have a parity error in your first 64K of memory. First check your SIMM's. Reseat them and reboot. If this doesn't do it, the memory chips may be bad. You can try switching the first and second banks memory chips. First banks are the memory banks that your CPU finds its first 64K of base memory in. You'll need to consult your manual to see which bank is first. If all your memory tests good, you probably need to buy another motherboard. "

Dra ur alla minnen och testa dem ett och ett. Funkar det fortfarande inte låter det tyvärr som ett kasst moderkort

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml

En bit ner på sidan:

"Your computer has memory problems. First check video. If video is working, you'll see an error message. If not, you have a parity error in your first 64K of memory. First check your SIMM's. Reseat them and reboot. If this doesn't do it, the memory chips may be bad. You can try switching the first and second banks memory chips. First banks are the memory banks that your CPU finds its first 64K of base memory in. You'll need to consult your manual to see which bank is first. If all your memory tests good, you probably need to buy another motherboard. "

Dra ur alla minnen och testa dem ett och ett. Funkar det fortfarande inte låter det tyvärr som ett kasst moderkort

Har du testat dina gammla minnen eller har du några andra du kan trycka in? låter mest som att det är minnena det är fel på. snacka annars med en kompis och fråga om han kan ta med en minneskapsel och kolla funkar det då så är det fel på minnena funkar det inte så är det moderkortet.