Permalänk
Medlem

Byt ut kodensator på moderkort

Bakgrundshistoria
Nu är det så här att jag har införskaffat ett MSI moderkort som visade sig lida av det fabriksfel som alla tidigt tillverkade MSI moderkort till Socket AM2 lider av. Felet visar sig genom att datorn stänger av sig själv vid bla överföring av filer över lan och för mig även när jag tankar från torrent. Jag skickade in kortet till Komplett men dom påstod att dom testade det och att det var helt. Jag kontaktade MSI och bad dem med hjälp av kortets serienr kolla om det var feltillverkat. Ja svarade dem, det är feltillverkat och du måste returnera det. Men eftersom Komplett tycker att kortet är helt tänkte jag undersöka möjligheten att reparera det på egen hand istället för att fortsätta bråka med dem. Särskilt som det förmodligen kommer att ta ett antal veckor innan jag eventuellt kan få ett nytt moderkort.

Tillverkningsfelet består i att kondensator C565 har kapacitansen 110pikofarad men ska ha 220pikofarad för att fungera med Dual Core processorer. Jag har aldrig varit i närheten av att löda på mina datordelar förrut så jag tänker inte göra det själv. Men det jag vill veta är om det är någon idé att försöka hitta på någon som kan göra det åt mig.

Här är en bild på moderkortet: bild
EDIT: lyckades inte få bilden att visa här men klicka på den så får ni se en stor bild

Nu över till mina frågor:

1. Är den sak jag ringat in kodensator C565?
2. Hur mycket expert måste man vara för att kunna byta en så liten kodensator?
3. Finns det någonslags butik där man kan lämna in kortet för att få kodensatorn utbytt? Jag tror inte dom kan göra det på den lokala datoraffären...
4. Om svaret på fråga 3 är ja, kan någon gissa hur mycket det skulle kosta att få kodensatorn utbytt?

Permalänk
Medlem

Om nu tillverkaren konstaterat att det är ett fel i produkten så bifogar du deras svar till Komplett som då utan problem kommer att byta ut din produkt. Varför ska du voida eventuell garanti?

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]